Val av ny ved panna

Här diskuteras allt kring vedeldning
LG
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 17:59

Val av ny ved panna

Inlägg av LG »

Någon som har vedpanna Viadrus Hercules U 22 från Lindquist Heating AB ?


Hur mycket vatten volym behöver man,ser att de är rätt lite i denna panna och behöver man därför ha elpatron i acctanken.

Synpunkter om pannan ?
något att satsa på ?

Tacksam för tips och råd.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Du ska inte köpa sån skit!! De e bara snåla & dumma som köper Vidarus,För jag antar att du har dålig tillgång på koks,För de e en kokspanna. Å sen priset!! "billigt!! Köpte du motorsågen på Jula me =)?? Gör det enkelt!!! Kolla på en Gassel,Mescoli , Säljs nere i Dalarna .Så har du pannproblemet löst!
saabdea
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 28 jan, 2009 13:38
Ort: NordÖstra Skåne

Inlägg av saabdea »

Om du börjar med
Var ligger huset?
Hur mycket du ska värma?
Hur ofta vill du elda?
Vet du nuvarande förbrukning?

Så kommer det säkert någon bra rekomendation.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Re: Val av ny ved panna

Inlägg av Matab »

LG skrev:Någon som har vedpanna Viadrus Hercules U 22 från Lindquist Heating AB ?


Hur mycket vatten volym behöver man,ser att de är rätt lite i denna panna och behöver man därför ha elpatron i acctanken.

Synpunkter om pannan ?
något att satsa på ?

Tacksam för tips och råd.
Just en sån har ja !! Ja skrattar var gång ja tänder pannan,pga att den har lite keramik o pannvattenvolym så den kommer fort kommer upp i arbetstempratur så att man har duschvatten o den kan börja ladda acktank.Märket på vedpanna är utav mindre betydelse,huvudsaken man har rejäl acktank volym.. :wink:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Henrik.S
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:31
Ort: Lesjöfors

Inlägg av Henrik.S »

Jag funderar själv på en Viadrus, kommer troligen skaffa en sådan framåt sommaren och montera in :wink: Pannan har ju inte mycket som kan krångla samt lång livslängd :)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Val av ny ved panna

Inlägg av Andreas Hansson »

Matab skrev:Just en sån har ja !! Ja skrattar var gång ja tänder pannan,pga att den har lite keramik o pannvattenvolym så den kommer fort kommer upp i arbetstempratur så att man har duschvatten o den kan börja ladda acktank.Märket på vedpanna är utav mindre betydelse,huvudsaken man har rejäl acktank volym.. :wink:
Skulle vara roligt att höra hur många gånger du får lägga i pannan för att fylla din 3000L tank?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Funkar fint även på vintern....

Inlägg av Matab »

Ja lägger i o tänder pannan, ska ja fylla acken brukar ja få gå ut 3gånger till o lägga på en 3-4bitar åt gången.För mig är det ingen negativ belastning att ta på skorna,gå ut o lägga in några pinnar... Total brinntid 4-5tim Man behöver slita sig ifrån data skämen ibland.. :wink:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Henrik.S skrev:Jag funderar själv på en Viadrus, kommer troligen skaffa en sådan framåt sommaren och montera in :wink: Pannan har ju inte mycket som kan krångla samt lång livslängd :)
Vad har du emot en riktig vedpanna?

En elmotorsåg från Rusta har jag faktiskt haft. Den gick sönder snabbt och jag lämnade tillbaka resterna och fick pengarna. Veden blev sågad och det kostade ingenting.
Det här åbäket får du ju dras med och pengarna får du aldrig tillbaka.
Måste vara dumsnålt över alla gränser.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Henrik.S
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:31
Ort: Lesjöfors

Inlägg av Henrik.S »

Får aldrig tillbaka pengarna??? kostar pannan 16.000sek istället för 35.000sek så borde pengarna vara tillbaka snabbare + att Viadrusen inte har så mycket som kan haverera :roll: Veden har jag gratis så en lägre verkningsgrad spelar inte så stor roll, har eldat i en kombipanna sen -84 och det funkar det med men vill nu kunna ladda en tank för att slippa frysa på morgonen :wink:

Edit: Direktcitering skall undvikas. Borttagen / Roli moderator
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Ja ved måste va3-4gånger så dyr som idag om det ska va intressant att gå upp på dom "fina" pannmärkena... O blir veden så dyr kan man lika gärna elda el/olja.. :lol:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
LG
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 17:59

Inlägg av LG »

Tack för alla svar,
Men de jag undrar mest är om Viadrus Hercules U 22 pannan har för liten
vattenvolym (45 L)då jag inte har någon el-patron i acctanken..

Pannan jag har idag är en kombi panna på 200L och är från -74.. acc tanken är på 500L med Laddomat styrning och detta har funkat bra.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Du måste ha el patronen i acktanken. Har du beredare i ack tanken?

Edit: Direktcitering skall undvikas. Borttagen / Roli moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Matab skrev:Ja ved måste va3-4gånger så dyr som idag om det ska va intressant att gå upp på dom "fina" pannmärkena... O blir veden så dyr kan man lika gärna elda el/olja.. :lol:
Om man nu har så billig ved så är det ju märkligt att man inte kostar på sig lite nyare teknik. Ungefär som att köpa en tv utan fjärr för att den kan krångla och man behöver byta batterier i den.

Dessutom är det ju faktiskt olagligt att elda i den.Fast det är väl inget att bry sig i så länge ingen klagar.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Funkar fint även på vintern....

Inlägg av Andreas Hansson »

Matab skrev:Ja lägger i o tänder pannan, ska ja fylla acken brukar ja få gå ut 3gånger till o lägga på en 3-4bitar åt gången.För mig är det ingen negativ belastning att ta på skorna,gå ut o lägga in några pinnar... Total brinntid 4-5tim Man behöver slita sig ifrån data skämen ibland.. :wink:
3-4 bitar? Det kan ju finnas andra själ att man vill fylla pannan en gång och sedan glömma bort den.Vill man åka bort eller elda innan man åker till jobbet så är det ju inte roligt om man får fylla pannan 3 gånger.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Nej! Det har du rätt i Hansson...Ja skrev utifrån mina egna förutsättningar..Har gjort det till rutin att tända varje kväll efter jobb,brukar ha 40-70C kvar i acktoppen då.Funkar bra här nere,brukar inte va kallare en -5c för det mesta.Skulle vi åka bort på längre vinter semester slår ja på elpatronen i acktanken. :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Skriv svar