Stor vedpanna, vad ska man välja?

Här diskuteras allt kring vedeldning
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

shaft skrev:
Hans hus är ett fd lägenhetshus, bostaden är på 270m2 fördelat på 2 plan.
Källaren har några radiatorer men de går inte på fullt krut, de har tidigare värmts upp med pelletsbrännarens spillvärme.
Nu kommer tankar ta upp en del av källaren & pannrummet skall byggas ut så det blir mest förråd & pannrum så det borde inte ställa några högre krav på uppvärmning.
Huset är tillägsisolerat, nästan halvmetern tjocka väggar, vinden skall tittas över men det skall väl isolerad den med.

500m2 var en uppskattning, huset är 405m2 med källaren som alltså inte skall räknas som uppvärmd yta, snarare frostfritt utrymme.
Då bör inte huset kräva mer än kanske 13 kW kallaste dagen o då räcker en 7 m3 tank i 32 tim :wink:
Men en panna med stor eldstad är aldrig fel så man slipper lägga på så ofta 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hälge
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 03 feb, 2008 23:16
Ort: Västerås

shaft skrev:

Inlägg av Hälge »

"shaft" skrev den 10 april i denna tråd om sin Albin Polar 50: "Skitpanna i grunden men det gick ju att få fart på den.....” Jag har en Albin Polar 35 och är mycket nöjd, trodde att Polar 50 var ännu bättre. Ingen av pannorna säljs längre men är ändå intresserad av vad i grundkonstruktionen det är som gör en vedpanna bra eller dålig.
Albin polar 35, 1250 liter acc, inst år 1998, mycket nöjd
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Min Polar brann inte, ett ganska grundläggande krav tycker jag. Så här var det för mig, det blev visst en liten novell, sorry...

Efter att ha mätt upp effekten på den så insåg jag att den verkligen inte lämnade nått ifrån sig. Vi hade precis flyttat in, storstadsbo van vid lägenhet, vad visste man då?? Förra ägaren hade eldat helt galet i den, full i tjära, ljuger inte om jag säger att tuberna var täckta av 1,5cm tjock glaserad tjära, underförbränningen var inte roligare den heller.
Det tog lååååång tid att rensa den, fick ju gå långsamt då sotaren sa att skorstenen inte va kul den heller. De hade använt pannan som acktank, vid fulla tankar så smackade de pannan full med ved, fläkten gick väl i nån minut sen kolade pannan, fläkten gick osv osv osv.

När det var löst så "klockade" jag pannan, den lämnade 18kw, brann dåligt, ville börja tjära ihop igen. Skorstensfläkt monterades då draget lämnade en del att önska. Ingen skillnad.
Pannan fick ingen luft, den tryckande fläkten då, fick tag i spec på den, den klarar egentligen inte att jobba som tryckande till ett tätt utrymme. Den tappade enormt med kapacitet.
Ny införskaffades som det var mycket mer ryt i men fortfarande passar i org anslutningen. Ingen skillnad, testar några dagar, helt desperat.
Tuberna ser ut som gjorda i kol, allt är svart å tråkigt.

Nä nu får det vara nog, kommer hem från jobbet, fram med rondellen, upp med pannlucken in med lampor i vedutrymmet, kapar upp primärluftkanalerna.
Men jävlar, håll i hatten nu hände det grejjer.
Men rökgastempen, 350grader det går inte. Det satt inte turbolatorer i den. Så jag tittade runt för insparation, sedan bockade jag till något. Nu ligger den mellan 220-250grader. Lite högt kanske men men...
Lite skruvande å finpill sen var det dags för mätning. Från när laddpumpen startar tills den slår av igen, borde vara ett medelvärde, så lämnar den 55kwh+det huset har dragit vid dessa tillfällen.
Vedförbrukningen har sjunkit med någonstans 1/3-2/3 jämfört mot tidigare.
Tuberna är ljusgrå.

Nu har jag andra problem dock, laddkretsen klarar inte riktigt av effekten så ibland vill panntempen upp med följd att fläkten slår av för att undvika kok.
Det här problemet kom nu efter att eldat med enbart pellets under ca 1,5år.
Kan pelletsen ha brännt bort sot/tjära eller dyl som fanns kvar trots allt & på så sätt göra att pannan är ännu hetare nu än då?
Nu skulle man vilja göra om allt ihop, köttigare laddrör, mer volym i tankarna mm mm.
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Atmos 60kw panna har tydligen en annan konvektion, har inte sett några bilder på den men de har ju lyckats klämma ur den 10kw till, så något har ju hänt. Keramiken är dock densamma i bägge. Vilket känns bra för framtida byten. Kompisen är väl i någon form av beslutsfas, jag tror det blir en 60gsx för honom.
Hoppas det inte är några problem med att beställa från Kotly bara, för mycket pengar för att det ska få gå fel.

Nån som har hört något varningens ord?
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Är många i USA som beställer från kotly. Det är nog inga problem

Direktcitering, ajabaja...... borttagen / Roli moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Hälge
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 03 feb, 2008 23:16
Ort: Västerås

Inlägg av Hälge »

Tack scaft för din lilla novell, intressant! Det går tydligen att klanta till det med miljögodkända pannor så att dom inte är vidare miljövänliga. Brorsan ska sätta in en "större anläggning" och mycket lutar just nu åt Calmar V65 och 4000 liter acc. Följer därför tråden med intresse.
Albin polar 35, 1250 liter acc, inst år 1998, mycket nöjd
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Jag har fått för mig att pellets rensar skorstenen, om det eldats med ved innan. Scaft var glad om du sluppit skorstens brand.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Tror inte det är skorstenen som haft problem nu.
Enligt sotaren som kört med kamera so såg allt bra ut innan jag började med operation ombyggnad av panna.
Eldade småbrasor under lååång tid, använde medel som sotaren säljer för att det skall släppa lättare mm mm mm, tillslut så fick jag godkännt att kunna elda med full rulle. Så jag har gjort det jag kunnat för att undvika brand, men lite läskigt är det ju.

Som det skrivs om här å där, pannan är inte bättre än eldaren, ett tag kanske men sen smackar den ihop & blir tråkig hur dyr å fin den än är.

I underförbränningen har det varit svårt att rensa ALLA ytor, tror det är dom som bränts bort med pellets lite "torrare" rökgaser. Bara min teori ingen aning om det kan vara så??? Men något har hänt i alla fall. Den levererar något sjukt just nu. Kul men synd att jag inte har ett system som kan ta hand om allt i den takt pannan vill...
Ta lös & titta till den termiska ventilen i helgen för att se vilken temp den öppnar vid, den kanske kärvar?? Det är ju en biltermostatmodell (vilket ord) & termostater har man ju fått byta i bilar man haft. Men dom jag haft har alltid haft problem med att stänga, mao motorn har gått kall, inte varm. Men det är klart att det måste kunna hända det med.

Inget nytt från min Atmossugne kompis än, återkommer....
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Vad ska det egentligen vara för dimension på rören i matarkretsen?
Alltså ut från panna till tankar å tillbaka.
Mina känns klena, 28mm tror jag det är. Läste om någon med en Calmar V65 som har motsvarande effekt som hade 40mm rör.
Har han överdrivit eller är mina klena?? Vad har folk?
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

42mm har ja.gör inget o gå upp ett steg.Här kan man se vad www.termoventiler.se rekomenderar till deras laddventiler.
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

42mm, då är 28 lite i klenaste laget...
Känns sådär halvkul att göra om en 15år gammal installation....
Vad är det för livslängd på en panna nu för tiden?? Om det är som för då pannorna blev 50år då kan det vara värt men jag har svårt att tro att så är fallet???
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

En 25-30 år ska väl plåtpanna hålla?Brukar väl va keramik o lucktätningar som slits.
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Allt över 20 år ska nog ses som en bonus
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

André skrev:Allt över 20 år ska nog ses som en bonus
Vilket trams.Vad vet du om det? :lol:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Ska man se på en vedpanna som på en bil (som somliga gör),så behöver man inte bry sig om livslängd,bara att byta ut var femte år? :lol:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Skriv svar