Vedpanna Vad Ska jag välja?

Här diskuteras allt kring vedeldning
magnus_vtr
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 02 jan, 2011 22:00

Vedpanna Vad Ska jag välja?

Inlägg av magnus_vtr »

Jag har idag en Vedpanna som heter Passat ho-45 är på 44kw som ska bytas och en ackumulatortank på 1800L.

vad ska man byta till har ni några tips
har kollat på värmebaronen vedolux 37
vad tycker ni
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ska du öka på till mer ackvolym??

Annars en Calmar v33 kanske?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Jag installerade en V33 i höstas och är mycket nöjd med den. Med bra ved värmer det i stort sett 1500 l på ett inllägg. Det har diskuterats en del om övertändning och att det brinner väl mycket i vedutrymmet på den pannan. Detta har jag väl också kunnat konstatera men det tycks inte påverka verkningsgraden nämnvärt. Det går också att komma till rätta med det genom att minska sekundärluften till ett minimum utan att effketen på pannan försämras. Í detta sammanhang har Solo Inova famförts som det överlägsna alternativet på en väl fungerande vedpanna. Detta tvivlar jag inte på men sedan får man väl värdera om det är värt de 10 000 mer den kostar i inköp.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Effecta woody skulle jag kollat på. Har själv en innova och den har fungerat jäkligt bra.Inga övertändningar,Poffar o dylikt.bra miljövärden.
Den har dock blivit rätt dyr. Fast om jag skulle byta panna så skulle det nog bli en likadan
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
magnus_vtr
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 02 jan, 2011 22:00

Inlägg av magnus_vtr »

André skrev:Ska du öka på till mer ackvolym??

Annars en Calmar v33 kanske?
jag vet inte om jag ska göra det sen men inte nu.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Går ju köpa en större panna typ effekta 60 men då får du bara fylla den till hälften med nuvarande acktank men om du sätter in en 1800 l tank till laddas de nästan fullt på ett ilägg :wink:

Annars kanske en Effekta 35 lamda med 135 l eldstad vore nått, Lite dyrare o lite större eldstad än Calmar v33 men klarar värma din nuvarnade tank lätt på ett ilägg o även om du skulle in med en till 1800 l tank så värms volymen på 2 ilägg..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Bonnen
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 22:27
Ort: skaraborg

Inlägg av Bonnen »

Hej jag tycker du ska välja en panna från VB så får du en panna av bra kvalite, då en panna helst utan fläkt för du har ju en panna idag som ger 44 kW så du har väl bra drag i skorstenen, du får en panna med gjutna luckor som inte ändrar sig under alla åren som du eldar. De pannorna som föreslås här så får du plåtlucker med ett tjockt snöre som du ska hålla på att juster med jämna mellenrum, du får en panna som är väldigt lättsotad bara att dra tuberna framifrån tar inte mer än en minut om dagen och verkningsgraden blir inte mycket sämre än de övriga på grund att du gör det ofta , och inget tjuvdrag runt luckerna, slipper fläkt och elektronik, som gör att du får betala pannan en gång till om du väljer ett märke som har mycket av den varan,man kan se på bilar, pelletsbrännare, telefoner hur ofta det är problem med elektroniken.En panna typ VB 40 UB tycker en del att den har för mycket vatten i pannan som måste värmas upp först men det är inte så stor nackdel du får en eldstad som verkligen är vattenmantlad och slipper punktkokning som händer på flera pannor med lite vatten runt eldstan ,vilket för med sig att plåtar skrynklar sig med följd att det blir spänningar i svetsfogen och det blir läcka i förtid
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

VB 40 UB Har ju endast 78% verkningsgrad ny sotad.
Jag tycker man kan begära lite mer av en panna 2011
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
magnus_vtr
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 02 jan, 2011 22:00

Inlägg av magnus_vtr »

skorstenen är ca 150 dim och 5m lång så jag måste ha en panna med fläkt. Det som är viktigt för mig är att det ska vara lätt eldat alla i familjen ska kunna elda. :D
Bonnen
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 22:27
Ort: skaraborg

Inlägg av Bonnen »

Jag tror att verkningsgraden inte blir så stor på årsbasis på din Baxi för inte krälar du upp varje dag och sotar dina tuber och du får tjuvdrag runt plåtluckerna om du inte justera dom så snöret ligger rätt eller du är tvungen är att köpa nya snöre och ibland en ny fläkt så tror jag att VB är vinnare ekonomiskt efter 10-15 år, för Turkarna verkar inte få till någon bra kvalite heller.För det är väl Made in Turkiet på Baxi
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Bonnen skrev:Jag tror att verkningsgraden inte blir så stor på årsbasis på din Baxi för inte krälar du upp varje dag och sotar dina tuber och du får tjuvdrag runt plåtluckerna om du inte justera dom så snöret ligger rätt eller du är tvungen är att köpa nya snöre och ibland en ny fläkt så tror jag att VB är vinnare ekonomiskt efter 10-15 år, för Turkarna verkar inte få till någon bra kvalite heller.För det är väl Made in Turkiet på Baxi
Jag sotar min panna varje vecka.det tar inte många minuter,Kör med viska i skruvdragaren. Sotar du din varje dag :lol:
Verkar vara jobbigt att äga en VB.Fast man vill ju inte komma under 70% verkningsgrad och då är det till att sota ofta.Det blir väl rejält skitigt med liggande tuber oxå
Någon lucka har jag inte justerat och lucktätningen är inne på sitt 6år.

Fläkten är nog bland dom bästa på marknaden skulle jag tro.

Jag har inte hört något om att kvalitet har sjunkit sedan dom flyttade tillverkningen till Turkiet.Du kanske sitter inne med någon info eller var det något du hittade på?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Att Baxi har kvalitets problem sen dom flytta till Tukiet är väl redan känt..Dock så verkar det ju inte va nåt ploblem att få delar utbytta på garanti,reklamation(inget tjafs).
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

magnus_vtr skrev:skorstenen är ca 150 dim och 5m lång så jag måste ha en panna med fläkt. Det som är viktigt för mig är att det ska vara lätt eldat alla i familjen ska kunna elda. :D
Då borde väl effekta lamda ligga bra till, Bara tända sen justerar den sej själv för optimal drift :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Matab skrev:Att Baxi har kvalitets problem sen dom flytta till Tukiet är väl redan känt..Dock så verkar det ju inte va nåt ploblem att få delar utbytta på garanti,reklamation(inget tjafs).
Vad är det för problem som kan kopplas till flytten? Jag tycker jag har skaplig koll och jag har inte hört något.
Vissa har haft problem med packningen till kylslingan och ramen till luckan har varit sned. Dom problemen fanns ju även när den gjordes i Danmark.

Har det kommit nya problem?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Det va en utav deras egna repesentanter i montern på Nordbyggmässan som prata om Turkiet o kvalitetskontroll,kanske åtgärdat...Skit i samma,Baxi verkar ju stå för alla blessyrer..
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Skriv svar