systemlösning ved+ framtida sol

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
albins
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 31 aug, 2010 21:33

systemlösning ved+ framtida sol

Inlägg av albins »

Hej!
Vill gärna få lite tips på ett bra vedsystem för att värma 210 kvm boyta. finns även källare på 110 kvm som kan vara trevligt att ha lite värme i. Jag har i dag 5 tomma slavtankar strömsnäs á 500 liter. Med en liknande tekniktank på 500 så får jag alltså 3 kbm acktank.

Har i princip bestämt för Calmarpannan V65 eller Solo Innova 50 kW så det är mest tankarnas utformning och hopkoppling jag funderar på.

Viktigt med god varmvattenkapacitet, vill nog ha TVA efter vad jag läst mig till.

Funderar på att seriekoppla tankarna, men finns det då möjlighet att få solvärmen att hjälpa till med vv sommartid?

Skulle fått med en skiss, men den verkar ligga på fel dator nu. ska kolla om jag kan få upp den.



mvh
Albin
Hållsunga
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 01 sep, 2010 19:51
Ort: Kärna

Inlägg av Hållsunga »

Hej

Albin

Calmar pannan är väldigt effektiv det kan jag lova dig.
Jag monterade in en Calmar V33 med sido urtag 2009 och jag har en Viking Bio brännare med till detta och varvar med ved och pellets.
Denna panna har väldigt bra verkningsgrad både på pellets och ved och den komb funkar klockrent inga drifts stopp alls sedan 2009.
Till denna pannan har jag köpt till pellets paketet där det ingår sotskål samt lucka till brännare.
Jag kör minst 1 mån utan att aska pannan.

Jag kan starkt rek denna panna

mvh

Martin
Calmar V33 med sidourtag 2009
3st 500 liters acc tankar varav en med 200 liter varmvatten beredare och 15meter solslinga
Automix 30 automatik
Viking bio pellets brännare 2009
Jana tekniks Förråd 750liter med extra höga väggar rymmer helpall
Skriv svar