el-beredare i serie med vv-beredare i acktank?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

el-beredare i serie med vv-beredare i acktank?

Inlägg av senmathal »

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att montera en el-beredare i serie med beredaren i acktanken? Min tanke är dels att det alltid finns varmvatten oavsett om det eldats i pannan men att man drar nytta av värmen vvb i tanken när den är varm.

Finns det några hakar med en sådan installation? Naturligtvis blir det väl en del stilleståndsförluster i elberedaren men samtidgt tänker jag att vattnet från tanken ibland är lite varmare än vad el-beredaren är inställd på. På det sättet skulle det liksom finnas lite värmeöverskott innan beredaren behöver slå igång. Tänkte att även på sommaren när pannan står är vattnet i tanken bra mycket varmare än det som kommer direkt ifrån vattenledningen.

En annan anledning att sätta in el-vvb är att ordna varmvatten under pannbytet som jag ska göra själv. På så sätt kan jag göra bytet i lugn och ro.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag har det och det funkar perfekt
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har så och det är perfekt! Har mätt min 60L och den drar 0,6kWh i standby under 24timmar. Kör på du kommer inte ångra dig och frugan kommer bli lycklig
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Tack för snabba svar!

Det verkar vara goda erfarenheter av en sådan inkoppling. 0,6 kwh på 24 timmar i standby låter inte farligt. Det blir väl 25 w om jag räknat rätt. Det finns väl även möjlighet att göra en bypass under de perioder det eldas mer kontenuerligt i pannan. Men det skulle väl ta ett tag innan man tjänadt in kranar och rör för den finessen. Kan det bli ett par tre hundra per år i värmeförluster

Ska som sagt sätta i en ny vedpanna i sommar och även förbereda för ev. solvärme. Försöker genom forum och andra sidor bilda mig en uppfattning om fördelaktigaste inkoppling både vad gäller pris och funktion. Har två äldre Borö tankar varav en med förådsberedare på 160 l om jag minns rätt. Tiittar även på lösningar med tappvattenautomat och värmeväxlare för solvärmen.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har så jag kan koppla bort vvb på vintern men jag har inte använt det.
Jag har tillägsisolerat min vvb.
Bild
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag hade tänk fixa att så att man ska kunna koppla bort den under eldningssäsong men inte gjort det för det är som Andreas säger: Knappt mätbara förluster att ha den igång 24/7. Rekommenderar starkt en sådan här lösning. Andreas sporrade mig och jag är helt nöjd. Tack Andreas :D
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Ja då får det nog bli en sådan lösning. Vi är bara två vuxna personer i hushållet så jag funderar om en på 55 liter, Nibe Eminent, från "Rinkaby rör" räcker för oss. Vill man ta ett bad så går det ju alltid att göra upp en brasa. Om man kopplar den på 3 fas är den på 3 kwh och då borde den väl värma upp vattnet ganska snabbt.

Jag ser att man kan välja mellan koppar, rostfri och emaljerad. Vad finns det för för och nackdelar med de olika materialen?

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Koppar är nog bäst,skulle ja tro.

Jag har en rostfri men jag köpte den på blocket billigt.Därför blev det en sådan.
Ett tips är ju annars att kolla blocket.Brukar dyka upp ibland till bra priser
http://www.blocket.se/dalarna/Nibe_55_L ... m?ca=9&w=2
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Jo jag är en Blocketjägare, hittadde denna inom rimligt avstånd. I och för sig lite stor men vet inte om det har någon större betydelse. Hade en likadan där jag bodde tidgare som jag också satte in begagnad. Den värmde då allt mitt varmvatten.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Va ... m?ca=4&w=1

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Bra pris.Köp
Sätt den så du kan isolera den mera.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Kan bara hålla med, fungerar toppenbra!
Om man låter tankarna förvärma vattnet sommartid så kan man ha ännu längre eldningsuppehåll samtidigt som kostnaden inte skenar iväg.
Kan ju inte vara sååå fel, det är ju så bergvärme anläggningarna fungerar, förvärm tappvarmvattnet med VP, elpatron de sista graderna
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Har ni någon reducering på varmvattnet från tanken? Fick tips om att ha det om tanken blir för varm. Samtidigt tycker jag att vvb borde tåla ganska hett vatten.

Kommer förmodligen att förbereda för solvärme när jag installerar panna och tankar. Jag har därför börjat intressera mig för en tappvattenautomat. En sådan borde väl vara en fördel även vid vedeldning. Fick tipset att mata tankens förrådsberedare från en TVA vilket skulle förbättra skiktningen betydligt. Tankens VVB kyls då inte ner på samma sätt. Det var en vänlig man på Sfinx som tipsade. Tror jag har sett honom här på forumet också.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Överhettnings skyddet har löst ut några gånger på min vvb.
Man skulle ju kunna köra med en extra blandningsventil. Så att varmvatten bara tas från beredaren när tanken är under typ 50 grader.

Om du skall bereda varmvatten med en tva så är det nog ingen ide att att använda förrådsberedaren alls
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar