Tips på nya anläggning ved+solfångare

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Mr J
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 08 mar, 2011 10:56
Ort: örnsköldsvik

Tips på nya anläggning ved+solfångare

Inlägg av Mr J »

Hej

Är just i start gropparna att bygga ett nytt hus
Det är ett sluttninghus på ca 108m2 per plan dvs 216m2 totalt
Blir antagligen från villavarm så hyfsat isolerat med 34cm i väggar och 50cm i tak.

Jag har efter mycket funerade bestämt mig att satsa på en vedpanann med solfångare och ca 2m3 acc tror jag inet får plats med så mycket mer.

Hade tänkt både på sjö/begvärme först +kaminer...men va f-n ska jag elda kan jag lika gärna göra det i en panna.
Eldar i dag i kamin och har luft/luft

Så tips på panna och solfångare välkommans.
och hur ni tror att ca 2m3 acc kommer fungera

Huset kommer byggas i örnsköldsvik.
Blir väl inte rent söderläge så ev rör kanske är bättre att satsa på än panel när det gäller solfångare.

Storleken på det som blir panrum är väll inte jätte stort utan ca 2x3m med 2.4m i tak

Tack på förhand
/Jan
kynoch
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 23 mar, 2011 20:11

Inlägg av kynoch »

skulle lagt mina pengar på 40kw panna och 3kbm tank.
skulle inte investerat i solanläggning, lägger själv in en brasa i min 40kw panna(2*1500 tankar) var 3-4 dag för varmvatten när jag inte kör ut någon värme, ganska litet arbete.
då brukar de tomma mjölkpaketen för samma tidsperiod få brinna upp församma.
höst och vår blir det 1-2 dagar mellan varje brasa, inte heller så betungande.

satte in solslinga i en av tankarna men har inte satt någon panel, kostar ju 50 000 för en vettig solanläggning som sparar max 5 kbm ved varje år.

om solanläggningen funkade bäst nov-mars skulle jag direkt slå till, det är ju då 2/3 av veden förbrukas.
jobbade jag på annan ort under veckorna eller köpte ved skulle också fundera mer på sol.
fast nu bor jag rätt högt upp i landet där solen skiner sparsamt under vinterhalvåret, det inverkar en del på mitt beslut.

sätt i alla fall in en solslinga i tanken (inte så svindyrt), man kan ju meka ihop något eget för rimliga pengar.

lycka till med vedanläggningen och smacka in en 3kbm tank och 40 istället för 30kw panna.
de pengarna har du igen arbetsmässigt.
Skriv svar