Vedpanna, kostnad??

Här diskuteras allt kring vedeldning
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

stiffan skrev:tjo!
skulle behöva någon kunnig som surfar in på kotly.com för att kolla in ackumulatorer där. En djungel för mig.

Kollar lite på 1000l tankar.
Hjälp emottages tacksamt.
Det kan du köpa här hemma.Skiljer just inget i pris.
Lyssna med husqvarna tank o svets
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
stiffan
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 dec, 2010 16:33

Inlägg av stiffan »

Jag bor 5mil utanför Uppsala, morgongåva. Har skickat dig ett pm lövet. Någon mera som har någon åsikt angående länken han skickade?? Dolda kostnader?
Biona 2000, oljepanna wiessman
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Jag är ju inte hemma på vedpannor och aktankar,men till det priset tror jag nog att det blir bra.Det finns ju en hel del kunniga experter här på forumet när det gäller vedpannor och aktankar så det kommer säkert en del tips angående detta.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
stiffan
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 dec, 2010 16:33

Inlägg av stiffan »

Nu kommer det att märkas att jag är totalt okunnig här. Vi har ju en oljetank på 3kubik stående nere i pannrummet. Vad jag inte visste var att man tydligen kan göra om denna till en ackumulatortank genom att isolera denna och be en rörmokare komma och dra de rätta rören så att säga.
Frågan är till vilken kostnad på ett ungefär?
Jag tittar fortfarande på pannan i länken på förra sidan och funderar starkt på denna vedpanna. Och sen göra om oljetanken till ackumultortank i sommar och sälja 2 av 500l tankarna isåfall. (behåller den jag har installerad)

Vad tror folk om detta?
Biona 2000, oljepanna wiessman
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det tycker jag låter som en utmärkt ide att nyttja oljetanken:)
En kompis gjorde de o skaffade bara en extra tank på 500 l med slingor för vv samt ny panna, laddomat, shuntstyrning mm.. Han gjorde jobbet själv så då blev kostnaden lite drygt 60000:- med 3700 l acktanksvolym..
Det du behöver göra är ett övertrycksfritt system som innebär att du har exp.kärlet direkt ovanpå acktanken/oljetanken (under taket i pannrummet) sedan en strypventil på radiatorreturen o en 6 meters cirk.pump som klarar att pumpa upp vatten till översta radiatorn.. Det blir övertryck upp till radiatorerna då man strypt radiatorreturen.. :wink:
Isolera gärna oljetanken samt befintlig tank med 30-40 cm i sidorna o 50 cm i toppen de gjorde kompisen så somartid behöver han bara elda 2 ggr/månad för vv :D

Kompisen har ett rör på 2" som samanbinder tankarna uppe o nere, 500 l tanken är lite högre än oljetanken så inkopplingen till denna tank är där övre elpatronuttaget är ca 50 cm från toppen, Nu blev jag osäker man har för mej att laddkretsen går mot 500 l tanken ovanför detta 2" rör som samanbinder tankarna o värmen tas ur lilla tanken där översta termometern brukar sitta o radiatorreturen går till laddkretsens returrör nära 2" röret..
Han har kopplat exp.kärlet mot botten på tanken så att inget vv går ut i kärlet, Ångröret går från laddkretsen till avluftningsröret på expkärlet som går ut genom väggen..

Denna tråd http://www.byggahus.se/forum/biobraensl ... aeran.html läste han sedan byggde han systemet som har fungerat kanonbra i 2 år nu
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stiffan
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 dec, 2010 16:33

Inlägg av stiffan »

Klarar låt oss säga en panna på 25-30kw med en volym på 120l att värma upp 3kbik?? Pratade nyss med rörmokare och han sa att minst 50kw ska det vara.
Biona 2000, oljepanna wiessman
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Klart den klarar det. Det kommer bara ta lång tid och du får lägga i flera gånger. Prisskillnaden upp till en lite större panna är väl inte stor. Snåla ej
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja de gör den men det tar längre tid mellan påfyllningar om de behövs innan tankarna blir full, Bäst vore ju en panna med låg (typ 12 kW) effekt men med jätte eldstad på typ 300 l.. Bara pannan ger mer än huset kräver som max spelar det ingen roll om den brinner 24 tim.. :wink:
Fröling har en panna på 14 kW men 145 L eldstad, Brinntid 10-12 tim så det är bara att fulla på mer ved morgon o kväll tills tankarna är fulla..

Kompisen kör med Calmar V33 mot sina 3700 L o då det är som kallast behövs ca 3 fulla pannor för att ladda från 30-90°, Hans hus kräver iof bara 7,5-8 kW som max.. Han fyller pannan full igen efter 3,5 tim då det nästan är uppbrunnet så de tar ca 7 tim från tändning tills 3:e ilägget kan göras om man ska ladda tankarna full kallaste dagen men man behöver ju inte ladda mer än vad som behövs om man inte har tid..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stiffan
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 dec, 2010 16:33

Inlägg av stiffan »

Hade nyss rörmokare här. Han pratade om calmar 33 och CAD jag hört är det en bra panna. Han skulle idådanafall även installera 2*500l ack tank till (har redan 500l) sen kan kan ju göra om oljetanken i sommar ev. Och sälja 2st 500l ackt. Tänker jag galet? Måste få in vedpanna nu och att göra om oljetanken tar ju lite tid.

Hade som krav att det skulle kosta under 60 000 och det skulle nog fixas. (bra pris för ny panna och nya tankar + installation?)
Biona 2000, oljepanna wiessman
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Du har bara en 500 l tank idag??

Går ju göra mycket förberedande arbete på oljetanken så de går fort att koppla ihop med en 500 l för vv beredning, T,ex måste tanken kanske lyftas fram en bit så du kan komma åt att isolera om den inte står mitt på golvet förstås..
Du behöver bara 2 muffar uppe/nere på oljetanken (2") sen kanske de finns nått uttag på ovansidan som går montera avluftning på??
Så oletanken går ju göra klar inkl fyllning av vatten o sedan avstängningskran på 2" röret som ska gå till 500 l tanken..

Som exp.kärl går använda oljefat men det är bättre om du fick tag på fd beredare då dom har tjockare gods o de blir billigt :wink:
Kompisen köpte en Alpha 2 cirk.pump (6 meters) o det va bara då systemet startades upp o skulle luftas som vi behövde köra den manuellt på max effekt (44 Watt) sen har den kört på autoläget som drar 8W :D
Kostar 2400 för en 6 meters på rinkaby rör
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stiffan
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 dec, 2010 16:33

Inlägg av stiffan »

500l tack vare att jag har en pelletsanläggning dvs har ej eldat med ved tidigare
Biona 2000, oljepanna wiessman
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ok ja då är det lättast att försöka gräva upp några tomma 500 l tankar beg men flytta 500 l tanken med beredaren intill oljetanken så det är lätt att bygga om för att få tillgång till oljetanken sedan..

Om utrymme finns så kan du ju köra med 2 st 500 l tankar + oljektanken oxå så får du 4m3 acktank :wink:

Kanske blir 3 500 l tankar + oljetanken o en effekta 60 :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kiixx
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 12:19
Ort: Klippan (skåne)

Inlägg av kiixx »

Stiffan, har du någon bild på din panna ? jag hittar inget på nätet om den alls,

Själv kör jag Biona 2000 mot en liten skit panna Värmebaronen DuomaX, den med det var en av dom 3-4 olika som passade i pannan, men jag är nöjd, dock kan jag tilägga att stora uppgraderingsservicen var gjort på min brännare när jag köpte den. jag får dock aska ur hela pannan 1 gång veckan med normal temp. 0 till -10 nu med flertalet dagar med mellan -10 och -20 så håller uraskningen bara 4,5 dagar.

Dock när jag satte i min så läckte den i skarven in mot pannan, så fick köpa pannkitt och lägga där, sen blev det kanon :)

Samt frågan, har du läst här inne om Bionan ? där finns mycket hjälp att få.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... c&start=15
Söndraby
VB Duomax 1992 med elpatron.
Biona 2000, MAFA micro förråd.
stiffan
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 dec, 2010 16:33

Inlägg av stiffan »

har ingen bild på pannan dessvärre men den är liten och orange..:)

Har haft ytterliggare en röris här idag. Poängterar att priset är viktigt och de rörmokare som varit här har sagt att det går nog att få ner lite. Känns som jag tjänat många tusenlappar där.

Denna röris kom med detta förslag:

- Focus Eco Natur 40 + 2st 750l tankar och hela kittet för under 60000kr. Han skulle höra av sig på fredag för det exakta priset.

Hade en annan röris här i måndags, detta förslag:

- Calmarpanna v33 + 2st 500l ack tankar för under 60000kr förmodligen. jag försökte nå honom igår men fick ej tag på honom.


Vilket paket är bäst? Det känns som om Focus rörisen gav ett litet bättre intryck när han var här men jag vet ju att Calmarpannan är en bra panna.
Saknar Focouspannan direktspjäll och vad innebär detta isåfall?

Låt oss säga att jag skaffar en 3000l tank (gör om min oljetank) klarar fockusbrännaren av att värma denna?
Biona 2000, oljepanna wiessman
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Alla 4okw pannor klarar att värma 3000l..men du får nog räkna med att lägga på ved ett par tre gånger när det är som kallast om du ska fylla den.
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Skriv svar