Hastighet på pumparna? / Vilken shuntautomatik?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
supremo
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 24 nov, 2010 17:26

Hastighet på pumparna? / Vilken shuntautomatik?

Inlägg av supremo »

Har nyss flyttat in i ett hus som har vattenburet system med vedpanna och ackumulatortankar.
Ackumulatortankarna är på 1500 L (3 x 500) från Borö med VV-beredare i en av tankarna. Vedpannan är från Atmos (35 kW, 80 L). Har Laddomat 21 och en manuell shunt. Allt är installerat 2001. Huset är enplans på 140 kvm, pannrummets golv ligger ca. ½ våning nedanför husets golv.

Har ett par frågor som jag inte lyckats reda ut helt.
Vilken hastighet bör man ställa pumpen i Laddomaten på? Högt eller lågt?

Vilken hastighet bör man ställa cirkulationspumpen till radiatorslingorna på?

De går båda på högsta hastighet just nu.
Jag får dålig skiktning i tankarna, två av dem har samma temp. uppe och nere hela tiden och jag har hört att det kan bli bättre om man skruvar ner hastigheten, men jag vet inte på vilken eller om det är på båda pumparna...


Tänkte införskaffa shuntautomatik. Har ni någon att rekommendera?
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Har bara testat en shunt automatik och det är denna: http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=504.
Den funkar super bra tycker jag,är billig och lättinstallerad.

Pumpen till radiatorerna ska man köra så lågt som möjligt, i alla fall i mitt hus.
Testa att dra ner den i bottenläget och blir det inte tillräckligt varmt så dra upp den ett hack.
deleted
supremo
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 24 nov, 2010 17:26

Inlägg av supremo »

Tack för tipset, jag lutar nog mot en ThermoMatic, men vet inte om jag skall välja CBJ eller ERA 10...

Jag har ställt ner radiatorpumpens hastighet till lägsta och huset är fortfarande varmt, men skiktningen är fortsatt lika dålig.
Hur bör man ställa laddningspumpens hastighet? Den går som sagt på högsta just nu. Vad får det för konsekvenser för pannan om man drar ner den?

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

supremo skrev:Tack för tipset, jag lutar nog mot en ThermoMatic, men vet inte om jag skall välja CBJ eller ERA 10..
Har själv båda varianterna monterade på min acc

Personligen tycker jag att CBJ är lite enklare att montera och justera.

ERA10 är mycket mindre och smidigare.

Efter vad jag vet så är det i stort sett samma produkt
Era 10 är en senare version men jag tror inte den uppgraderades tekniskt sett.

Är osäker om CBJ går att köpa fortfarande, när jag köpte min ERA så fick jag beskedet att CBJ hade slutats att tillverkas och blivir ersatt av ERA'n
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

CBJ:n saluförs fortfarande hos Rinkaby rör. Finns iallafall med på deras internetsida och katalog.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

supremo skrev:...../.....Hur bör man ställa laddningspumpens hastighet? Den går som sagt på högsta just nu. Vad får det för konsekvenser för pannan om man drar ner den?
För att inte röra om i tanken/tankarna vid laddning så bör pumpen gå med så låg fart som möjligt. För låg fart kan dock innebära att pannan blir för varm, alltså pumpen hinner inte med att ta undan det varma och ta in det kalla vattnet med resultat att pannan stoppar eller kan börja koka.

Jag kan köra på lägsta laddhastigheten när returen från tanken är max 50 grader, mellan 50-60 grader så hänger det på hur "hårt" pannan går för tillfället och över 60 från tanken så blir pannan för varm och fläkten stannar. Så jag brukar ställa om till 3:e i slutet på eldningen om jag skall värma även det sista över 60 grader.

Men det är bara att prova sig fram! :)
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Vet inte hur dina radiatorer är dimensionerade och om du har termostatventiler på alla.
För att inte störa skiktningen i tanken vid vedeldning är det en fördel om man har möjlighet att dra upp framledningstemperaturen ordentligt, köra cirkulationspumpen på lägsta hastighet och strypa returledningarna.
Returvattnet har då i stort sett rumstemperatur.
Brukar fungera bäst med shuntautomatik i kombination med framledningsgivare och utegivare.

Laddpumpens hastighet styrs väl av effekten på pannan. Måste ju hinna pumpa undan så mycket att pannan aldrig kokar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar