Fördelar/Nackdelar: Klinga&Klyv, Kedja&Klyv, Klipp

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Fördelar/Nackdelar: Klinga&Klyv, Kedja&Klyv, Klipp

Inlägg av KB-U »

När jag kapar och klyver så använder jag i dagsläget en lånad kombi med klinga och klyv. Är riktigt nöjd med den frånsett att man måste skjuta fram respektive dra tillbaka vaggan vid kapning. Ganska ofta så hakar då änden på stocken tag i rullbordet och är det lite krokiga stockar måste man vara två, en som håller i änden på stocken och en som styr vaggan... :cry:

Har därför börjat fundera på att köpa en kombi med kedja & klyv alternativt en klipp. I mitt fall skall det vara vedlängd 50cm och jag är inte så intresserad av finklyven ved utan vedträn med diameter på 15cm räcker med en klyvning och 30-40cm i diameter räcker om det blir X klyvning.

Letat lite i tidigare inlägg gällande fördelar och nackdelar med olika lösningar, men då det främst är äldre inlägg tänkte jag att en ny tråd nya recensioner om fördelar och nackdelar när det gäller maskin med klinga & klyv, kedja & klyv samt klipp.

Så låt höra, vad har du provat för olika vedmaskiner och vad såg du för för- respektive nackdelar?
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag kör med kedja och jag tycker det fungerar bra. kedjan slits knappt någonting och maskinen är tyst när man inte sågar.
Nackdelen är väl att det går lite långsammare än med klinga.
Sådan här kör jag med
http://www.japa.fi/se/index.php/klapiko ... a-300.html

Samma maskin fast 50cm klyvlängd. Jag fick bygga om mitt stopp
http://www.trejon.se/supportFiles/2314.pdf
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
kynoch
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 23 mar, 2011 20:11

Inlägg av kynoch »

har provat tre varianter av vedmaskiner.

första var med vagga, klinga och manuell frammatning.
klingan blev lätt slö men jag satte koromantklinga istället.
skar björk som smör och blev aldrig ovass.
duger fint upp till 25m3 per år.
stå och rycka fram stockar 30cm åt gången 10000ggr var slitigt för ryggen.
gjorde ved yrkesmässigt därav sisyfosarbetet.

nästa blev hakki pilke 2*30 med dubbla klyvrännor och automatisk frammatning.
kedjekap med manuell nedragning av svärdet vid kap.
ryggen fick vila men inte axlarna när man drog i spaken 10000ggr.
hakkipilken kör kedjan hela tiden men svärd och kedja klarar sig bra, värre är det entoniga kedjevinandet.
smal ved la sig ofta tvärs i klyvrännorna mest pga att jag kör 2 smala stockar samtidigt för att hålla uppe kapaciteten när jag fixar min egen pannved.
för försäljning klyver man bara 1 åt gången, ger mer volym så där funkade det till 90 procent utan tvärviggar.
farsan som körde mest fick dåligt i axeln, dags för mer ergonomisk maskin.

även en hakkipilke denna gång men 1*37 easy med hydraulreglage.
kapaciteten är enorm med 35cm björk, matarbord och 6-klyvkniv.
allt med joystick.
men för virke under 10cm blir det litet tradigt, då kan man med fördel köra 2 stockar samtidigt när man gör sin pannved.
bara den ena klyvs i bästa fall men veden torkar ändå bra.
inget trassel i singelrännan med hyffsat rakt barrvirke.
och björken går fortfarande ensam i rännan, 100 procent perfekt.

nuförtiden blir det ingen avsaluved, hinner inte.
dessutom äts förtjänsten upp av höga råvarupriser, dyr diesel samt svindyra reservdelar till traktorer, motorsågar, skördare och hela baletten.
man får ju även räkna in priset på björken från egen skog, skulle ju istället kunna säljas för nuförtiden bra peng.

ska du göra ved för avsalu, gör en noggrann kalkyl inklusive pensionsavsättning.

mången entreprenör har kört skiten ur sina maskiner billigt och efter 10år har de bara lånen kvar, bad business.

det sista var litet offtopic, sorry.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
nhl21
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 17 dec, 2009 13:00
Ort: Strax utanför Göteborg

Re: Fördelar/Nackdelar: Klinga&Klyv, Kedja&Klyv, Klipp

Inlägg av nhl21 »

Använder klipp, inte så snabb men tyst. Tror inte att det finns klippare som får in 40cm stockar, min tar max 30 men blir bökigt över 25 om inte stockarna är raka.
El/Olje- panna, FTX-agg.
1 1/2 plan 1930 194m2 + källare tillläggsisolerad.
Kökspanna Classical 5, 750 + 500l acktank, solfångare
Skriv svar