dimension på rökanal

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

dimension på rökanal

Inlägg av senmathal »

Vi har planer på att sätta in en ny vedpanna men blev lite orolig när jag pratade med sotaren idag. Han undrade om vårt nyinstallerade insatsrör på 115 mm skulle räcka till för en Calmar v 33 som vi siktat in oss på.

Vad har ni för åsikter och erfarenheter? Har inte mätt längden på skorstenen men vid ett snabbt överslag gissar jag på runt 8 m. Vi har en dragbegränsare som det även går att mäta draget med men vet inte om man mäter när man eldar och muren är varm eller när man mäter.

Jag ska ringa till Trebema och höra vad dom säger men vill ändå fråga här.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag kikade lite snabbt på http://www.trebema.se/inst_anv_v33_090302.pdf
då verkar det som det blir lite förlitet
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Jo jag har kollat in den sidan men ibland kan det ju vara tilltaget i överkant så det ska täcka alla eventuelliteter.

Har fösökt att mäta lite och det ser ut som om skorstenen skulle kunna vara upp mot nio meter och då börjar det ju vara på gränsen till att det skulle kunna gå enligt tabellen instruktionen för pannan.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Tony41
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 30 okt, 2007 20:39
Ort: Åmål
Kontakt:

Inlägg av Tony41 »

Jag har 110 mm och en Vedex 3300 och det funkar bra. Skorstenen är ca 7 -8 meter.
Nibe Vedex 3300 2st lösullsisolerade strömsnäs 750L, en med 120 koppars.Kronan snus husqvarna 154 motorsåg. Gränsfors bruks klyvyxa. 4 radiatorer på mittenplanet. 1 på överv. ,3 i källaren. 1 1/2 plans trähus byggt 38 ca 140 m2. Valmet Valtra T140
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Tack! Just sådana erfarenheter som är intressanta. Det är väl ungefär samma effekt på Vedex 3300 och V33 så det borde ju finnas hopp. Hittad två olika tabeller med olika uppgifter på Trebemas hamsida så jag får ringa och kolla vilken som stämmer. Det finns äve n två olika uppgifter på hur mycket vatten pannan rymmer. 70 i den ena uppgiften och 90 i den andra.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej senmathal

Info
Att mäta draget med dragbegränsare
Detta sker alltid med varm skorsten kall skorsten är draget alltid nära noll !

Tex ställ in dragbegränsaren enligt mått som ska dragbegränsas
precis när dargbegränsarens lucka öppnar håller draget det instälda värdet.

Tex KW Z 150 håller nära 10 Pa vid viktens läge mätt ifrån luckan och till trimviken, 15 mm = ca 15 Pa

info
Angående skorstenens area ved eldning som kräver större area
när det gäller insatsrör, om area skulle bli något för liten
detta märks mest vid ny upptändning och skorstenen är kall..
Då vill det ryka ut eller svårt att få fart på förbränningen.

Lösning finns med en skorstens fläkt som ökar draget redan vid kall skorsten, välj en modell som går att varvtals styra.
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar