Täta rökraret mellan panna och mur

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Täta rökraret mellan panna och mur

Inlägg av senmathal »

Hej!

Jag har precis installerat en Calamar V 33 och eldat den för första gången. Rökröret har jag para tätat med sten ull i muren och ska mura fast det sedan.

När jag tänder upp pannan så ryker det in i anslutningen mellan pannans rökörsstos och rökröret och nu undrar jag om man brukar täta där på något sätt? Nu ligger det bara löst på stosen.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Pannkitt om glappet är litet mellan pannansanslutning och rökrör annars får man välja ett "tätgarn" med lämplig dimension för det glapp man har.

Eller en kombination av både garn och pannkitt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Läste i någon tråd att pannkitt har en benägenhet att bli hårt och ramla bort. Ska testa om det går att få dit drevgarn.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Jensa1
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 20 okt, 2010 21:52
Ort: Motala

Re: Täta rökraret mellan panna och mur

Inlägg av Jensa1 »

senmathal skrev:Hej!

Jag har precis installerat en Calamar V 33 och eldat den för första gången. Rökröret har jag para tätat med sten ull i muren och ska mura fast det sedan.

När jag tänder upp pannan så ryker det in i anslutningen mellan pannans rökörsstos och rökröret och nu undrar jag om man brukar täta där på något sätt? Nu ligger det bara löst på stosen.

/Mats
Ja murade fast min med gullex murb 2,5 samt la in lite tegelstensbitar i murbruket och det höll sig kanon!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Finns ju silicon som tål 300° vilket borde gå bra, Tror även det finns de som tål ändå mer värme oxå o de blir inte hårt..
Själv blandade jag bara ihop vanligt bruk o de har inte blivit springor/sprickor..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Mellan panna och rökrör så har jag värmetålig silikon och det har fungerat utan problem i ett år nu, undra om jag inte hade det mellan rökröret och skorstensmuren också men då hade jag dessutom panngarn innanför.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Tips i ämnet att täta rökrör med varierande dimensioner.
Vävda glasfiberpacknings garn finns i olika tjoklekar / dim
välj dim efter glappet som ska tätas, är det från 2-3 mm kan snöre
delas till lämplig tjocklek, vid ännu mindre glapp är 300°C tålig silikon
användas med bra resultat, pann kitt ger också bra resutat !

Det går även att täta ett större glapp tex vid inmurningen med
nätmatta / 1000°C ull isolering,

Erfarenhet ...
( Min vän som är skorstens murare säger...
Helst ska en såkallad inmurnings stos muras in för att pannans rör inte ska spränga muren / så den spricker )
Min undran är om inte denna stos också kan bli så varm ?
Tillverkar rökgasutrustning
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Olle45 skrev:
Erfarenhet ...
( Min vän som är skorstens murare säger...
Helst ska en såkallad inmurnings stos muras in för att pannans rör inte ska spränga muren / så den spricker )
Min undran är om inte denna stos också kan bli så varm ?
Vad jag förstått ska det vara en liten spalt mellan inmurad stos och rökrör som tätas med lämpligt material. Detta material torde då även ha en isolerande effekt. Under sotluckan på mitt rökrör stter ngn form att filt och sotluckan är väsentligt svalare än resten av rökröret.

Samtidigt borde det väl gå att ordna en spalt direkt mellan rökrör och mur som man tätar med lämpligt material. Så tänker jag gör när jag kommer till skott och gör klart runt muren. Nu har jag ett mer grovhugget hål som jag tätat med mineralull. Någon föreslog att sno wellpapp med packtejp runt rökröret och sedan mura igen. När man sedan tar bort välpappen har man en lagom spalt att täta med isolering och muren kommer inta att spricka.

/mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar