TRYCKKÄRL HÖGT HUS VEDELDNING

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
muffin1
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 30 dec, 2010 08:38

TRYCKKÄRL HÖGT HUS VEDELDNING

Inlägg av muffin1 »

Hej. Här kommer en fråga från en riktig novis.
Har en calmarpanna v65 med 3acktankar a 750l, vv i den första.
Laddomat 21!? Ett tryckkärl på 300l stående i pannrummet. Huset är 3 våningar högt från marken. Från kärlet till översta radiatorerna ca 7-8m.
Jag kan aldrig elda alla tankarna i botten för då blir trycket för högt max 2,0bar! När det är svinkallt kan jag elda upp dem till 2/3, åtgång en j-la massa ved!! Provade att stänga av två tankar, fick upp den första till 80gr på ett ilägg, tryck ca 1,6bar. Men acken var tom efter 6-7 tim.
Bör tilläggas att vi har tre meter i takhöjd på två våningar!!
När jag börjar elda ligger trycket nästan alltid på 1,0bar.
Mycket text, hoppas någon förstår mina beskrivningar!?

MVH/Roger
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Har du rätt förtryck i expansionskärlet. Eller är det för litet?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har något högre än vad du har, men annars nästan exakt samma förutsättningar.
Tacksamt nog var vi, rörläggaren och jag, inte dummare än att vi insåg detta när vi planerade, så mitt system är utfört för max 2,5 bar, inte det vanligare 1,5 bar. Annars hade jag inte heller kunnat elda ordentligt.
Jag ligger på ett tryck vid kallt system på 1,1 bar, när det är riktigt varmt ligger det på 2,3 eller nåt i den stilen. Går utmärkt.
Alla prylar som ingår i mitt system, panna, tankar osv, är godkända för minst 2,5 bar.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Som föregående skrev... kontrollera förtrycket i blåsan....

Om det är rätt 0.9- 1.1 kg i ditt hus på (7-8m över kärl)
å trasslar ändå,
Så blir du nog illa tvungen att sätta in ett kärl till
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
muffin1
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 30 dec, 2010 08:38

Inlägg av muffin1 »

Har nu kollat upp exakt med trycket på kärlet. Max är 1,5bar! inte 2,0 som jag skrev igår. Vid 'kallstart' ligger jag på ca 1,0-1,05bar.
Novis som sagt, hur kollar man förtrycket??
Kan nog vara ide' att ta hjälp av någon rörkrökare (om de nu behagar dyka upp)?!
Igår kväll fick jag inte upp tankarna ens 2/3 innan maxgränsen på kärlet var nära!?

Tack för alla synpunkter!!!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Gör systemet trycklöst sedan kollar du trycket i blåsan med en vanlig tryckmätare till bil, Ventilen sitter under kärlet
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
muffin1
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 30 dec, 2010 08:38

Inlägg av muffin1 »

Ok! Tusen tack för infon.
muffin1
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 30 dec, 2010 08:38

Inlägg av muffin1 »

Har nu pratat med en försäljare på Dahl(jag jobbar på ett dotterbolag till dem) Enligt honom måste jag ha en säkerhetsventil som klarar 2,5bar till mitt hus! En miss av rörkrökaren som satte in detta åt mig för 5år sedan?!
Är det svårt att byta? Stämmer detta?
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det var ju precis det jag skrev ovan.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
muffin1
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 30 dec, 2010 08:38

Inlägg av muffin1 »

Anders.
Tack för det. Det var då jag började ifrågasätta mitt system!
Måste man tömma systemet för att byta ventilen?
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Inte om du är snabb.
Min började läcka, efter det att den öppnat när dottern eldat lite väl entusiastiskt, så jag har bytt den. Se till att ha den nya förberedd och klar, med lin och vad du nu ska ha, så det går fort. Det kommer inte mycket vatten förrän jag tar bort anslutningen, och då gäller det förstås att få dit den nya illa kvickt, rätt på gängan.

Men det rekommenderas förstås inte om du har heltäckningsmatta i pannrummet... Något jag i och för sig bara har sett tillsammans med oljepanna.

Jag har för övrigt bytt elpatron, med tvåtumsgänga, vid några tillfällen utan att tömma pannan. Då får man vara snabb som en iller... :?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

När jag bytte tryckkärl och ventil,så lät jag pannan kallna och bli trycklöst.Sen öppnade jag säkerhetsventilen och lät det rinna i en hink.Det rann väl bara ut ca 2-3 liter innan det blev lugnt.Sen var det bara att skruva av det gamla och dit med det nya.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar