Nybörjare med vedeldning behöver hjälp omg...

Här diskuteras allt kring vedeldning
Lernbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 jan, 2011 21:21

Inlägg av Lernbo »

Primärspjället är stängt så mycket det går, och sekundär är öppet max.
Inga otäta luckor.
Jag har även en pelletsbrännare till denna panna som jag kan sätta dit, byter bara lucka, det funkar kanon.
Sen att pelletsen kostar multum är en annan femm :lol:
Ved panna Attack 45 KW.
Acc tankar 2900liter .
Dragregulator Tigex 50.
Slang i skorsten 160 cm2 11 meter.
Thermomatic CBJ.
Laddomat 21.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Då måste det vara för lite drag i skorstenen. Såg jag inte fel så har denna panna sugande fläkt, så då kan du försöka med att höja fläkten lite när det brinner fel väg, om lågan då börjar flämta, så försök öppna primärspjället en liten gnutta så att gengasproduktionen får lite mer syre. Detta är lite såsom det är med livet själv: Är det inte det ena, så är det nästan säkert det andra :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Lernbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 jan, 2011 21:21

Inlägg av Lernbo »

Jag tror inte draget i skorsten är för litet, den är 11 meter.
Därimot så kan jag justera dragluckan, pannan vill ha 25 pa står det, men jag har den ställt på 20 pa, det borde ge samma effekt som att höja fläkten, elller ?
Kanske jag ska labba lite med det, sen finns det en termostart styrd draglucka till primärluften, den är jag osäker på hur den ska stå.
Jag kan bestämma vid vilken temeratur luckan ska stängas på samt hur mycket luckan ska stänga.
Fortsättning föjer. :idea:
Ved panna Attack 45 KW.
Acc tankar 2900liter .
Dragregulator Tigex 50.
Slang i skorsten 160 cm2 11 meter.
Thermomatic CBJ.
Laddomat 21.
Lernbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 jan, 2011 21:21

Inlägg av Lernbo »

Två eldningar i pannan, har ännu inte övertänt :P
Tyvärr har jag låga rökgaser ca 140 grader alldeles efter pannan.
Kan dom låga rökgaserna vara skadliga för skorstenen :?:
* Primärspjäll stängt så mycket det går
* Sekundär öppen max
*Dragbegränsare 25 pa
* Termostat styrd draglucka öppen 10 mm


Tilläggas kan att övertändning i vedutrymmet alldrig har varit ett problem vid andra vedinlägget, alltså när jag fyller på efter ca 3 timmar.

Skulle det bero på för dåligt drag i skorstenen borde inte panna fungera felfritt i en timme som den gör idag innan vedmagasinet övertänder, för efter en timme borde det vara bra drag i den varma skorstenen, eller är jag ute och cyklar? :?:
Ved panna Attack 45 KW.
Acc tankar 2900liter .
Dragregulator Tigex 50.
Slang i skorsten 160 cm2 11 meter.
Thermomatic CBJ.
Laddomat 21.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Vedeldning är en process och det har du ju tydligen blivit medveten om när du märkt att det inte varit några problem med andra inlägget när pannan ich hekla sytemet är varmt. Jag har överlag märkt att med min "omoderna" underförbänningspanna så är det under den första halvtimmen som det behövs mest kollas upp att förbränningen helt kommer igång som det skall efter den första haövtimmen så brukar det i regel klara sig bra tills det har brunnit ner

Att ha låga rökgastemperaturen som du har vissar bara på att pannan tar tillvara energin bra
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Ichgary
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 03 feb, 2011 22:22

Inlägg av Ichgary »

Du ska ha minst 70-80 grader en halvmeter ner i skorstenen för att undvika kondens, med elaka syror i skorstenen som följd..

140grader i rökgastemp är ju kanske lite lågt, men har du möjlighet så prova att mäta tempen i toppen på skorstenen för att vara säker..

Hur ser röken ut under drift? Är den vit och fin så har du bra förbränning :)
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
Lernbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 jan, 2011 21:21

Inlägg av Lernbo »

Vit och fin rök :P
Ved panna Attack 45 KW.
Acc tankar 2900liter .
Dragregulator Tigex 50.
Slang i skorsten 160 cm2 11 meter.
Thermomatic CBJ.
Laddomat 21.
Lernbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 jan, 2011 21:21

Inlägg av Lernbo »

Nu verkar det som att pannan går bra, inte helt perfekt då den övertänder 1 av 10, därimot som sagt är rökgaser låga ca 50 grader 1 meter innan skorstenenes slut.
Det kan man lätt ordna genom att ändra Dragregulator (tigex 50) låt säga sätta den på 45 pa, men då frångår man rekomendationen på 15 - 20 pa som ved ska ha, är det något problem?
Ved panna Attack 45 KW.
Acc tankar 2900liter .
Dragregulator Tigex 50.
Slang i skorsten 160 cm2 11 meter.
Thermomatic CBJ.
Laddomat 21.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Såvitt jag har fattat det ,, mäter man skorstenstemperaturen med helt stängd dragregulator...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Lernbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 jan, 2011 21:21

Inlägg av Lernbo »

Dragregulatorn ska man inte ändra när man kollar tempen i skorstenen., vad skulle det vara för vits då det är ju dessa rökgaser du får i verkligheten.
Ved panna Attack 45 KW.
Acc tankar 2900liter .
Dragregulator Tigex 50.
Slang i skorsten 160 cm2 11 meter.
Thermomatic CBJ.
Laddomat 21.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Enligt Olle45, som arbetar med sådana frågor, så skall dragregulatorn vara stängd under rökgasmätning. Det är väl rätt så logiskt: Står den öppen och fladdrar, så får man reda på vad för väder det är, är den stängd får man reda på hur det är ställd med anläggningen. Dragregulatorn späder ut rökgaserna från pannan, och då går det inte att få tillförlitliga resultat. :wink:

Så: 50 cm från toppen av skorsten skall det vid stängd dragbegränsare råda 60 grader Celsius - antingen du kör ved eller pellets. I båda fallen mäter man vid slutet av eldningscykeln. Med öppen dragbegränsare vill temperaturen fluktuera - mycket. Idén med dragbegränsare är dels att se till att pannan får så jämna och så gynnsamma dragförhållanden som möjligt, dels att förse skorstenen med torr pannrumsluft. :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Lernbo skrev:Nu verkar det som att pannan går bra
Vad har du ändrat?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Det är 2 avgastemperaturer man mäter. I början och i slutet. Tala om vilken ni talar om. 60cm ner vill jag nog veta tempen vid normal drift. Ut från pannan kan jag tänka mig med stängd draglucka. Igenteligen helst båda varianterna. Lika bra att mäta alt när man håller på.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Lernbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 jan, 2011 21:21

Inlägg av Lernbo »

Jonas O skrev:
Lernbo skrev:Nu verkar det som att pannan går bra
Vad har du ändrat?
Primärspjället är strypt så mycket det går och sekundärspjället är max öppet, när jag lägger i ved i pannan, lägger jag alltid dom grövsta i botten och några mindre längst upp, att jag lägger mindre ved längst upp beror endast på att jag måste ju elda all ved jag har.
Ved panna Attack 45 KW.
Acc tankar 2900liter .
Dragregulator Tigex 50.
Slang i skorsten 160 cm2 11 meter.
Thermomatic CBJ.
Laddomat 21.
Lernbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 jan, 2011 21:21

Inlägg av Lernbo »

Jag har en fundering när man ska fylla på ved, jag upplever det som att vedinlägget övertänder snabbt om man fyller på för för tidigt, min panna brinner ca 3 timmar om jag då går ner i källsren och lägger i ved efter 2 timmar så har jag ju så klart en rejäl glödbädd.
Är det någon nackdel att göra så?
Ved panna Attack 45 KW.
Acc tankar 2900liter .
Dragregulator Tigex 50.
Slang i skorsten 160 cm2 11 meter.
Thermomatic CBJ.
Laddomat 21.
Skriv svar