Vedsorter?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Vedsorter?

Inlägg av mt4base »

Jag läste nånstans att man kunde få väldigt mycket tjära i skorstenen om man eldade "fel" ved. Det enda rätta enligt där jag läste skulle vara björk. Folk skriver så mycket skit förvisso men är det substans i påståendet? Själv eldar jag det jag råkar ha. Just nu massor av ALM och AL. Är det totalt galet eller ok? Det BRINNER bra som fanken och blir bra värme iaf :roll:

När jag fick tillbaks min vedspis från renoveringen sa killen att jag kunde elda allt men skulle vara försiktig att ladda den spisen med för mycket EK och det var ju lätt att lova för jag har ingen ek, än mindre tänker jag elda med den om jag så kom över ek... :)
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

I gammelvärlda när folk fiseldade mycket för att "spara", så blev det mycket tjära av de träsorter som innehåller mest harts. Björk är den bästa träsorten för eldning, men du kan tryggt elda ALLA sorters lövträ. Pellets görs ju av barrträ i all huvudsak, så det borgar för att även barrträ går att elda. Det ända man bör ha i sinne med barrträ, är att det är porösare virke än lövträ, så du måste påräkna att elda en större volym för att få samma energiutbyte som av lövträ. Skall man undvika tjärbildning, så är det bara en sak som gäller: Rätt drag så veden brinner med hög temperatur. Värre än så är det inte :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Tack för bra svar. Då fortsätter jag elda ALM ett tag till då ... :D
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Har man torr ved och eldar vettigt så kvittar träslaget.
Alm är nog alldeles utmärkt.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Björken har väldigt bra värmevärde och är på så sätt väldigt lämplig att elda med. Det som få tänker på är att björken sotar mera än barrved och det därför är att rekommnder att ibland elda med barrved. I intrsuktionsboken till vissa pannor rekommenders till och med att man före sotning av pannan eldar med barrved för att lättare får bort sotet

Följande är ett utdrag ur ariterms produktblad till den uppdaterade 35 +

1. Innan rengöring bör pannan värmas upp, helst med barrved, för att underlätta borttagning
av aska. Konvektionsdelen bör rengöras 2-4 gånger per månad.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Se där: Så lärte man något nytt idag med. Varje dag man lär nya saker är en väl använd dag :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar