Vedex 3000.

Här diskuteras allt kring vedeldning
hylsan
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 20 jul, 2009 18:32

Vedex 3000.

Inlägg av hylsan »

Hej!

Jag har en vedex 3000 och jag har bara en fråga.
I bruksanvisningen står det att man ska lägga i ved så det täcker botten, tända på och ha luckan på glänt, sen när tempen kommit upp i ca 150 grader stänga luckan och vänta 30-45 minuter innan man lägger i fullt, men varför?

Varför inte lägga i så det täcker botten och vänta tills man kommit upp i 150 grader och sedan slänga i fullt direkt?! Blir det sämre förbränning, förstör pannan på nått sätt eller vad?

Tackar för all hjälp.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Anledningen är att det tar såvitt lång tid att etablera en riktig glödbädd, som är en förutsättning för att man skall kunna få en ren och effektiv drift av pannan. Om man fyller brännkammaren direkt, så kommer inte temperaturen i förbränningen upp snabbt nog, med tjärebildning till följd. Denna vill så kondenseras i skorstenen och medföra att när det blivit tillräckligt av denna vara, så är sotbranden ett faktum - och DET kan i värsta fall förstöra skorstenen. Om man däremot väntar i 45 minuter tills att glödbädden är etablerat och keramiken het, så kommer all tjära att förbränna och bilda vatten, CO2, lite CO och fritt kol i form av sot. I tillägg får man heta avgaser som ger god eldningsekonomi. Timmar på vedbacken sparade :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
hylsan
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 20 jul, 2009 18:32

Inlägg av hylsan »

Ok, Det låter bra. När jag har gjort enligt bruksanvisningen har jag faktiskt märkt att det är skillnad på röken, Luktar mindre och är helt vit, inte lite grå som förut. Det beror väl på att tjäran förbränns då?!

Tackar!
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Jag eldade en Vedex 3000 fyra år men orkade aldrig vänta så där länge. När det väl brann så fyllde jag pannan och stängde luckan. En riktig gulblå låga etablerades alltid trots detta. Jag hade aldrig några problem med tjärbildning och alltid beröm från sotaren när det gällde sot och aska.

Så var det i mitt fall men det är möjligt att andra har andra erfarenheter. Men jag förstår inte varför lågan skulle bli kallare om man fyller pannan direkt. Även om har en liten tändbrasa kommer ju den att brinna med en kallare låga i början med tjärbildning som följd.

Men sotbrand? Nog ska man elda klantigt i en keramikpanna om man ska få sotbrand i skorstenen. Eller har jag fel?

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Jag har både försökt med att ha en upptändningsbrasa och att dels börja direkt med fullt magasin. Ingen större skillnad bara man gör grunden bra och börjar med finklyven ved längst ner. De första 10-15 minuterna bör man ändå följa med så att det säkert tar sig och brinner med en jämn och fin fart
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Man kan få sotbrand i de flesta skorstenar. En liten tändbrasa bildar dock enbart en försumbar mängd tjära. Lägger man dock på en stor hög med vedklabbar ovanpå tändbrasan för tidigt, så bildas rätt mycket tjära, och då kan det efterhand bli problem. Glöm inte att när du startar en eld, så är dess omgivningar kalla, men efterhand som omgivningarna hettas upp, så accelererar förbränningen och temperaturen i lågen stiger mycket snabbt. Draget genom eldstaden ökar ju, som bekant, också med temperaturen, så att förbränningen går från smutsigt fet, till renare mager. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Vi som läst här ett tag, väntar en beskrivning med tändveden överst.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Ja ha du, Rod02 :lol:
Kör du gammeldags överförbränning i Duplomaten? Tändveden överst? Ojojoj :lol: :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Jag eldar inte mycket ved längre. Men har läst en annan här som rek tändveden överst. Det lilla som hamnar i veddelen behöver inte tändas, bara att lava in så fixar pellex resten :-) trots den sitter i oljedelen.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
hylsan
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 20 jul, 2009 18:32

Inlägg av hylsan »

Jag slängde även i de 2 tubalatorer som förra husägen hade tagit bort. Då fick jag 140-170 grader ut från pannan. Tyckte detta verkar lite men uppe i toppen vid skorsten vid stålröret så var det 90 grader. Detta är väl ok eller?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det är i allra högsta grad okej därför att det ligger i övre delen av det rekommenderade intervallet. Du lär inte få kondensproblem :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Lägger jag bara in veden på rätt sätt kan jag ladda fullt innan jag tänder. Tändbrasan utgörs av en dagstidning. Det blir såpass drag och turbulens runt veden i pannan att jag hör "dånet" från sekundärförbränningen inom en minut. Sen slipper jag dessutom att öppna vedluckan ytterligare en gång under uppstarten, något som annars skapar med rök och avkylning.

Fungerar perfekt i min Atmos DC 35 SF. Men det vill till att veden travas in på ett speciellt sätt, annars går det inte bra.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
hylsan
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 20 jul, 2009 18:32

Inlägg av hylsan »

När jag laddar pannan fullt (Tror den rymmer 95 liter) så tar det ca 5-6 timmar för den att ladda tankarna och magasinet är slut. Är detta normalt? Känns som det tar ganska lång tid, eller?
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Nej det låter inte normalt. Om jag minns rätt brann min Vedex 2,5 timmar med bra ved. När det brunnit ut hade den precis värmt 2000 l frånn 30 till 90 grader.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
hylsan
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 20 jul, 2009 18:32

Inlägg av hylsan »

kan det vara för lite sekundär luft? Kanske ska skruva ut rattarna lite?
Bra tilluft har jag. vad kan det bero på?
Skriv svar