Rökrör...

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

Rökrör...

Inlägg av sirkrille »

Tjenna! ska byta panna strax hemma. och det är lite ont om plats, för att göra det enklast är att göra 2 st 90graders på rökröret för att få in röret i muren. tänkte höra om det går? kanske blir dåligt med drag? annars får det bli att mura om lite...

mvh
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Draget är det nog ingen fara med men det kan bli bli lite knöligt att sota och borsta ur röret när det är så mycket krökar, jag bara en 45 graders böj och irriterar mig på den ibland.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Ta upp en sotlucka på röret så får du guldstjärna av sotaren.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

Inlägg av sirkrille »

jo, men en lucka i botten och en lucka i toppen på rören. borde gå att sota skapligt kanske.. hehe ja sotarluckan skulle vara fint. men de som bodde där före mig murade igen nerifrån och upp ca 1,2m. så därför om det inte gå att göra 2 st 90graders så blir det till att mura lite som sakt :wink:
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

Inlägg av sirkrille »

vet inte vad ja ska säja, tur i oturen kanske.. plockade bort gamla pannan förut. låg massa småstenar från botten upp till 1,2m i skorsten sedan 1cm cement i toppen.. fick ur alla stenarna ur sotarluckan.. så nu funkar den.. fan va gött! blir inget krångel med 90gr böjjar... :D
Skriv svar