Vedpanna, kostnad??

Här diskuteras allt kring vedeldning
stiffan
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 dec, 2010 16:33

Vedpanna, kostnad??

Inlägg av stiffan »

Hej!
Kollar runt lite bland olika värmealternatinv. Nu har vedpannor kommit. Har en pellets brännare med en wiessman oljepanna vilket inte funkar speciellt bra. Har fått rådet av en rörmokare att byta panna helt (kostnad på ca 40-50000kr)

Min fråga är vad kostar en bra vedpanna inklusive allt?? Ni som använder vedeldning jobbigt att hantera?

I mitt fall vad skulle ni göra? FLyttade in i vårt hus augusti och än så länge har rörmokarkostnader gott på 7000kr.....


Har en tvåplansvilla med kallkällare (140+85kvm)
Biona 2000, oljepanna wiessman
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

nu kan jag inget om varken din brännare eller panna men vad skulle göra att du inte kan elda pellets i pannan :?:
vad har han/hon gjort för jobb åt dig tidigare för 7000 kr :?:
hur händig är du själv ?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
stiffan
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 dec, 2010 16:33

Inlägg av stiffan »

Jag har en wiessman oljepanna vilken är för trång för att döda pellets med. Detta har skapat stora problem och bland annat har tändelrmentet rykt tre gånger på 5mån. Pannan blir igensotad väldigt snabbt vilket överhettar. Han har varit hos mig tre gånger och tittat på pannan och även ändrat slangen. De son bodde i huset tidigare har inte haft en aning om vad de sysslat med.

Återigen till vedpanna. Jag har ju en tank som funkar med pellets, den borde ju även funka med vedeldning? Pris?
Biona 2000, oljepanna wiessman
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Kostnader för vedeldning kan räknas på många sätt.

Panna tank och kringutrustning om man satsar bra och med bra menas då en smidig eldning med en välfungerande panna och tillräckligt stor acc. får man räkna med att går på ungerfär samma som bergsvärme

Hanteringen av ved bör du räkna som ett nytt intresse och om din familj inte är intresserad av att du vissa tider jobbar med veden så bör du starkt avrådas från hela vedeldningen. Ifall du köper färdigt klyven och hemtransporterad ved lir kostnaden snabbt minst av samma kaliber som att köpa pellets....Har du möjlighet att själva hugga veden och göra det jobbet så är kostnaderna mycket lägre men din egna tid skall läggas på vedjobbet varje vår...

Kostander kan räknas på många sätt och om du inte harfamiljen på din sida eller utrymme för ett nytt itntresse kan man av ideologiska skäl rekomendera pellets med en bra panna avsedd för ändamålet. Glömmer man de ideogiska skälen återstår endast bergsvärme som ekonomiskt alternativ

Ps jag är en blandmissbrukare ved/pellets/sol
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

stiffan skrev:Jag har en wiessman oljepanna vilken är för trång för att döda pellets med. Detta har skapat stora problem och bland annat har tändelrmentet rykt tre gånger på 5mån. Pannan blir igensotad väldigt snabbt vilket överhettar. Han har varit hos mig tre gånger och tittat på pannan och även ändrat slangen. De son bodde i huset tidigare har inte haft en aning om vad de sysslat med.

Återigen till vedpanna. Jag har ju en tank som funkar med pellets, den borde ju även funka med vedeldning? Pris?
Hur stor är tanken? 30 000L eller 300L ??
Vad har du för diameter på rökkanalen?

På rinkabyrör.se finns priser på vedpannor.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Har du en tank för pelletseldning är den kanske på 500-1000 liter.
För bekväm vedeldning talar man om tankar i storleken 3000-5000 liter.
Räkna med minst 80000 för ett vedsystem. Blir mer om du ska räkna in vedprocessorer för kapning och klyvning av veden.
Köpa färdighuggen ved blir nog inte mycket billigare än pellets.

Har du värmesystem av lågtemperaturtyp och skapligt stor tomt så kanske jordvärme är ett alternativ. Behöver inte bli dyrare än ett bra vedsystem.

Ska du bosätta dig där i 20-30 år så lönar det sig kanske bäst med bergvärme eller jordvärme. Beror på hur ditt värmesystem ser ut.
Ska du sälja kåken inom 5-10 år får du aldrig igen dina utlägg.

