Finns det "gratis ved"?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Finns det "gratis ved"?

Inlägg av rod02 »

Finns det "gratis ved"? Om man väljer att sälja den istället blir det pengar. Och då känns veden inte gratis för mig.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Göran.W
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 26 okt, 2007 00:05

Inlägg av Göran.W »

Jag eldar med "gratis" ved och då till största delen engångs pallar men även eu pallar slinker med.
Hade jag sålt dom istället hade jag fått 6-8 tusen för dom men haft kallt.
Ska lägga av med att elda pallar för det är drygt att såga upp dom.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Gratis är ett ursprungligen latinskt ord, gratiis, som betyder "av nåd", d v s det krävs ingen motprestation av varans eller tjänstens mottagare.
Ponera att min granne äger skog och jag normalt sett köper skog av honom för att elda (100kr/träd som jag får hämta själv i skogen). Helt plötsligt får jag en ny granne som också äger skog med skillnaden att han säger att jag kan hämta det jag behöver utan kostnad. Här uppfylls ordet gratis eftersom det inte krävs någon motprestation av mig i form av arbete eller betalning.
I bägge fallen görs varan om till ett värde antingen i form av energi eller pengar om jag säljer för att senare betala min energi.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

I Finland finns det till och med möjlighet att få betalt för att man hugger ved åt sig själv...

Skogsbruket i Finland har ännu idagens lägen möjlighet att söka olika bidrag för vissa åtgärder i skogen. Ett av de bidragen kallas (ungefär) stöd för vård av ungskog och hittar man en markägare som går med på att man sköter om hans ungskog och dessutom lovar att man får söka om stöden åt sig själv(den som utför arbetet) kan man få upp till 260 euro per hektar i stöd för att sköta om en ungskog, dessutom kan man få ett stöd för utkörningen av virket på 7 euro per kubikmeter....

här har vi då plötsligt nästan gratis ved..
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Har en kompis med egen gård som jag får ved gratis ifrån.
Tom kluven och torkad. Riktigt snällt faktiskt.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Göran.W
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 26 okt, 2007 00:05

Inlägg av Göran.W »

Antar att du hjälper han med annat och då blir det inte gratis.
Bytes handel utan att blanda in pengar är det bästa som finns.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Jag menar att alt som går att sälja så lätt är pengar.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Men pengar är ju också byteshandel om man ska vara petig... 8) fast om man inte blandar in pengar så lurar man ju staten på en massa skatt, fy på er.... :)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

rod02 skrev:Jag menar att alt som går att sälja så lätt är pengar.
Men mister inte begreppet gratis sin innebörd med ett sådant resonemang? Det enda som i så fall skulle vara gratis är det som saknar värde och inte går att få pengar för, men det fyller ju inte ordet gratis med innehåll.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Göran.W
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 26 okt, 2007 00:05

Inlägg av Göran.W »

Då måste jag mao vara gratis :lol:

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Gratis smakar också rejält gott!
God bless the ved... :hockey:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Definitionen av gratis lämnar ju tyvärr utrymme för rätt fri tolkning:

"without charge or payment; free"
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Tips

Inlägg av Pellfan »

Förslag,

Kolla med "skogsansvarig" i kommunen och fråga efter fritidshuggning.
Har gjort detta vid ett par tidigare tillfälle vid första gallringar då topparna inte lönade sig att ta ut. IOM högre värde på dessa minskar möjligheten men prova.

Alt. två, finns många skogsägare som inte hinner med att röja och gallra, här finns en möjlighet att få tag i ved.
Det kräver dock arbete/motion och ofta möjlighet att ta ut det.

Skriv "Fritidshuggar avtal" (krävs ofta) för att klarställa ansvarsfrågan vid en ev. olycka, ställer även krav på din skyddsutrustning

Lycka till!

//P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Skriv svar