Vedex 3000.

Här diskuteras allt kring vedeldning
JonasA
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 03 nov, 2007 18:08
Ort: Stockholm

Inlägg av JonasA »

När jag är i de värmländska skogarna så eldar jag en del i en vedex 3000. Den är 2 år gammal och full med tjära så den eldas nog inte optimalt?

Vedexen är lätt att tända i. I med några finkluvna bitar torrgran, ett par sidor NWT och tänd på. Luckan på glänt i några minuter (tiden fördrivs lättast med att klyva upp lite mer tändved inför nästa tändning) och sen när rökgastermometern visar 200 och pannan lyser grönt så är det bara att lassa i fullt och stänga. Då ser man hur det brinner fint i sekundärdelen och efter ytterligare några minuter så brinner det ännu bättre. Rökgastempen med luckan stängd och 5 turbulatorer av 6 monterade ligger på ungefär 200 grader. Det blir ingen tjärbildning alls i sekundärdelen eller i stosen (där är det bara vitgrå aska) så jag tror inte det är någon risk för tjärbildning i skorstenen eller någon sotbrandrisk heller - åtminstone inte i denna installation.

Min fråga till er vedex3000 ägare: Sotar siktglasen igen för er? Jag brukar tvätta upp dem för jag tycker det är så roligt att elda, men de sotar ofelbart igen efter ett antal eldningar.

Dessutom tippar brasan bakåt, dvs. den brinner snabbare längst in. Enligt bruksanvisningen så ska man skjuta luftspjället åt höger då, men det står redan längst till höger.

Det finns ingen dragutjämnare monterad alls. Brukar man ha sådana till en vedex?
hylsan
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 20 jul, 2009 18:32

Inlägg av hylsan »

Det låter som du har en vedex 3300 och inte en 3000. För min vede 3000 har 2 rattar för primärluften, som jag får justera om inte veden brinner jämnt.
Tony41
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 30 okt, 2007 20:39
Ort: Åmål
Kontakt:

Inlägg av Tony41 »

Siktglasen sotar igen fort men jag håller det nedre askfritt bara blir
Så hett där så ingen tjära bildas . Brukar packa till veden efter en halvtimme - timme så att stapelninte tippar.
Nibe Vedex 3300 2st lösullsisolerade strömsnäs 750L, en med 120 koppars.Kronan snus husqvarna 154 motorsåg. Gränsfors bruks klyvyxa. 4 radiatorer på mittenplanet. 1 på överv. ,3 i källaren. 1 1/2 plans trähus byggt 38 ca 140 m2. Valmet Valtra T140
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Tjära på väggarna i vedutrymmer är nog helt normalt. Enligt instruktionerna brinner den till slut upp och veddelen ska normalt inte behöva sotas ur. Om man stryker fingret mot väggen så brukar man knappt bli sotig.

Jag eldade min Vedex utan dragbegränsare utan nårga problem. Men det beror väl lite på hur stort drag det är i skorstenen.

Där jag bor nu har jag satt i en Calmarpanna och i den vill också veden tippa bakåt. Förmodligen har detta delvis med pannans konstruktion att göra. De som eldar i Solo Inova skryter med att den pannan inte har detta problem vilket säkert stämmer. Men så kostar den pannan 10 000 mer än Vedex och Calmarpannan. Nu tror jag inte att det behöver ha så väldigt stor betydelse. Min Calmar panna ger det den utlovas göra enligt specifikationen.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar