vedpanna som är lätt att ställa om till pellets

Här diskuteras allt kring vedeldning
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

vedpanna som är lätt att ställa om till pellets

Inlägg av senmathal »

Hej!

Är i färd att byta ut en gammal kombipanna till en modern vedpanna som också går bra att elda pellets i.

Har tittat på Baxi:s kombipanna och undrar lite över varför den är så mycket billigare än den rena vedpanan? Kombipanna Baxi Perifal Bonus 31 300 jämfört med Vedpanna Baxi Perifal Solo Innova 30kW 42 400 på Rinkaby rör.

Båda är 30 khw pannaor. Någon som vet vad som skiljer? Även kombi pannan verkar vara upptimerad för ved. I och för sig ltie större vedförråd i den rena vedpannan.

Finns det andra förslag bra vedpannor som är lätt att ställa om till ved? Har även tittat på vedex 3300 då jag hade en Vedex 3000 i mitt förra hus. Den eldades bara med ved men vet att det finns pelletslucka till den men kräver en del omställning för pelletseldning.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
dangu
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 26 aug, 2010 21:09

Inlägg av dangu »

Vi har köpt en Calmar V33 med pelletslucka på sidan. Har dock inte installerat pannan än så jag vet om det är "enkelt" att byta. Luckan sitter i alla fall med fyra vingmuttrar.

Vi valde denna panna eftersom det var den enda vi hittade med pelletsuttaget just på sidan, eftersom det passar bäst i vårt pannrum.

Här finns en bild på hur den ser ut:
http://www.trebema.se/v33_med_sidourtag.html
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Inte väljer du väl en kombipanna för 31300:- när du kan få en av marknadens allra bästa vedpannor, Calmar V33 med pelletsuttag på sidan för 34 900:-
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Om man inte kollar priset..Så har Mescoli den bästa,ved å pellets samtidigt!!Ved & sol i Långshyttan.
Hållsunga
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 01 sep, 2010 19:51
Ort: Kärna

Inlägg av Hållsunga »

Hej

alla ved älskare

jag har kört V33 sedan 2009 med uttag för pellets brännare på sidan
Jag har en viking bio från 2009 till detta och det funkar klockrent att kombinera ved med pellets med denna.
det enda man gör är att ta bor keramiken i botten när man kör pellets brännare och ersätta den med askskål och montera luckan med brännaren monterad på pannan samt ta bort fläkten.
Askar 1 ggr i månaden.

Verkningsgraden på ved kontra pellets är inte så stor skillnad i denna panna då den är så lätt att ställa in.

Jag har kört detta koncept med 3 st 500liters acc tankar med 1 tank med 200liters varmvattenberedare i samt 15 meter solslinga, Automix 30 shunt automatik med ute samt inne givare, och lyckats få detta att fungera riktigt bra.

Så min rek om du skall köpa panna köp calmar V33 pannan så har du säker funktion som aldrig krånglar.

mvh

Martin
Calmar V33 med sidourtag 2009
3st 500 liters acc tankar varav en med 200 liter varmvatten beredare och 15meter solslinga
Automix 30 automatik
Viking bio pellets brännare 2009
Jana tekniks Förråd 750liter med extra höga väggar rymmer helpall
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag skulle ha kollat på effecta i stället för Calmar.
Verkningsgraden är nästan desamma men effectan verkar vara bättre med primärluften längre ner i eldstaden.
Det verkar som många har problem med övertändning i eldstaden.
Sök på bygga hus forumet
Lambda styrning finns ju som tillval oxå.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Finns det ingen bra vedpanna som prioriterar ved men använder pellets automatiskt när man inte eldar?
Känns som man vill ha så lite handpåläggning som möjligt och slippa plocka i och ur keramik, luckor mm. :roll:
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

är själv väldigt nöjd med min ariterm 35 som får en biona i sidan när jag skall bort på jobbresa. väljer du den nya 35 + så passar de flesta rörbrännare rakt av i sidan. verkningsgraden är mycket bra med ved och helt ok med pellts
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

min bedömning av verkninggraden bör nämnas. i tester ligger den under värstingpannorna med omvändförbränning Men i motsatts till dem är denna panna lättare att få till en bra förbrännig i ....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Jag skulle ha kollat på effecta i stället för Calmar.
Verkningsgraden är nästan desamma men effectan verkar vara bättre med primärluften längre ner i eldstaden.
Det verkar som många har problem med övertändning i eldstaden.
Sök på bygga hus forumet
Lambda styrning finns ju som tillval oxå.
Även 15 liter större eldstad i effektan :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Ser att det kommit en del svar på min fråga sedan jag tittade in sist. Tack för era synpunkter

Nu blev det till slut en Calmar V33 inköpt på Billigt VVS och som anlände i fredags. Den kommer att eldas mot 3x 500 l acktank varav en med förrådsberedare.. Även en Ack Va Varm tappvatenautomat har inhandlats. Den kommer att mata förrådsberedaren som sitter i tanken. Denna koppling för att inte förstöra siktningen vid stora varmvattenuttag. Dessutom har vi en el-vvb i serie som sista säkerhet. Skulle gissa att vi har varmvatten så det räcker till ett fotbollslag när alla tankar är varma.

På blider man ser från panntillverkarna är alltid panna och tankar uppställda i en fin rad men vilket pannrum ger den möjligheten. Pannan skall anslutas till tankarna med så korta rör och få krökar som möjligt står det. Jo vist, köpte rör och böjar för 6000 spänn för att sy ihop det hela.

En Laddomat 21 kommer att styra laddningen av tankarna. Det jag däremot inte har klar för mig är hur jag skall styra pelletsbrännaren. Har sett lite olika system med en givare i toppen och en i botten. Vet inte om det är någon fördel med att värma precis hela tanken? Borde det inte räcka att sätta nedre givaren på mitten?

Sedan undrar jag hur det är tänkt med monteringen av brännaren i luckan. Måsten man få ett hål upptatget eller finns det luckor att beställa med hål i? Fast luckan måste väl dit när man eldar med ved. Har synat Trebemas hemsida men det finns väldigt lite instruktioner vad gäller den delen.

En dumhet jag upptäckt på pannan är att utgående röranslutning sitter mitt på pannan. Helst skulle jag vilja röret rakt uppåt men då kommer det ju mitt för sotluckan om rökröret går rakt bakåt. Där var den Vedex 3000 jag satte in mitt förra hus betydligt smartare. Den hade nämligen två uttag uppåt. Ett på varje sida beroende på vad som passade bäst. Det andra uttaget blev perfekt till syrventilens givare.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

De flesta brännare brukar väl ha en fästplåt som monteras utanpå pannluckan.
Olle45 säljer vedplugg till KMP brännaren. Rätt enkelt göra en liknande fast mindre till Viking Bio och tacka Olle45 för iden.
http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=5
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Olle 45 har jag köpt dragbegränsare av så han känner jag till. Trevlig och hjälpsam typ. Nu hörde jag att det ska finnas ett pelletspaket att köpa till pannan med lucka och asklåda bl. a. Billigt VVS som jag köpt pannan av kunde tillhandahålla detta paket för 1700 spänn.

Det får nog bli ett sådant paket när det är dags för pelletseldning. Men nu blir det vedeldning så länge vedlagret räcker.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Bonnen
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 22:27
Ort: skaraborg

Inlägg av Bonnen »

EN brännare på 20 kW eller mindre är väl helt fel i en sådan panna som Calmar 33. Har själv en VB 40 och en brännare som ger 23 kW och det är gränsfall att den klarar av att hålla temperaturen i skorstenen vid nysotad panna och den ska ha betyligtsämre verkningsgrad än Calmar 33.Nu har jag keramik i skorstenröret så mej gör det inte så mycket, men en brännare till en Calmarpanna måste väl vara på minst 25kW med den höga verkningsgrad som den påstås ha annars är det något fel på era pannor om ni kan köra på lägre effekt utan att få kondens i skorstenen
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt riktigt bör brännaren vara på 25 kW i en V33, Brännaren bör vara på 70-75% av märkeffekten för ved vilket gör att en panna på 40 kW bör ha en 30 kW brännare
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar