Vedpanna, kostnad??

Här diskuteras allt kring vedeldning
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Kollade på Frölings Pelletspannor förra året när jag skulle byta. Då låg de en bra bit över Ariterm i pris. Dyra som Poker alltså. Fast ved kanske är annorlunda :?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Om man vill elda på sommar/ höst så måste man ju i alla fall ha en stor tank? Vad blir fördelen?
Jag eldar hellre i 4 timmar än elda konstant
Tar man en ETA så säger den till hur mycket ved du kan lägga på tills tanken är full :wink:
Men jag skrev även att om man har 2,5 m3 kan man alltid lägga fullt men väljer man mindre tank kanske man får använda insidan o inte soppa in fulla pannan med ved då ingen värme tas..

Normalt tar de flesta hus ca 3 kW vid 0° så ca 30 kW hinner huset förbruka under tiden pannan brinner så en 1,5-2 m3 tank går fint men man får ju tänka sej för då det inte behövs värme..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Rejäl tank?
Jag menar så att man kan svälja tillräckligt med värme för att klara sig minst ett dygn.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

André skrev:
Andreas Hansson skrev:Om man vill elda på sommar/ höst så måste man ju i alla fall ha en stor tank? Vad blir fördelen?
Jag eldar hellre i 4 timmar än elda konstant
Tar man en ETA så säger den till hur mycket ved du kan lägga på tills tanken är full :wink:
Men jag skrev även att om man har 2,5 m3 kan man alltid lägga fullt men väljer man mindre tank kanske man får använda insidan o inte soppa in fulla pannan med ved då ingen värme tas..

Normalt tar de flesta hus ca 3 kW vid 0° så ca 30 kW hinner huset förbruka under tiden pannan brinner så en 1,5-2 m3 tank går fint men man får ju tänka sej för då det inte behövs värme..
Jaja men vad blev fördelen mot att ha en panna som brinner med full effekt i 4 timmar??

Minska gärna det som citeras, annars blir forumet oöverskådligt och svårläst när citeringsdelen är MYCKET större än svaret. / Roli moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Vad är problemet,går det inte uppnå fullständig förbränning om man sänker effekten neråt 15kw?
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jo nog går det att uppnå fullständig förbränning. Jag förstår bara inte varför det skulle vara en jätte stor fördel som det framställs.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

AnaMatronic skrev:Kollade på Frölings Pelletspannor förra året när jag skulle byta. Då låg de en bra bit över Ariterm i pris. Dyra som Poker alltså. Fast ved kanske är annorlunda :?
Ja fy f-n inte är dom billiga!

Man får mycket ack för dom pengarna
https://spreadsheets.google.com/ccc?key ... 0bkE#gid=0
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Bonnen
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 22:27
Ort: skaraborg

Inlägg av Bonnen »

Vad jag inte förstår är att en del förespråkar hög verkningsgrad ca. 90 % på pannorna vilket betyder högre pris på pannorna när de flesta här på forumet verkar ha gratis ved varför inte köpa en billig panna då.
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jo det kan man ju göra. Men ärligt så är ju det ju inte skitfränt och såga och hugga ved och sedan bära in den. Dessutom så finns det ju dyra svenska pannor som har dålig verkningsgrad och kostar som pannor med högre verkningsgrad.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
User81
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 07 okt, 2008 19:39

Inlägg av User81 »

Bonnen skrev:Vad jag inte förstår är att en del förespråkar hög verkningsgrad ca. 90 % på pannorna vilket betyder högre pris på pannorna när de flesta här på forumet verkar ha gratis ved varför inte köpa en billig panna då.
Vänd på det..
Varför unnar man sig inte en riktig anläggning om man slipper lägga pengar på ved? plus att man får lite komfort på köpet :roll:
Bonnen
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 22:27
Ort: skaraborg

Inlägg av Bonnen »

Det är ju tur att vi har tillverkning i Sverige så vi får in lite skatter för att folket har arbete och slipper gå på bidrag, för att köpa pannor från andra länder ger ju inte några skatteintäckter, med en 10% lägre verkningsgrad så måste man stoppa in ved 10 ggr mer per år med en eldstad på 150l och med gratis ved vad har det för betydelse kan vara skönt att lyfta sig från stolen och datorn
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det är tur att det finns folk som du som tänker på urspungslandet när du handlar. Jag antar att du gör det samma med bilar hemelektronik och annat.

Använd besvara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, direktcitering borttagen. / Roli moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Bonnen
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 22:27
Ort: skaraborg

Inlägg av Bonnen »

Jag kör Volvo och Saab, Cylinda tvätt och disk tillverkade i Vara kommun, frys kyl Husqvarna tillverkade i Mariestad, Crescent cykel tillverkad i Varberg, Spis och häll Husqvarna tillverkade i Tyskland, Köksfläkt Fjärås tillverkad i Göteborg, så här håller vi igång Sverige med produktion mot många andra.För jag har svensk lön så därför kan jag köpa grejer gjorda av svenska arbetare och företag.
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:
Normalt tar de flesta hus ca 3 kW vid 0° så ca 30 kW hinner huset förbruka under tiden pannan brinner så en 1,5-2 m3 tank går fint men man får ju tänka sej för då det inte behövs värme..
Jaja men vad blev fördelen mot att ha en panna som brinner med full effekt i 4 timmar??
[/quote]

Personligen tycker jag det vore bra iaf när jag ser till mitt behov,
Skulle jag ha t.ex frölingen så skulle jag klara mej fint med 1200-1300 l acktank för när det vore kallare än -10° skulle jag kunna lägga fullt o klara mej med en eldning/dygn men vid 0° skulle jag bara få lägga i 3/4 panna men klara mej 1 1/2 dygn mellan eldningarna.. När bara vv behövs skulle man bara få lägga i en halv panna men ändå om tanken är bra isolerad bara behöva elda var 5e-7e dag..
En 1300 l tank är billigare tar mindre plats där jag rymmer mer ved o sen har ju dessa pannor inbyggd styrning för det mesta kringutrustning som laddkoppel/återvinningskoppel o lamda så lägger man dit allt detta så vet jag inte hur mycket det kommer skilja i pris..
Tank 1300 L =6000:- billigare än 3m3
Ätervinningskoppel ca 5000:-
Laddomat 3000:-
Shuntstyrning behöver man bara motorn så ca 1000:- så där är 15000 billigar + mer utrymme i pannrummet för ved..
Sen att dessa pannor inte går jämföra kvalitetsmässigt är ju oxå en sak jag värdesätter;)
Jämför man med en effekta 35 lamda blir de inte mer än kanske 15000:- om man lejer bort allt, Bör gå extremt fort att installera en sån här panna då det istort bara är att ansluta rören mot vanlig panna där det ska monteras allt utanför..

Nån som funderar på ny anläggning får väl ta in offerter o lämna resultatet här sedan :)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar