Tankar kring dimensionering (och mitt eget val)

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Tankar kring dimensionering (och mitt eget val)

Inlägg av KB-U »

Tänkte att jag skapar en ny tråd om detta med dimensionering av vedpanna och tankar, för helt klart kan man dimensionera sitt ved-system på olika sätt.

* Normal/klassisk dimensionering, tankens volym väljs för att räcka till ett dygns normal förbrukning. Volymen på pannans eldstad är 1/18 av tankens volym (tanken = 18*eldstaden) vilket ger att pannan klarar av att ladda tanken på ett inlägg (exklusive samtidig förbrukning) och det tar ca 5 timmar.

* Låg effekt, rejält stort vedutrymme, liten acktank, huset hinner förbruka det mesta så tanken är bara en liten del i systemets funktion. Man lägger in en gång per dygn, det är nästan så att det aldrig hinner slockna i pannan!

* Rejäl effekt, stort vedutrymme, stor acktank. Ungefär varannan dag eldar man mellan ett och två inlägg på ca 4-8 timmar.

* Det finns även de som köper en ny modern panna men behåller sin gamla acktank som är alldeles för liten vilket ger att de aldrig kan ladda ett fullt inlägg i sin panna och tanken i sig räcker inte ett dygn utan de måste "småelda" två-tre gånger per dygn.
___________

Att tänka på:

Hur ofta vill man springa och tända upp en ny brasa?

Hur ofta vill man springa och lägga in en fortsättnings brasa?

Hur länge vill man kunna vara bortrest utan att elpatron ska behöva gå in för uppvärmning?

Om inte huset förbrukar det pannan ger, kan då acktanken ta emot allt som pannan ger?

Om huset förbrukar mer än pannan ger, när får man då möjlighet att ladda acktanken?
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

(Följer upp min egen tråd med min egen dimensionering)

För egen del så anser jag att en rejäl effekt är bra för då kan man realtivt snabbt värma upp stora mängder och gällande acktank så ska den också vara stor, större än 18 ggr eldstadsvolymen.

När jag räknade på det system jag skulle bygga ihop så var målet att klara 3 dygn mellan eldningarna vid normala vinterdagar. Husets beräknade värmebehov gav mig storleken på acktanken/tankarna, jag behövde ca 4000 liter för att klara mitt behov. Efter en del mätningar kom jag fram till att jag rent fysiskt i källaren kunde få in 4250 liter, det består av 5 x 850 i serie, men hade jag haft mer utrymme i källaren hade det blivit 5000 liter. Dessa 4250 liter gav i alla fall dimensioneringen av pannan. Sedan var det bara att köpa och börja bygga.

Som det varit nu i vinter, trots att det varit kallare ute än det jag hade räknat på, så har jag eldat var 3:e eller var 4:e dag, så min dimensionering blev lite bättre än jag hade hoppats på.

Över nyår blev det sju (7) dagar mellan eldningarna, 28/12 så laddade jag upp tankarna till ca 90 gr, sedan åkte vi bort. Elpatronerna lämnade jag avstängda för att testa hur bra det nya systemet skulle klara sig. Som säkerhet så lämnade el-golvvärmen i badrummet på 17gr och stängde badrumsdörren, placerade ut en el-radiator i tvättstugan i källaren och en i köket och ställde dem på 8gr. Under veckan så var ute temperaturen stundtals ner mot -15 gr och det var aldrig varmare än -6 gr.

När vi kom hem igen vid 20-tiden den 4/1 så var det lite småkyligt i huset, innetemperaturen låg kring 12-15 grader i de olika rummen, 17 gr i badrummet. Gjorde upp en brasa i pannan och efter ca 30-40 minuters eldning så var det full värme på radiatorerna, strax efter midnatt lade jag in en panna till. Var upp tidigt på morgonen, fortfarande glöd i pannan, lade in en 1/3-panna till och någon timma senare började fläkten att slå ifrån, tankarna var åter igen uppe i ca 90 gr. Sedan var jag inte ner i pannrummet igen på 3-dygn :D

Hur man dimensionerar är upp till var och en, det måste finnas utrymme för panna och tank(ar) och tyvärr så har ju allt en prislapp... Har dock hört många som ångrat att dom inte installerade en eller två kubik mer acktankar än dom gjorde och att dom inte tog 10-20 kW större panna, jag ångrar i alla fall inte hur jag dimensionerade min anläggning. 8)
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Håller med. Ångrar att jag inte tog större tank och kanske en större panna.
Hade varit perfekt och sluppit vänta tills tanken når en viss temp innan man kan lägga i fullt.
Jag har 2000L till en kåk på 130kvm + källare
I framtiden slänger jag nog in 1000L till
Hur eldningarna ser ut kan ni se här
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=4
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ichgary
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 03 feb, 2011 22:22

Fin anläggning!

Inlägg av Ichgary »

Du gjorde helt rätt val kan jag säga.

Jag var själv i samma sits för ett år sedan enda skillnaden var att jag bara hade direktel vid den tiden, nu sitter jag med en Fröling S4 40kW och en 4000 Liters acktank och hela huset fullt med radiatorer :)

Har inte hunnit prova så mycket än eftersom jag tände första gånge för 2 veckor sedan, jag har c:a 150m2 i 1½-plan med pannan i garaget med en kulvert in på 6 meter. Låter som jag gjorde ett bra val att ta 4m3, jag stoppade in så mycket jag fick plats med..
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
Skriv svar