vattenmantlad kamin

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
spyrius
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 19:43

vattenmantlad kamin

Inlägg av spyrius »

Hej alla! letar just nu efter en vedkamin till kåken och snubblade över dom här vattenmantlade kaminerna och började givetvis fundera på om det var möjligt att använda en sån i mitt system utan ackumulatortank.Den kaminen jag tittar på uppges ge,3kw till luften i rummet och sex kw till vattnet.Min panna står i ett uthus på gården och kulverten har bara två rör in, tanken var att man kanske kunde ha pelletspannan (effecta 220) som ack och ställa ned pelletsen lite ,jag är rätt novis på det här så kom gärna med förslag på hur man kan göra dock ingen ny kulvert då tid och lust till detta inte finns dock skulle det ju vara fint att kunna myselda lite och få runt värmen i hela huset :lol: huset är från 1865 och inte speciellt väl isolerat så ett visst värmebehov finns givetvis kan en ack tank ingå men funkar det utan gör det inget den primära värmmekällan är ju pellets
effecta med automataskning bionordic brännare+mafaförråd
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Det är inte meningen att du skall ladda ackumulator med vattenmantlade kaminen....
den kopplas in på radiatorslingan ..... automat reglering på shunten lär du oxå ha..." vanlig reglercentral"

Funkar så att när du eldar i din kamin värmer du upp returvattnet i radiatorslingan... vilket leder till att chunten stänger . och värmen i vattnet fortsätter runt i radiatorkopplet ut till alla radiatorerna i huset...
när det sedan har slutat brinna i kaminen börjar det fattas värme i systemet å automatshunten börjar gasa på igen med värme från pannan
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Prosten
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 11 dec, 2010 16:40
Ort: Sundsvall

Inlägg av Prosten »

Finns även kaminer med inbyggd acc som du ställer inomhus.
Feldimensionerad BVP och tankar på införskaffande av vattenmantlad kamin.
Skriv svar