vedpanna som är lätt att ställa om till pellets

Här diskuteras allt kring vedeldning
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Nu har vi rostfritt insatsrör i skorstenen så att det är väl kanske inte så kritskt med kondensen. Sedan kommer pannan att eldas i huvusak med ved. Dessutom kan man väl lyfta ut några turbulatorer för att få upp tempen i skorstenen.

Antar att det även är en fördel med långa brinntider vilket det kommer att bli med eldning mot acktank.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Visst kan du lyfta ut några tubulatorer men de är ju en fördel om man slipper det genom att ha högre effekt på brännaren om man vill shifta snabbt, Men det är klart vet man att man ska köra några veckor med antingen ved/pellets spelar det ju mindre roll..
Bara smacka in brännaren hinner du under en reklam paus annars
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Grejen är att vi redan har en fullt fungerande Viking Bio och det känns lite drygt att skaffa en ny brännare då vi bara har pellets som backup. Har haft lite kontakt med en som eldar med Vikingbio i en V33 och är nöjd med det. Tydligen kör han med väldigt långa brinntider, värmer tre 500 l. tankar.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

70 - 75 % av pannans märkeffekt gäller som maximumseffekt - inte som något man måste ha. Kör du din Viking Bio på högeffekt, med pellets av god kvalitet, så lär du inte få kondensproblem. Min panna har en märkeffekt på 40 kW för olja, men jag kör Viking Bio'n på modulerande drift - och då går den på 15 kW för det mesta, men ändå är skorstenen snustorr. :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja 25 kW i en v33 har du bara ca 115° rökgastemp har jag på..

I Ctc v35 med janfire på 20 kW låg rökgastempen på 108° efter 45 min drift
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag kör med jättelåg rökgastemperatur: 100 grader vid nysotad panna, till 150 grader när det är dags att sota - och som sagt var uti min skorsten är det torrt som snus ända upp till toppen. Det har jag kollad :D
Nu kör jag modulerande, så att brännaren för det mästa går på 15 kW, går den på 20 kW ligger temperaturen i området mellan 150 och 200 grader.
Vill man ha högre temperatur, är det ju i och för sig bara att rycka ut ett par turbulatorer, så har man högre temperatur. Personligen föredrar jag rollfördelningen att kråkorna är sura och jag glad snarare än tvärtom :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Bonnen
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 22:27
Ort: skaraborg

Inlägg av Bonnen »

Det jag talade om var vedpannor mellan 35-40 kW har själv en brännare som ger 23 kW, som vid nysotad panna ger 110 grader rökgaser ut från pannan en VB 40 som enligt många har dålig verkningsgrad, en Calmarpanna som ska ha en av de högsta verkningsgraden på marknaden och att köra den på 15 kW kan väl inte ge mer än ca. 80 grader och blir det inte kondens då så har ni nog upphäft naturlagarna
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
Hållsunga
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 01 sep, 2010 19:51
Ort: Kärna

Inlägg av Hållsunga »

Hej

Jag eldar med Calmar V33 samt kör med en viking bio, jag har fått plocka ur 2 st turbulatorer ur pannan för att kunna få upp avgastempen till 240-250 grader, 240 grader har jag vid nysotad panna.
brännaren går ca 3-3,5 timme per gång då jag laddar 1500 liter vatten det räcker med denna avgastempen i min skorsten som är ganska trång som är murad av tegel.

mvh

Martin
Calmar V33 med sidourtag 2009
3st 500 liters acc tankar varav en med 200 liter varmvatten beredare och 15meter solslinga
Automix 30 automatik
Viking bio pellets brännare 2009
Jana tekniks Förråd 750liter med extra höga väggar rymmer helpall
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Har det någon betydelse om man har insatsrör vad gäller kondensen? Har fått för mig att det inte är lika känsligt då.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Hållsunga
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 01 sep, 2010 19:51
Ort: Kärna

Inlägg av Hållsunga »

hej

allt beror på hur du eldar och hur trångt rökrör du har, ju större area du har desta mer temp behöver du för att det ej skall bli kondens

mvh

Martin
Calmar V33 med sidourtag 2009
3st 500 liters acc tankar varav en med 200 liter varmvatten beredare och 15meter solslinga
Automix 30 automatik
Viking bio pellets brännare 2009
Jana tekniks Förråd 750liter med extra höga väggar rymmer helpall
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Mitt rökrör är på gränsen till att jag skulle våga sätta in pannan då murarn av någon anledning satte in ett 110 rör. Nu är skorstenen drygt 10 meter så draget verkar räcka till ändå.

Men det jag tänkte på är om det kanske spelar mindre roll om det blir lite kondens om man har ett insatsrör. Röret torde väl inte frysa eller vittra sönder.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Tycker det är fel väg om man lyfter ur turbulatorer för att minska pannans verkningsgrad och öka rökgastemperaturen. Det är ju pellets som är det dyra bränslet i sammanhanget.

Kör man dessutom i vedpanna med liten vattenmängd mot acktank så blir ju pannan kall mellan pelletseldningarna.
När man startar en pelletsbrännare mot en kall panna blir det kondens i pannan. Är man mån om pannans livslängd så sätter man nog in en rätt dimensionerad brännare på 30-50 kW så att kondensperioden blir kort.

Byta ett sönderrostat insatsrör efter 10 år blir inte så dyrt men byta hela pannan är värre.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar