Hur beräknar man effekt och verkningsgrad på sin pannan

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
heka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 okt, 2008 15:17
Ort: Örebro

Hur beräknar man effekt och verkningsgrad på sin pannan

Inlägg av heka »

Jag funderar på hur man beräknar effekten på pannan på bästa sätt?
Många i detta forum skriver något i stil med jag ökade min effekt från tex 30kW till 50kW, men hur kommer ni fram till dessa siffror?

Så här gjorde jag för att beräkna effekten, vilket jag tror är fel:

Gick i tankarna att man måste räkna ut hur många kW det går åt för att tex öka temp på 2000L vatten från 35 grader till 95 grader. Det går åt 1,16Wh för att värma 1 liter vatten 1 grad. => (95-35)*1.16*2000= 139 200Wh ~139kWh

För att komma åt verkningsgraden så får man ta reda på energiinehållet i veden och sedan jämföra med den energi det går åt att värma upp vattnet X antal grader. tex 3,7 kWh/kg och det går åt 40 kg ved -> 148kW

Detta ger en verkningsgrad på 139/148 = 94% verkningsgrad
OBS! räkneexemplet nedan är bara ett exempel och troligtvis felaktigt. Jag lägger absolut inte in 49 kg för att värma vattnet till 95 grader.

Hur gör ni andra, vad är rätt?

/Henrik
Albin Polar 30 - 70kW
3x500 liter ackumulatortank
Laddomat 21
TigEx50
JonasA
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 03 nov, 2007 18:08
Ort: Stockholm

effekt eller verkningsgrad?

Inlägg av JonasA »

Hej,

Dina resonemang ser väl ganska bra ut, jag fyller på lite:

Begrepp: beräkna är inte riktigt samma sak som att mäta. Jag gillar att mäta - då vet man hur det är (och inte vad det "borde" bli)! :wink:

Sen var det det där med effekt (kW) och energi (kWh): Först frågar du hur man beräknar effekten, sen ger du ett (nästan) korrekt exempel på hur man mäter verkningsgraden: Du ska mäta hur många kWh (inte kW) det går åt för att tex öka temp på 2000L vatten.... (osv).

Beräkna effekten är inte så mycket svårare: då tar du helt enkelt och dividerar 139kWh med den tid det tog (säg exempelvis 10 timmar) och då levererar din panna alltså nästan 14kW ut. Hur mycket din panna bränner är som du säger bara att väga veden du matar in per timme... förutsatt att du vet vilken fukthalt den har och vilket träslag det är.

Hängde du med? :scratch:
heka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 okt, 2008 15:17
Ort: Örebro

Inlägg av heka »

Jag är med på ditt resonemang.
Håller med om att det är bättre att mäta än att räkna men hur skulle man kunna mäta effekten på en vedpanna?
Albin Polar 30 - 70kW
3x500 liter ackumulatortank
Laddomat 21
TigEx50
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Har själv funderat lite på att försöka räkna lite på pannans effekt och verkningsgrad och även husets energiåtgång.

Nu tänker jag lite högt för att testa mina funderingar.

Effekt= hur många kw pannan ger på en viss tid. Egentligen inte så intressant på en vedpanna då den i regel ger mer än vad huset behöver. Hur snabbt veden brinner upp spelar egentligen inte så stor roll, för mig i alla fall.

Verkningsgrad: Viktigt eftersom den anger hur mycket värme man får ut av veden.

???: = Vet inte vad det finns för namn på detta men är ute efter ett mått på hur mycket energi man får ut av ett fullt vedinlägg med en specifik vedkvalitet. Intressant då det talar om hur ofta jag behöver elda eller hur stor vattenvolym jag kan värma per inlägg. Sedan spelar det mindre roll hur länge pannan brinner.

Men om jag ska räkna ut husets energibehov hur räknar jag då? Antar att jag ska mäta tiden det tar att tömma tankvolymen och även mäta tempskillnaden mellan fulladdad och tom tank. Hur ser formeln ut för att få detta till kw. detta ska väl sedan jämföras med husets storlek för att avgöra hur dåligt isolerat huset egentligen är :)

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
heka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 okt, 2008 15:17
Ort: Örebro

Inlägg av heka »

Energin i ved brukar definieras antingen i kWh/kg eller kWh/m3. Dessa "konstanter finns att hitta på nätet"

Det svåra tycker jag är att kunna mäta hur stor mängd vatten har man lyckats värma så här skulle nog en formel kunna se ut som beräknar hur mycket energi det går åt att värma x antal liter vatten y grader.

n = X * (T2-T1)* 1,16 *h/ V

där
n = verkningsgraden
X = antal liter som värmts upp
T1 = Vatten temp vid start
T2 = Vatten temp vid
h = antal timmar det tar att värma vattnet
1,16 Wh = en konstant 1,6Wh behövs för att värma en liter vatten en grad
V = tillförd energi vilket man får mäta sig till tex med en våg eller volym tex 3,7kWh/kg * 20kg ved

Att sedan räkna ut hur mycket värme som huset släpper ut är klurigare...
Många faktorer spelar in tex vind, sol. Jag tror ditt resonemang är rätt att man får räkna ut hur mycket energi som finns i tankarna för att sedan mäta hur lång tid det tar att tömma dem. Man kanske kan göra på följande sätt....
räkna ut hur mycket energi som finns lagrad i tanken dividera sedan med hur måmga timmar det tog att ladda ur dem.
På så sätt skulle man kunna jämföra olika hus om de har samma omgivningsmiljö dvs tem, vind mm
Albin Polar 30 - 70kW
3x500 liter ackumulatortank
Laddomat 21
TigEx50
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Det jag är intresserad av är egentligen någon form av grov uppskatting och som du säger jämföra det med andra.

Anledningen är att jag misstänker att huset och särskilt vinden är väldigt dåligt isolerat. Jag värmer 1500 l till 80 grader två gånger per dygn och då är tankarna neremot 30 grader när de är tömda. Huset har halv källare två våningar och c:a 150 m2 boendeyta. Tempen har varit runt -15. Huset verkar ävenvara extremt vindkänsligt.

Men nu ska jag inte själa tråden, tro jag skapar en ny. Det enklaste är kanske att jämföra med liknande hus i liknande förutsättningar.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det lättaste sättet att mäta medeleffekten under eldning är att se hur lång tid det tar att värma upp tankarna. Men då får man ha övrig förbrukning avstängd (alltså framledningen stängd och inget duschande) under tiden man eldar.

Att beräkna medeleffekten huset behöver vid ett visst väderleksförhållande gör man på omvänt sätt, alltså ser på hur lång tid det tar att kyla ner tankarna igen.

Verkningsgraden blir ju då hur mycket energi veden antogs ha när den stoppades in i förhållande till vad man fick ut, eller egentligen tvärt om.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar