Vedpanna, kostnad??

Här diskuteras allt kring vedeldning
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Du kan räkna med ungefär 2 timmars eldning för varje 1 kubik tank med en 30 Kw panna ...
varierar lite beroende på hur många grader den skall höjas med ,,,OCH förståss hur mycket huset stjäl under tiden...

3 kubik + skulle jag vilja rekomendera 50-60 Kw panna så kan du själv lättare bestämma NÄR du Vill elda... å inte när du måste...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

När man skall dimensionera sin anläggning skadar det inte att överdimensionera, det blir ganska så mycket smidigare om man har en rejäl panna och extra mycket ack.

Har nu kört sedan i höstas med Baxi Solo Innova 50 med 4250 liter ack (5 x 850 liter i serie). När det varit som kallast ute har jag eldat 1.5 - 2 inlägg var 3:e dag.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Personligen tycker jag att pannans vedutrymme är viktigare än effekten då det räcker om den ger mer än vad huset kräver som max..

Fröling har ju en fin panna på 14 kW o 145 l vedutrymme, Brinner 10-12 tim per fyllning så det behövs ingen jätte tank om man kan gå förbi pannan morgon o kväll.. skulle räcka gott med 2-2,5m3 tank då de klarar att ta en full panna utan uttag från tanken men om man tänker sej för hur mycket man lägger på så går de med 1-1,5m3 tank oxå, Men då är det bara då det är kallt man får lägga på fullt
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Effekten är inte ointressant, för den som har något annat att göra om dagarna än att elda. Kommer man hem från jobbet så man hinner börja elda klockan 18-19, vill det till att pannan har hunnit käka upp första inlägget innan man ska gå och lägga sig, så man kan få in ett inlägg till den dagen. Annars måste man elda på morgonen igen, och det är krångligare, för då har det slocknat och pannan har tappat en del av sin värme, så man måste värma upp den igen innan det börjar ladda.

Detta då baserat på att man behöver elda två gånger för att ladda tankarna, och det är en ganska rimlig dimensionering. Då går det att elda ett inlägg utan att tankarna är helt nedkylda, men man behöver ändå inte elda halva dygnet eller nåt för att hinna ladda upp tankarna.

Med bra skiktning kan man också tänka sig att man bara eldar vad man hinner med under arbetsdagarna, och så eldar man under längre tid på helgen, för att då ladda tanken helt. Sen accepterar man att energiinnehållet sjunker gradvis under veckan. Men då vill det till att man har plats till vad som vanligtvis anses vara en överdimensionerad tankvolym, kanske 5-10m³ eller så.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Såg nånstans en länk till nån panna som bara gav kring 13 kW men hade eldstad på över 300 l så vad man ska med 40-50 kW för med 120 l eldstad förstår jag inte..
Med ovan nämda siffror brinner pannan 24 tim/fyllning, Även den frölingen som jag tuipsade om med 145 l eldstad o 14 kW brinner 10-12 tim + att det även lär självtända ett tag efter annars fixar ju eltändningen detta då tempen i tanken kommer under inställt värde :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

André skrev:så vad man ska med 40-50 kW för med 120 l eldstad förstår jag inte..
Måste du lägga i 2 gånger så är det ju rätt skönt att hinna göra det innan man har gått och lagt sig. Jag kan inte hitta någon fördel med låg effekt.
Ackumulatortankar är billiga..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja de är ju bra med motion att springa o lägga på flera ggr oxå, Värmer gör de oxå :lol:

Personligen skulle jag välja så stor eldstad som möjligt
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Andreas Hansson skrev:
André skrev:så vad man ska med 40-50 kW för med 120 l eldstad förstår jag inte..
Måste du lägga i 2 gånger så är det ju rätt skönt att hinna göra det innan man har gått och lagt sig. Jag kan inte hitta någon fördel med låg effekt.
Ackumulatortankar är billiga..
Ja men brinner pannan i 20 timmar på ett fullt inlägg behöver du inte bekymmra dig om att lägga i en gång till innan du lägger dig ,,,, är då lämpligare att lägga i igen när du vaknat morgonen efter... :wink:
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Tittade in på frölings sida nyss.... vad dåligt med bilder på vad som händer innuti pannan dom har... inga alls, vad jag kan se...
Vad är det som är så innovativt med deras pannor????
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

André skrev:Tja de är ju bra med motion att springa o lägga på flera ggr oxå, Värmer gör de oxå :lol:

Personligen skulle jag välja så stor eldstad som möjligt
Läs vad jag skrev :idea: Jag kan inte hitta någon fördel med låg effekt!
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Men jag hittar en jävligt stor fördel med stor eldstad o låg effekt, Du kommer behöva fylla lika mycket ved i båda men brinner pannan minst 10-12 tim är de bara ladda dagen efter + att man har några tim till som det lär självtända.. Sen behöver man inte stora acktankar heller o det finns ju även med eltändning..

Spelar inte så stor roll om man måste gå ner o lägga på en extra gång3 tim efter man fyllt el om man gör de efter 10-12 tim..
Tänder man pannan kl 18 så är det ju bara gå förbi o fylla innan man far till jobbet o sen fylla då man kommer hem igen om det krävs..
Har man en tank på 2,5 m3 räcker det för att ta ett fullt ilägg även utan uttag, Sommartid kan man ju ladda pannan då det passar o sen tänder den själv då tanken är t.ex 50° i toppen..

Här finns info om Fröling s4 http://www.biovarmesystem.se/images/pdf ... S4_Ved.pdf
Såg att den är på 15 kW den minsta med 145 l eldstad
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Den är gjord för att passa på kontinenten.
Där är allting trångt som i ett dockskåp. De har inga rejäla tomter, följaktligen inga rejäla hus, följaktligen inga rejäla pannrum, alltså ingen plats till vettiga tankar.
Då får de lägga en massa möda på pannor som inte brinner ordentligt, så de kan hålla på länge, och tända igen när de fått kvävas osv. Det är det som är det innovativa med Fröling.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad räknar du som rejäl tank apersson??
Pannor som inte brinner som de ska :lol: http://www.biovarmesverige.se/Produktbl ... dpanna.pdf
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-all ... e-bra.html
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Om man vill elda på sommar/ höst så måste man ju i alla fall ha en stor tank? Vad blir fördelen?
Jag eldar hellre i 4 timmar än elda konstant
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Hmmm... har nu lusläst Frödingpannans prospekt.... ser inte att den har såååå stort vedmagasin.. strax över andra likasinnade pannor....

Någon som vet hur mycket dessa kostar???
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar