Stor vedpanna, vad ska man välja?

Här diskuteras allt kring vedeldning
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Han kan tänka sig att inte värma källaren i den utsträckningen som han först tänkte, då är det 270m2 ganska bra isolerade m2. Han har ju kört med pellets för & den brännaren har gått mot en gammal oljepanna, brännaren är en 14kw som går mot en 500l tank utan större problem som jag tror inte huset drar några 30kw, då hade det aldrig gått hos honom nu heller.

Han kom igång på Atmos GSX serie, 220l vedutrymme.
Någon som har något negativt att säga om Atmos??
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Matab skrev:
shaft skrev:
Jag har fått uppfattningen att Atmos är en riktigt bra panntillverkare, egentligen utan att ha någon egen erfarenhet av dom. Åsikter?
Ja den känns iallafall gediget byggd när man går så där o tittar,luckorna hade perfekt passform,inget som kändes rappligt.Runt ved magasin borde väl elminera risken för att veden ska hänga sig?
På byggahus diskuterades det runda vedmagasinet och som jag fattade det så var det ingen som tyckte det var bra..
Fast det är nog ingen dålig panna
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Som jag förstått det så har vissa haft det svårt att smacka den helt full. Inte ett så stort problem kanske??
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Man får se till o ha ved utav varierande grovlek,så går det väl o proppa fullt.Fan 30tusen för den panna måste ändå va prisvärt?
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Tycker det låter toppen!!!
Fick pris från dom idag, 35100:-, då står den på gården ink moms & frakt.
Ska nog mycket till för att han ska välja något annat allternativ.
Dom har varit mycket snabba med info samt hjälpsamma med länkar till manualer mm. Fått ett bra intryck.

Svårt att se någon svensksåld panna som skulle slå den på fingrarna för det priset.
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Bra pris :D
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

shaft skrev:Han kan tänka sig att inte värma källaren i den utsträckningen som han först tänkte, då är det 270m2 ganska bra isolerade m2. Han har ju kört med pellets för & den brännaren har gått mot en gammal oljepanna, brännaren är en 14kw som går mot en 500l tank utan större problem som jag tror inte huset drar några 30kw, då hade det aldrig gått hos honom nu heller.

Han kom igång på Atmos GSX serie, 220l vedutrymme.
Någon som har något negativt att säga om Atmos??
Jag räknade på 50W/m2 o ser man till den effekten på 270 m2 krävs det 13,5 kW men om det är 500 m2 som ska värmas blir det 25 kW :wink:
Men det är inte så lätt att veta då det inte finns så mycket info om huset mer än ytan :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

shaft skrev:Tycker det låter toppen!!!
Fick pris från dom idag, 35100:-, då står den på gården ink moms & frakt.
Ska nog mycket till för att han ska välja något annat allternativ.
Dom har varit mycket snabba med info samt hjälpsamma med länkar till manualer mm. Fått ett bra intryck.

Svårt att se någon svensksåld panna som skulle slå den på fingrarna för det priset.
På Atmos hemsida kostar den 52 tusen, pannan med 220L vedmagasin? Är det samma panna så är ju påslagen helt sjuka!
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Det ska vara samma, nästan, den här är 10kw biffigare.
Hittade en sida som sålde bägge modellerna så det kan inte gärna vara samma modell. Måste vara konvektionen som är annorlunda på något sätt.
Den väger lika mycket som den svenska, 527kg tror jag det var. Samma vedvolym, samma vattenvolym mm.

Låter riktigt bra tycker jag. Kul att de var så lätt att få info om dvs saker från dom. Folk på Byggahus har beställt därifrån med gott resultat så jag tror man törs testa. Det går även att åka ner & köpa "över disk" om man inte vill betala i förskott. Ska bli kul å se vad han väljer.

Hans hus är ett fd lägenhetshus, bostaden är på 270m2 fördelat på 2 plan.
Källaren har några radiatorer men de går inte på fullt krut, de har tidigare värmts upp med pelletsbrännarens spillvärme.
Nu kommer tankar ta upp en del av källaren & pannrummet skall byggas ut så det blir mest förråd & pannrum så det borde inte ställa några högre krav på uppvärmning.
Huset är tillägsisolerat, nästan halvmetern tjocka väggar, vinden skall tittas över men det skall väl isolerad den med.

500m2 var en uppskattning, huset är 405m2 med källaren som alltså inte skall räknas som uppvärmd yta, snarare frostfritt utrymme.
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Är det gsx60 du har tittat på?

Det kanske är lättare att få tag i keramik om du väljer gsx 50?
Den verkar ju säljas i Sverige
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Det har du ju rätt i! Ska vidarebefodra tipset.
Hur länge håller keramiken?? Nått snitt värde?

Jag har org keramiken kvar i min Albin från -96, ganska ovanligt om jag förstått rätt. Funderar på att gjuta egen keramik att lägga uppe på org för att spara den ytterligare, den är tydligen inte lätt att få tag på. Lägger man en slitage platta ovanpå så borde den hålla mycket länge, mindre hetta & inget mekaniskt slitage.
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Går det inte o beställa reservdelar hos Kotly,vad skilljer det på keramik 50kw vs 60kwarn?
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Vet inte skillnaden faktiskt, ska fråga.

De borde ha reservkeramik kan man ju tycka, ska fråga det också.
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

shaft skrev:Vet inte skillnaden faktiskt, ska fråga.

De borde ha reservkeramik kan man ju tycka, ska fråga det också.
Kanske är bättre priser på keramiken där och då kan det ju vara ide att köpa på sig någon sats.
Skall man beställa bara keramik från polen så kanske frakten äter upp besparingen..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Vedfyrer
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 05 mar, 2009 11:24
Ort: Valdres, Norge

Inlägg av Vedfyrer »

Var og så på Atmos 50 GSX hos en forhandler her i Norge. Ble forundret på at den bare har to store røykgassrør i konveksjonsdelen så vidt jeg kunne se. Vil ikke dette nødvendigvis gi dårligere utnyttelse av veden enn når man har flere små rør? Da blir vel overflaten for varmekonveksjon større? På den andre siden er det jo lettvidt å sote da, når man bare trenger å ta opp to turbulatorer og feie to rør.
Skriv svar