öppningstermostat laddomat 21

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

öppningstermostat laddomat 21

Inlägg av senmathal »

Jag undrar vad ni använder för öppningstermostat till era vedpannor. Jag har en nyinstallerad Calmar v 33 och tre 500 l tankar. Jag använder termostaten som var monterad på 78 grader. Fungerar bra men samtidigt vill ju ha tanken så varm det bara går.

Nu vet jag inte om tankens termometer är riktigt pålitlig. Laddomatens termometer visar över 90 grader men i tanken blir det inte mer 80.

/Mats
Senast redigerad av senmathal den tor 02 dec, 2010 21:37, redigerad totalt 1 gånger.
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Så ska det nog va,lika dant hos mig. Kör ja med 78C patron så visar pann temp 90c men det blir 80C i acktanken,tror det beror på att vattnet rörs om i tanken,därför lite lägre temp.vill man få upp tempen högre i acken får man lägga i mer ved o ladda ett "varv" till.
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Jo sist jag eldade körde jag ett varv till eller kanske blev det två varv till. Pannan stängde av några gånger men det gjorde ju inget. Jag lyckades få upp den i nästan 90 grader åtminstone på ena termometern. Har en känsla av tio grader till i tanken gör en hel del för hur länge det räcker.

Ett annat problem jag upptäckt är att returen från tank till laddomat var varm flera timmar efter att pannan slocknat trots att tankbotten svalnat. Tycker även att pannantemperaturen sjönk väldigt långsamt. Kan det vara något fel på backventilen i laddomaten så det cirkulerar bakvägen. Röret var fortfarande ganska varmt nu efter natten. Jag har stängt en ventil på laddomaten nu för att se om röret svalnar. Röret ligger vid golvet och är inte isolerat än.

/Mats

Har kollat nu och röret var helt svalt. Tycker även att panntemperaturen sjunkit i lite snabbare takt. Jag får nog plocka isär laddomaten och se om något skräp kommit emellan. Jag har satt in begagnade tankar så det har väl rörts om lite skräp i samband med uppfyllningen.

/M
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Tony41
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 30 okt, 2007 20:39
Ort: Åmål
Kontakt:

Inlägg av Tony41 »

Hur är temperaturen i pannan ?
Svalnar den efter några timmar så att
Den kanske ligger på 20 grader morgonen efter eldning? Den lilla pinnen eller stiftet i termostaten i laddomaten kan gå för trögt och då blir det cirkulation mellan panna o tankar.
Nibe Vedex 3300 2st lösullsisolerade strömsnäs 750L, en med 120 koppars.Kronan snus husqvarna 154 motorsåg. Gränsfors bruks klyvyxa. 4 radiatorer på mittenplanet. 1 på överv. ,3 i källaren. 1 1/2 plans trähus byggt 38 ca 140 m2. Valmet Valtra T140
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Njae...

Jag var väldigt glad över en välisolerad panna till dess jag började ana oråd. När jag sedan upptäckte att returen var varm flera timmar efter eldning förstod jag att något var galet. Jag har precis tagit isär laddomaten och kunde konstatera att det fanns en del skit runt sätet vid backventilen eller egentligen ventilen som backventilen sitter i, den fjäderbelastade. Undrar lite vad som få den att öppna när den ska öppna. Antar att det är bypassventilen som ska öppna vid slutfasen av laddningen.

Jag håller precis på att provelda för att se om det blir någon skillnad efter rengöring.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Fabibo
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 03 sep, 2010 21:43

Inlägg av Fabibo »

Inte bestämmer väl termostaten i laddomaten maxtemperaturen på systemet?
Laddomaten startar vid inställt rökgasvärde, därefter går bara vattnet runt igenom pannan och laddomaten tills vattnet nått 78 grader. Här går ju laddomten över i driftfasen och blandar kallt och varmt vatten in i pannans botten och det hetvatten som då "blir över" i toppen går in i ack tankarna. Således flyttas ju skiktningen neråt succesivt och inte förrän tankarna är fulla med hetvatten kommer temperaturen att höjas ytterliggare.

Så har jag fattat det iallafall.
Rätta mig om jag har fel.
Skriv svar