Vedpanna Vad Ska jag välja?

Här diskuteras allt kring vedeldning
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Runda i calmarpannan e det
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
magnus_vtr
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 02 jan, 2011 22:00

Inlägg av magnus_vtr »

Nu är en Effecta woody Lambda 35 Beställd hoppas man blir nöjd :D
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Blir nog bra :thumleft:

Uppdatera med lite bilder när du får hem den
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Bonnen
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 22:27
Ort: skaraborg

Inlägg av Bonnen »

Det får vi hoppas att det var ett bra val Magnus att du bestämde dig för en Effekta panna, även om jag är lite gammalmodig vad gäller elektronik på värmepannor, sysslar själv med verktygsmaskiner och elektroniken får absolut inte bli varmare än 50 grader men på senare tid så sätter man in kylfläktar som ska hålla 30 grader för livslängdens skull det är tvärt emot vad pann och pelletstillverkarna gör i sin placering av elektroniken därför är jag skeptisk mot den i värmeutrustning.
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Varm elektronik håller alltid kortare tid. Speciellt elektrolytkondensatorer.

Är det en sån härpanna?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
tomasw
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 18 dec, 2008 23:50

Inlägg av tomasw »

Andreas Hansson skrev:
Matab skrev:Att Baxi har kvalitets problem sen dom flytta till Tukiet är väl redan känt..Dock så verkar det ju inte va nåt ploblem att få delar utbytta på garanti,reklamation(inget tjafs).
Vad är det för problem som kan kopplas till flytten? Jag tycker jag har skaplig koll och jag har inte hört något.
Vissa har haft problem med packningen till kylslingan och ramen till luckan har varit sned. Dom problemen fanns ju även när den gjordes i Danmark.

Har det kommit nya problem?
Nu har du skrytit om din baxi-panna i flera år på forum över hela världen, så bra kan ingen panna vara. Massor av postar i olika forum "baxi är bra, sån har jag"
Vad är det mellan dig och din panna? verkar inte riktigt friskt!?!

Hansson, ta dig en funderare vad som är skillnaden mellan tro på en produkt och osund fanatism.

Önskar att man för in lite fakta och inte massa tro och icke-faktabaserat tyckande i panndebatten.

Varning för en pannas som bytt tillverkningsland eller metod, när de turkiska svetsarna spricker om 4 år bryr sig baxi inte ett skit om kundnöjdhet. "en gammal panna är inte vårt problem", det har man sagt förr och kommer att göra igen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Hmm. Det att man anammar en sådan policy, kan enbart skada företaget. Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
magnus_vtr
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 02 jan, 2011 22:00

Inlägg av magnus_vtr »

Andreas Hansson skrev:Blir nog bra :thumleft:

Uppdatera med lite bilder när du får hem den
Nu är den installerat å klar
den funkar fint

men jag vet inte hur man får ut några bilder på den
Effeta woody lambda 35kw
Laddomat 21-60
skorsten 200 cm2 5,5M Lång
Dragregulator KW Z150
1800L ack-tank
Hus från 1980 ca 160 kvm
magnus_vtr
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 02 jan, 2011 22:00

Inlägg av magnus_vtr »

Effeta woody lambda 35kw
Laddomat 21-60
skorsten 200 cm2 5,5M Lång
Dragregulator KW Z150
1800L ack-tank
Hus från 1980 ca 160 kvm
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Grattis! Fin panna! :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

tomasw skrev:
Nu har du skrytit om din baxi-panna i flera år på forum över hela världen, så bra kan ingen panna vara. Massor av postar i olika forum "baxi är bra, sån har jag"
Vad är det mellan dig och din panna? verkar inte riktigt friskt!?!

Hansson, ta dig en funderare vad som är skillnaden mellan tro på en produkt och osund fanatism.

Önskar att man för in lite fakta och inte massa tro och icke-faktabaserat tyckande i panndebatten.

Varning för en pannas som bytt tillverkningsland eller metod, när de turkiska svetsarna spricker om 4 år bryr sig baxi inte ett skit om kundnöjdhet. "en gammal panna är inte vårt problem", det har man sagt förr och kommer att göra igen.
Ja du tomasw jag antar att du drabbats av en hjärnblödning eller så är du full mitt på dagen.
Att inte Baxi tar sitt ansvar inom garantin tiden är ju häpnadsväckande. Om du hade kollar lite i tråden så rekomenderar jag inte en Baxi.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

angående fokusen. Så kan ju priset bero på att det har mindre volym för ved. 20 liter är ju en del. Tänk 20 mjölkpaket mer i plats för ved. Det är ju en del.

Fattar inte varför det snålas så med volymen för bränslet (Ved). Det bästa enl alla förstårsig-påare. Är ju att ha stor tankvolym om minst 2500l. För att fylla den med ca 90° värme så krävs det ju oftast en rejäl vedpanna eftersom vedvolymen i en 40kw panna inte är så stora som i en 60kw. Skulle va skönt att elda upp en tank på 2500l med ett ilägg. Utan att köpa dessa dyrare kraftpaket.

Är det någon som vet detta. Har det att göra med risken för att lägga i för mycket när huset inte kräver så mycket värme? (= kokning)

Oj vad långt det blev.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Ichgary
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 03 feb, 2011 22:22

Inlägg av Ichgary »

min 40kW har 195 liter

Finns fröling S3 36kW med 220liter
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

tomasw skrev:
Varning för en pannas som bytt tillverkningsland eller metod, när de turkiska svetsarna spricker om 4 år bryr sig baxi inte ett skit om kundnöjdhet. "en gammal panna är inte vårt problem", det har man sagt förr och kommer att göra igen.
Men de turkiska svetsarna har väl alla gått svensk bristyrkesutbildning till svetsare på AMU?
Värre då med det som läggs ut för tillverkning o Polen eller baltländer
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det robotsvetsas nog. Jag gissar att samma WPS,WPQR används i turkiet som i danmark. Men man kan ju undra hur oförstörande provning sköts där nere :?
Är det som i Kina så är det ju ingen höjdare.
Polen har mycket duktiga svetsare och det finns hur mycket svets ingenjörer som helst där nere.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar