Priser på färdigklyven ved...

Här diskuteras allt kring vedeldning
krilleman_215
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 14:19

Priser på färdigklyven ved...

Inlägg av krilleman_215 »

Är lite nyfiken på vad alla som har beställt fördigklyven ved betalar?!

Beställningen jag la nu i vintras för leverans i vår kostar mig 380:- för 50cm blandved, med hemkörningen inräknad i m3 priset!

Pelletsen ska ut och hederlig ved in när värmen kommer till Sverige! :lol:
Senast redigerad av krilleman_215 den fre 18 mar, 2011 22:18, redigerad totalt 2 gång.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Köper du ved i kvadratmeter? Du menar m³ va? ([Alt]+0177)
krilleman_215
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 14:19

Re: Priser på färdigklyven ved...

Inlägg av krilleman_215 »

Vad less man blir på sig själv ibland... :)

Men hos mig är ³ alt+0179
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Ursäkta det stämmer.
magnus_vtr
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 02 jan, 2011 22:00

Inlägg av magnus_vtr »

Jag har också beställt nu i vinter som kommer till våren färdigkluven blandved på 50cm med hemkörningen För 400Kr m³ :(

Lillaedet kommun
Effeta woody lambda 35kw
Laddomat 21-60
skorsten 200 cm2 5,5M Lång
Dragregulator KW Z150
1800L ack-tank
Hus från 1980 ca 160 kvm
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Vet om två st här i stan som säljer för 380 och 400kr /m³
Dock aldrig köpt därifrån själv.



Tycker det är lite intressant det där med löpmeter eller kvadratmeter, själv köper jag ett lastbilslass och det räcker ett år, vet dock inte hur mycket det är i kubik eller så... Min leverantör säger "30 meter"
(köper 3m stockar och klyver själv)

I mitt vedförråd är det 24m³ absolut mått (invändigt mått: längd x bredd x höjd) och allt går inte in, behöver lägga en del utanför.
Staplat i förrådet + utanför uppskattar jag det till 30 kubikmeter eller lite mer.

Nästa år kan jag dock inte köpa av den leverantören som jag köper av idag, funderar då på att köpa av någon av dom lokala färdigklyvt-leverantörerna.
Men hur räknar då dom 30m³?
Körs ut med lastmaskin, räknar man då volymen i skopan tro? Ligger det ostaplat så tar det ju betydligt mera utrymme och innehåller ju betydligt mindre ved / kubik....


Hur räknar ni?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Inlägg av lange02 »

Om det kostar 400 för en kubikmeter blir det inte mycket billigare än pellets och allt jobb ska till dessutom.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Rundvirke brukar räknas kubik på ren ved (m³fub) (fast kubikmeter under bark) medan kluven ved brukar räknas i mäts i kubikmeter stjälpt mått (m³s). Så det är ganska stor skillnad.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

lange02 skrev:Om det kostar 400 för en kubikmeter blir det inte mycket billigare än pellets och allt jobb ska till dessutom.

Ja 400kr är jävulusiskt dyrt! Men det är med kvitto oxå... usch..
Gör mitt bästa för att hitta annan lokal leverantör.


I dagsläget ger jag 4000kr för en årsranson med ved. "30 meter"
Grannen med likvärdig villa (fast utan värme i garaget) köper pellets för 15-17.000kr /år
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

lange02 skrev:Om det kostar 400 för en kubikmeter blir det inte mycket billigare än pellets och allt jobb ska till dessutom.
exakt vad jag själv kommit fram till! blir man dessutom blåst på nån kubik när lasset tippas av och mängden höftat lite givetvis till säljarens fördel.man kanske har en äldre panna med icke fullgod verkningsgrad och en ny ved anläggning är ju äckligt dyrt. nu i vintras tog folk 600kr för en kubik björk och folk betalade,skrämmande.pellets är mer ärligt och mindre arbetsinsats men går inte att påverka som med ved-du kan ju få ved billigt/billigare om du äger skog,släkt med nån med skog,arbetar mer,mm. ALLA TYCKS TRO ATT VED ÄR SÅ SUPERBILLIGT?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Nästa år skall jag nog köra lite extra och sälja till någon pellets eldare i januari :lol:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Får revidera mig efter samtal med Vedhandlaren, justerat nedan:

Vi betalar 500:- per kubikmeter travat mått och hemkört. Det är enbart björk, kapad i 30 cm-längder samt klyvd. Tydligen är omvanlingstalet mellan stjälpt och travat mått 0,6.
Veden skall eldas i en braskamin.
Senast redigerad av jerjo den sön 20 mar, 2011 17:41, redigerad totalt 1 gånger.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag måste långt på väg hålla med stepside. Det är ju så att vedpriset varierar beroende på vem du frågar, och sedan har du skogskubikmeter, fast kubikmeter, travat kubikmeter och stjälpt kubikmeter - bara som ett lite axplock. Om du inte är insatt i hur man beräknar dessa storheterna, så kan du blir rätt rejält snuvat.

En annan sak är ju att ved är mer bökigt än alla andra energiformer som är ibruk idag. Sedan tillkommer att du får räkna med att byta keramik ungefär vart 5 år - det fick jag upplyst när jag funderade på vedpanna. Det är en kostnad om ca 5 000 kronor +/- 1000 kronor beroende på panntyp och storlek.

Ytterligare ett moment är dessa Satans acktankar som tar i anspråk rätt stort utrymme. Har du ett hus under 100 kvm så har du helt enkelt inte utrymme att avse för acktankar om 2 - 3 kubik. Dessa tankar är även potentiella källor till fel.

Så räknar man ihop alla pro & cons så tycker nog jag med att pellets nog är det bättre alternativet - även om man skulle ha oturen att ha en brännare där röret kostar 4 200 kronor, som jag ser några har. Har du ett mindre hus - alltså under 150 kvm - så är det inte så himla mycket att spara på ved. Och det måste ju finnas ett skäl till att vedeldare konverterar, nej inte till islam, utan till pellets?

Jag skulle kunna få tag på ved till kring 250 - 270 kronor kubiken, men då har jag arbetet med att såga, klyva och trava eländet - för inte att tala om att jag skulle få skaffa vedpanna, acktankar och att flytta pannrummet upp eftersom vare sig pannor eller acktankar platsar i källaren där det är endast 160 cm takhöjd. Det skulle komma att kosta lika mycket som bergvärmeinstallation + en semesterresa till Schweiz - och när allt sagts och gjorts skulle jag komma att ha en värmekälla som kräver att jag är frisk och snabb 365 dagar om året - och vem tusan kan skryta med att vara det?

Har du stort hus, med flera i familjen samt tillgång på bra och billig ved, så kan det vara ett alternativ. Är du ungkarl och bor i ett mindre hus, så är det pellets som gäller. Det är det närmsta vi kommer en allmän regel, och som sagt var: Ved varierar i pris från skänk-bort till rent ocker :twisted:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Med ovanstående inlägg kan man bevisa det mesta...ämnet gällde priset på ved inte om det är bra eller dåligt.

Här i Finland har man haft på försök ett projekt där man utgått från att man betalar för de kWh energi man köper när man köper ved. Tanken med projektet har varit att man istället för att råka ut för de saker som ni nämner om i era inlägg skall veta att man får vad man betalar för. Man har gjort förösk med att väga veden och mäta fukthalten osv och på så sätt kan säljare garantera att det man betalar för det får man. Problemet är kostnaderna och där är det att detsom mera åtgärder förutom att kapa veden och lufttorka den är de flesta vedhandöare inte intresserade av.

Trots att ni nu betalar 300-4-500 kronor per kubik(någon modell...stjälpt fub osv). är det priset Mycket konkurrenskraftigt jmfört med Pelllets
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Jag har också beställt några travade m3 nästa vinters ranson...ligger hos svärgubben väntandes på mig i 2.5 m längder i år1....Får väl be honom köra hit dom till våren :) ...Så man får arbeta av lite överskottsenergi 8)
Så jag får använda min Biltema vedkap innan den rostar ihop...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar