eKontroll laddpaket LK1B

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Hälge
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 03 feb, 2008 23:16
Ort: Västerås

eKontroll laddpaket LK1B

Inlägg av Hälge »

Hej!
Är och stör grannen som installerar en vedanläggning. Jättesnygg anläggning med Effecta Lamda 60, 4000 liter acc vatten, 2 tums rör till tankarna =) Sedan har rörmokaren monterat en eKontroll LK1B laddkoppel.

http://www.ekontroll.com/ekontroll_ladd ... odblad.pdf

Jag känner inte till denna apparat. Och det finns inte mycket info att hitta om den. Är det någon som har erfarenhet av det laddkopplet kopplat till en stor vedpanna?
Albin polar 35, 1250 liter acc, inst år 1998, mycket nöjd
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

LK1B vekar ha exakt samma funktion som laddomat 21
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det där är väl ett laddpaket från ESBE
http://www.esbe.se/produkter/?prodid=4034

Jag vet inte vad ekontrolls grej gör?
Kör han pellets med?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Hälge
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 03 feb, 2008 23:16
Ort: Västerås

Inlägg av Hälge »

Tack för svar! Den produktionformationen känns betydligt mer vederhäftig! Det kanske var dom grova rören som lurade ögat att laddpaketet såg litet ut i kombination med eKontrolls enkla brochyr.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Känner inte till LK1B men har själv en TK1B (ren brännarstyrning)

är mycket nöjd med den, har även haft flera förfrågningar till företaget via mail som har besvarats mycket snabbt (ofta inom loppet av ca 10-12 tim).

Så E-kontroll som företag kan jag personligen bara rekommendera.Bild
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Här är en till med brännarstyrnng från Elkontrol och jag är mycket nöjd med både servicen och funktionen på styrningen, TK1B.

Styrning i fallet ovan verkar väl på något sätt jämföra tempen i pannan och i tanken för att optimera laddpumpens start och stopp. Annars styrs ju laddpumpen som regel av rökgastempen, Tror nog inte det är så dum idé , särskilt om man har stor vattenvolym i pannan som blir outnyttjad. Om tempen i tankrna sjunker medan pannan fortfande är varm startar väl laddpumpen och pumpar över värmen till tanken. Det är nästan så jag ångrar att jag inte köpte en sådan styrning istället.


/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Den funktionen ger backventilen i en Laddomat 21 genom självcirkulation. Gravitationen är den billigaste cirkulationspump som finns.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar