Priser på färdigklyven ved...

Här diskuteras allt kring vedeldning
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Here we go again.Bild

Varje gång något framstår som billigt i Sverige/Norden, så går det religion i det och nåde då den kaffir som ifrågasätter Evangeliet. Väl, otrogen som jag är, så gör jag det. Köper du ett ton pellets, så får du 1000 kg. Köper du 1 kubikmeter ved, så är det rena rama lottospelet vad du ändar upp med - så av den anledning är det av akademiskt intresse - om ens det- vad man begär per "kubik".Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Som vanligt uttalar sig bergatorparen tvärsäkert om något han inte kan.

En ackumulator tank är bara en vatten tank. Där finns inget som kan gå sönder.

De anläggningar jag har kontakt med har inte behövt byta keramik. Med ditt bytes intervall skulle det vara flera gånger.

Att elda är inte så kraftansträngande. Klarar man sig själv i huset så klarar man av att elda. Men visst är det mycket jobb att klyva och hanterar ett årsbehov, men man måste inte vara frisk alla dagar på året.

Att man kan mäta ved volym på mer än ett sätt är inte samma sak som lotteri, det är ytterligare en parameter att ha koll på. Det är allt. När det gäller pellets så är ju en "pall" ett vanlig mått, som varierar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Och danei är ute och gödslar som vanligt - blir aldrig någon lantbrukare av den där inteBild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

det finns alltid 2 sidor på ett mynt. ved,pellets,el,pump,kärnkraft,fruntimmer osv är bra och dåligt och man kan sällan enbart få det braiga :lol: men om det nu då handla om vedpris så tycker jag att det börjar bli dyrt och tycker mer och mer att merkostnaden för alternativ uppvärmning där arbetsinsatsen är betydligt mindre är klart prisvärt,när det går upp för alla som inte får tag i billig ved ökar pellets och pump marknaden markant tror jag. inget "ont" sagt om ved för jag eldar själv men är inte beroende av den...
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Om jag skull värma mitt hus med pellets så skulle det kosta runt 17 000 kr. Det är ju hutlöst.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Ja, du Hansson: Hos mig går det åt pellets för drygt 20 000 kronor om året. Problemet är bara att det inte finns vedeldningsteknologi längre som passar in i mitt hus - i varje fall inte värmepannor. Skulle jag elda med ved och ha det som vattenburen värme, skulle jag få bygga ett eget hus för pannan och acktanken - ett projekt till 300 000 kronor har jag räknat ut. Sedan kanske jag kunde spara 10 000 kronor på bränslet per år - och då skulle ta 30 år att tjäna tillbaka pengarna bygget kostat - och om 30 år finns inte jag till längre.

Som sagt: Ett mynt har alltid 2 sidor. Själv skulle jag velat bo någonstans där man inte behövde mer än en luftvärmepump för att hålla varmt - alltså ett ställe där minusgrader sällan eller aldrig förekommer. Men det är tyvärr inte möjligt ekonomiskt. Det finns inte några gratis lunchar, för de har de andra ätit upp :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
krilleman_215
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 14:19

Inlägg av krilleman_215 »

Usch vad nöjd jag känner mig när man läser alla inlägg, har plats för 14m³ ved innomhus, kanske 15 om jag trycker in det sista. 4m³ ack, och en årsförbrukning ved på ca 10,000 riksdaler... Handlar för någon miljon eller två hos min VVS grossist per år. Så panna och tankar blev inte speciellt dyrt... 55,000:- i investeringskostnad, med andra ord: GÖTT MOS! :lol:
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

så bra att just du fått en enligt dig billig installation! 10,000kr för din årsförbrukning,hur många kubik fick du för det (därav vad du förbrukar per år)?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

!7 000 per år för att värma en hel barre är väl inte så hutlöst.
Ca 44 000 om året betalas i avgift för en äldre 3 rummare i HSB på pendlingsavstånd, och det räknas som riktigt billigt.

Tveksamt att betala 85 000 till en vedanläggning för att få 17 000 till att bli 8000 om året. Det är ju småpotatis i vilket fall som helst.

Bara ett marbodalskök som villaägarna köper nytt vart tredje år kostar väl dubbelt 17 000.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Vem köper nytt kök vart tredje år ???????

Var har du hittat den informationen ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Inte alla men de som ska hänga med i svängen byter kök ofta.
Inredningstidningar i massor har det här som levebröd. Nyss var det vita kök med "rostfria" kylskåp som gällde. Nu är det helt svarta kök som kommer.
Föreslog en snubbe som är inne på sitt tredje kök på 10 år att han skulle byta ut sin gamla Parca kombipanna med trasig shunt och gammal analog Eurofire brännare till "fyndet" Biomatic 20+ för 39 000 från Jämtkraft.

Nej det var alldeles för dyrt och fanns inga pengar.

Föreslog då att han skulle köpa en Skoda Octavia i stället för Audi A4 nästa gång så fick han både snyggare och rymligare bil och pengar över till en ny panna. Det tipset gick han inte heller på
Uppvärmning är inte prioriterat hos en del. :roll:
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Ja, det är säkert "jätte många" som hänger med i svängen och byter kök ofta........ Och de som gör det "bryr" sig ändå inte om vad det kostar.

Detta skulle då betyda att man är helt ute då jag inte bytt köket ännu trots att det nu snart är inne på sitt fjortonde år......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Nej, Torsten. Uppvärmning är inte prioritet hos bling-bling folket. Det är det jag försökt lyfta fram hela tiden, och fått alla mot mig. Mitt kök är det samma som satt i huset när jag köpte det för 10 år sedan :oops: - och det är från 1960 talet. Jag tror jag skulle kunna byta utan att ha för dåligt samvete för att få något som mer passar vår tid och har mera förvaringsutrymmen.

Men värmen tummar jag inte på. Tänk vad skönt när det kommer riktigt varmt vatten ur kranen och man inte behöver klä på sig som om man var på polarexpedition inomhus. Som sagt var; hos mig går det åt dryga 20 000 i pellets, och det tycker jag är lite i överkant. Ett hus som mitt i normalt skick skulle enligt Energimyndghetens kalkylator göra av med kring 11 - 12 000 kronor per år i pellets. Det gäller bara att hitta, och täppa till hålen i klimatskalet, så går pelletsförbrukningen ner.

Med huset upp i normalt skick, så skulle jag kunna elda varmt för 4 500 - 6 000 kronor i ved - alltså kring hälften. Problemet är att jag har ingenstans att sätta en vedpanna och de obligatoriska acktankarna - så det får bli med tanken. Dessutom: Det skulle ta lång tid att nå break even, samtidigt som det är bökigare. Så pellets är nog det rätta för mitt hus.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

400:-/m3 stjälpt då är det inte billigt med vedeldning, Iof vet jag att grannen säljer i storsäck för 600:-/m3 oxå o blir av med allt han vill sälja..
400:-/m3 gör runt 60 öre/kWh vilket blir dyrare än byggmax pris på pellets i småsäck :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

japp det är dessa siffror jag inte tycker mig se,bara hur billigt ved är hela tiden. ALLA äger inte sin skog,alla känner inte nån som ger dem ett snällt pris.alla har inte möjlighet att kapa å klyva själv. på en pellets säck står exakt innehåll i kg,energimängd och t.o.m hur mycket aska det blir och alla betalar lika.om du kan ta hem mycket pellets på en gång eller portionera ut pelletshämtningarna bestämmer du-mitt i vintern.beroende på panna och bulkförråd behöver du inte gå ner i pannrum alls mellan 5dgr och 30dgr,med en bra vedanläggning(som är dyrare att installera) hur länge mitt i vintern,1dag?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Skriv svar