Nybörjare med vedeldning behöver hjälp omg...

Här diskuteras allt kring vedeldning
Lernbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 jan, 2011 21:21

Nybörjare med vedeldning behöver hjälp omg...

Inlägg av Lernbo »

Någon som eldar med vedpanna av märket ATTACK?
croytos
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 03 nov, 2010 16:51

Inlägg av croytos »

Jag eldar pellets i en oljepanna som heter TMV Attack men har aldrig hört talas om någon vedpanna med det namnet.
Är det nyimport från östeuropa eller någon gammal panna. Det är du som sitter inne med informationen. Hur långt är ett snöre?Svårt för de som kan att svara på om ingen information ges.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Namn å nummer!! Varenda snorunge har idag en mobil me fler megaflaxar än min Digitalkamera!! Upp med ett par bilder!!! Tänk dig skälv annons på blocket "Bra bil säljes!!foto saknas,,,, Fram me kamera !! :idea:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Lernbo:

Se forumregler nr:3. Fyll i dessa uppgifter och det blir lättare för alla att ge dig svar på dina frågor.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lernbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 jan, 2011 21:21

Data

Inlägg av Lernbo »

Pannan heter Attack och är på 45 Kw http://www.vedsol.com/Vedpannor.php

Pannan är ca: 2år gammal och körs mot 2 st acc tankar 1500 l resp 1300 l
dragregulator Tigex 50.

Prolemen har varit att vedmagsinet övertänder och underförbränning slutar och jag får kraftig rökutvecklig som följd i skorstenen.
Nu fungerar det relativt bra, då jag strypt primärluften samt ökat sekundärluften och låter "tändveden" brinna en bra stund innan jag lassar vedmagasinet fullt.

Min första fråga är ! Pannan har en termostatstyrd dragregulator till primärluften, det finns en ställskruv där jag kan välja hur mycket luckan ska stå öppen, från helt stängd till öppen ca 40 mm när vald tempereratur på termostaten valts.
Hur ska den stå?
Senast redigerad av Lernbo den sön 06 feb, 2011 19:34, redigerad totalt 1 gånger.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Fick du inte med bruksanvisningen??Tror jag sett en sån på nån marknad,,Men till problemet.Kan du se lågan??? Om du ser den så kan du lättare va med på va som händer.
saabdea
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 28 jan, 2009 13:38
Ort: NordÖstra Skåne

Inlägg av saabdea »

Varför vill du inte fråga leverantören?
Lernbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 jan, 2011 21:21

Inlägg av Lernbo »

Jag har satt i ett glas i förbränningsutrymmet, så ja jag ser lågan.
Tycker lågan ser bra ut, kanske skulle vara större mindre vet ej!
Askan är grå och fin, men man vill ju ha så bra verkningsgrad som möjligt.
Är även rädd för tjärbildning i skorsten om något är feljusterat.
Ved panna Attack 45 KW.
Acc tankar 2900liter .
Dragregulator Tigex 50.
Slang i skorsten 160 cm2 11 meter.
Thermomatic CBJ.
Laddomat 21.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Ett knep dom gamla körde med är att tästa röken med en ståltråd i stosen,om den blifort svart e det galet,,Kolla rökgas temp å rök från skorsten, Om du kollar på tuben så ser du andra pannor hur dom brinner.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

märklig form på vedmagasin ... lågt och brett.... när det är mer praktiskt med smalt och högt..
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Lernbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 jan, 2011 21:21

Inlägg av Lernbo »

Någon som vill köpa en panna billig?
Ved panna Attack 45 KW.
Acc tankar 2900liter .
Dragregulator Tigex 50.
Slang i skorsten 160 cm2 11 meter.
Thermomatic CBJ.
Laddomat 21.
Ichgary
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 03 feb, 2011 22:22

Inlägg av Ichgary »

När man kör med underförbränning är det viktigt med en stor och fin glödbädd innan man lägger i fullt, ilägget måste vara tätt och fint med så lite luft imellan som möjligt..

Attack är en bra panna om man bara lär sig elda med den.
Jag skulle rekommendera dig att ringa vedsol, har en granne med en gaselle och han säger att dom är mycket hjälpsamma!
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Men tydligen skrev berörde eldare att han INTE tänkte kontakta försäjare!! Å de måste ju VedÅSol, Vilket för mig tyder på ett töntigt befarande från eldarens sida!Men de må va dennes problem. För då jag har problem ringer jag Per i Långshytta,,Å han e inte omöjlig!!! De e valfritt!! Jag har fullt förtroende för veÅsol!! Till skillnad för dom suspekta filurer som säljer gjutgärns pannor å annat skit!!
Lernbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 jan, 2011 21:21

Inlägg av Lernbo »

Töntigt befarande från eldarens sida? jag förstår inte men det finns vissa på forumet som inte vill disskutera vedeldning som forumet är tillför.
Denna person har stora problem med att jag inte vill kontakta leverantören(nämner ingen).
Men för att tydliggöra för personen ifråga så har ved och sol mer än hjälp mig med allt jag har frågat dom om, jag är mycket nöjda med dom som leverantör och eftermarknadssuport.
Anledning att jag skrev att "jag inte tänker kontakta leverantören", beror endast på att jag skulle slippa få det råden här på forumet.
Det finns enormt mycket kompetens på detta forum om vedeldning, och det är jag alldeles säker på att det kommer att lösa mina problem.
Ved panna Attack 45 KW.
Acc tankar 2900liter .
Dragregulator Tigex 50.
Slang i skorsten 160 cm2 11 meter.
Thermomatic CBJ.
Laddomat 21.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag är ingen vedeldare, men en sak har jag tänkt på: När du får de incidenterna där det övertänder i vedmagasinet, så försök strypa ner primärluften. Om alla luckor är täta, så skall du då höra "jetmotorn" starta igen i flambaljan. Att det övertänder beror på att det är för mycket syre tillgängligt i vedmagasinet. Börjar det bli för mycket rök från skorstenen trots att den omvända förbränningen går för fullt, så öka sekundärluften. Prova, så får du se :wink:

Annars är verkar det vara en bra panna för lite pengar du har :D
Den skulle även fått plats i mitt pannrum - fastän då med pelletsbrännare påmonterad :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar