Klar til å kjøpe Effecta Lambda 60 - innspill?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Vedfyrer
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 05 mar, 2009 11:24
Ort: Valdres, Norge

Klar til å kjøpe Effecta Lambda 60 - innspill?

Inlägg av Vedfyrer »

Har nå nesten bestemt meg for å kjøpe nytt fyringsanlegg med Effecta Lambda 60 med pelletsluke og spaksotning, samt 3x1500 liter akkumulatortanker. Ville egentlig hatt en 5-kubikks akkumulator, men plassen i kjelleren gjorde det nødvendig å dele opp i tre tanker. Kanskje skal jeg endre til 2x1800 + 1x1500? Det går for plassen. En av tankene blir med tappevannsslinge.
Noen som har erfaringer å dele eller kommentarer?
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Låter fint med rejäl acktanks volym.Har du stort hus att värma upp?(rejäl förbrukninig).
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Vedfyrer
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 05 mar, 2009 11:24
Ort: Valdres, Norge

Inlägg av Vedfyrer »

Boligflaten er ca. 250 kvadratmeter, pluss 140 kvadratmeter kjeller med verksted. Huset er fra 1981, isolert med 15 cm. i vegger og 20 cm. på loft. Største enegiforbruket kommer nok av at her i innlandet i Norge kan vi ha lange perioder med riktig kaldt vær, sist vinter hadde vi tre uker i sammenheng med 25-30 kuldegrader, med 35 kuldegrader som det kaldeste. Brente ca. 40 kubikkmeter stablet ved i min gamle CTC i forrige sesong. Måtte fyre hele tiden.
Ønsker meg et system hvor man bare behøver å fyre en gang i døgnet, selv når det er som kaldest. Tenker at med en mye akkumulatortank, kan jeg fyre selv om hele tankene ikke er kalde ennå.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

390 m2 kräver både ordentlig panna o tankar ;)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Ja! Kanske vore ide att borra några hål i backen istället? Slipper man ligga eldvakt hela nätterna.....
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Vedfyrer
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 05 mar, 2009 11:24
Ort: Valdres, Norge

Inlägg av Vedfyrer »

Får se på vedfyring som mitt bidrag til det globale klimaet - utnytter dessuten en ressurs som er nesten gratis for meg - ved. Regner med at investeringen i varmepumpe kontra vedanlegg blir ganske like (har fått tilbud på et energihull til ca. 65 000 norske kroner inkludert konvektoren, dvs. ca. 75 000 svenske. Selve varmepumpen kommer i tillegg pluss montering).
Fyrer med ved i dag også, og har derfor svært lav energiregning. Vil forsøke å fortsette med dette, kanskje få den ytterligere ned. Men det vil klart gå mindre ved med et nytt anlegg, hvilket betyr mindre arbeid.
Altså er jeg, enn så lenge i alle fall, overbevist om at ved er tingen.
Skriv svar