Tryckkärl öppnar vid1,25 bar?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Jensa1
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 20 okt, 2010 21:52
Ort: Motala

Tryckkärl öppnar vid1,25 bar?

Inlägg av Jensa1 »

Hej ja har ett problem med mitt tryckkärl, och det är att det öppnar vid 1,25 bar hur kan det komma sig?
Det ska ju öppna vid 1,5 bar.
Eldar med ved i en Vedolux 30 och 1500l i ack fördelat på 3st 500 liters tankar och ett tryckkärl på 150 liter.
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Kelvin »

Tycker inte det borde vara anledningen till ditt problem, men är inte 150 l tryckkärl lite för litet till ditt system egentligen? Minst 10% brukar man väl säga?
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
Jensa1
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 20 okt, 2010 21:52
Ort: Motala

Inlägg av Jensa1 »

Sa ja med när ja köpte det av återförsäljaren, men han sa att det skulle räcka.
Men om det ej gör det så e det återförsäljaren som får lösa det åt mig utan att ja förlorar ett korvöre.

Har fått svar av en mockare att den ska senast bryta vid 1,5 men de som tillverkar dem brukar ställa dem så dem bryter lite innan, men ja ska höra om ja ej kan få byta den mot en som e stalld lite högre för 1,2 är lite väl lågt.

Edit: Direktcitering borttagen. Unviks för att göra forumet mer lättläst och överskådligt. / Roli moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Hur stort hus har du, höjden?? Behöver du verkligen så högt ställd säkerhetsventil ??

Det är skonsammare för systemet om säkerhetsventilen ligger med låg "utlösningsnivå". Det är då bättre att ha rätt dimension på expansionskärlet än att öka utlösningstrycket på säkerhetsventilen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Jag hade tidigare en expansionsvpansionsvolym på 10% och då var det någon gång som det löste ut, Efter pannbyte och annat skoj ligger jag nu på 17% och allting funkar klanderfritt. Kan låta systemet svalna ner till 40 grader och ännu duscha och sedan när jag eldar klockar jag in på 100 grader efter 4 timmars eldning
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Jensa1
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 20 okt, 2010 21:52
Ort: Motala

Inlägg av Jensa1 »

Roli skrev:Hur stort hus har du, höjden?? Behöver du verkligen så högt ställd säkerhetsventil ??

Det är skonsammare för systemet om säkerhetsventilen ligger med låg "utlösningsnivå". Det är då bättre att ha rätt dimension på expansionskärlet än att öka utlösningstrycket på säkerhetsventilen.
Ca 6m har ja från kärlet och till högsta punkt.
Blir det bättre om ja har ett 300 liters kärl, lurar på att byta till ett sånt( men då ska faaan han få ta tillbaka det ja har nu?
Ja sa till återförsäljaren att ja ej trodde det skulle räcka med 150 men han envisades med att säga att det räckte.
Man kitar till slut på en återförsäljare men ja kan säga att ja börjar tappa förtroendet för honom nu.

Surt när man ej kan, men ja lär mig mer och mer för varje gång ja e innne på detta forum och det e ja tacksam för.
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Här kan du kolla själv hur stort kärl du behöver:
http://varmber.armatec.se/
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Skriv svar