Jag skulle strunta i att kosta på. Sälja kåken och köpa en annan mer lämplig och oartigt nog låta nästa ägare ta kostnaderna.
Eller då skulle jag stoppa in en begagnad pellets- eller oljepanna med en modern lättskött brännare.
Biona brännaren som du har är en högoddsare. Fungerar utan problem hos en del. Kräver mycket teknisk problemlösning för andra. Läs trådarna från Zwentomen och deasstore i Biona forumet så vet du vad som i värsta fall kan vänta.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Vedpanna, kostnad??

Inlägg av Andreas Hansson »

stiffan skrev:
Min fråga är vad kostar en bra vedpanna inklusive allt?? Ni som använder vedeldning jobbigt att hantera?

Har en tvåplansvilla med kallkällare (140+85kvm)
Ja nog är det lite pyssel. Veden skall skaffas, sågas, klyvas.
Bäras in kastas i pannan. Sätter du timpenning på din fritid så blir det dyrt. Fast då blir ju allt dyrt
Finns det billig ved att få tag i? Låna,Hyra såg,klyv av grannar?
I våran by är det många som har gått ihop och köpt såg klyv.


O andra sidan är det en ganska enkel teknik.
Inte mycket som krånglar.
Kolla första sidan på pellets allmänt så ser du vad du slipper..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Kanske jag var lite väl realistisk när jag skrev min första inlägg för det finns massor med positiva sidor med vedelning som inte skall förglömmas
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
stiffan
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 dec, 2010 16:33

Inlägg av stiffan »

Har en polare som fick en helt ny utrustning för 67000kr då ingick allt.

Jag har en ack.tank som är på 500l hur långt räcker detta? Den är dessutom inkopplad redan till en oljepanna så det borde väll bara vara att byta ut pannan mot en vedpanna? Borde komma betydligt billigare undan än så.

Hur låter denna?

VEDEX 3300 28400kr.

Pannans verkningsgrad ligger generellt på en hög nivå.
VEDEX 3300 är miljögodkänd vid eldning mot ackumulator.
Med en tillsats kan VEDEX 3300 konverteras till pelletseldning.
Fläktstyrd förbränning med sugande fläkt. Levereras med vridbart vinkelrökrör för anslutning bakåt.


Egenskaper
Effekt ved 33 kW
Effekt pellets 25 kW
Eldstads volym 95 L
Pannvattenvolym 65 L
Biona 2000, oljepanna wiessman
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

500 liter är inget att ens tänka på att elda mot en vedpanna med. Vill du ha ens det minsta smidighet i vedeldandet bör du ligga på en 2000 liter
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
stiffan
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 dec, 2010 16:33

Inlägg av stiffan »

hmm..
500l räcker väll till att börja med? man kan väll koppla in ytterligare tank sen? vad jag förstår så får man elda på på kvällen och på morgonen sen så håller sig det ganska bra.
har inget krav på att jag inte måste bry mig om eldningen på ett par dagar.
Biona 2000, oljepanna wiessman
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Det kan tänkas att när det är riktig vinter räcker det inte ens med eldning morgon och kväll ens för att ha något så när jämn värme. Rekomendationen till den pannan är 1000-2000 liter. och vist kan du börja med 500 l men en moderna panna skall inte fiseldas utan se till att du ganska omgående får in mera vattenvolym att ladda pannan med
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Har du kollat om du kan köra vedförugn mot din bef panna? Typ kenjonugnen eller liknande.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jo när du själv upptäcker att 500 liter är ett spott i atlanten och pannan börjar koka köper du snabbt en större tank.
Då upptäcker du att Vedex med liten eldstadsvolym ändå inte blev så särskilt bra och då vill du byta panna för att få det skapligt praktiskt så du slipper hem och elda i tid och otid.

Om inte 500l tanken är bra som tekniktank så sälj hela rubbet och köp ett anpassat vedsystem om du ska elda med ved. Med pellets kan man snika med billiga beg. grejor men med ved gäller bara nya grejor anpassade för praktisk eldning. Annars blir ditt vedsystem med tiden väldigt dyrt om du ska uppgradera och uppgradera.
Visserligen utgår socialbidrag men installatörskostnaderna blir ändå höga för varje uppgradering du gör förutom delarna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
stiffan
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 dec, 2010 16:33

Inlägg av stiffan »

Ska komma några rörnissar och kika hemm här.
Begagnade tankar bör man väll kunna köpa vadsomhelst? Ny panna och begagnade tankar är det en lösning?

Har en wiessman (trång panna) sÅ vette tusan om förugn är något alternativ. Kostnad pÅ denna)
Biona 2000, oljepanna wiessman
Skriv svar