Råd om skorsten.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Råd om skorsten.

Inlägg av deasstore »

Hej där alla kunniga.

Har varit här på forumet ett tag. Så jag tillhör ju inte nybörjare direkt. Men
just nu är jag lite förvirrad.

Vi har tänkt att installera en kamin. Grejen är att det som standard är en 150 anslutning till skorsten från kamin. Har mätt och tittat lite vart kaminen ska stå och upptäcker att en 150 skorsten (yttre dim 270-280) inte får plats där den kommer upp på övervåningen.
Jag måste gå ner till en 130 (yttre dim 250) om jag ska kunna innehålla alla krav. (avstånd till bränbart material)
Har hört med kamintilverkaren om det blir problem med en mindre skorsten. Det svar jag fick var att det låter som att det kan gå men ingen garanti på att det blir problemfritt.

Skorstenen kommer att bli 7 meter lång med några små böjar.
Vad tror ni??
Kommer draget bli tillräckligt?

Lite info.
kamin. contura 660T effekt 3-9kW.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Det finns väl skorstenar som kan byggas in utan spel? Leta lite mer på marknaden.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Vad har du för brännbart material som kommer för nära?
Är det takstolar eller annat bärande?

Annars kanske det går att flytta på något av det?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Det som kommer för nära är en dörr på övervåningen. Det går inte att öppna 90° om man ska använda sig av ett 150 skorsten med ytterdiam 280. Samt att det blir väldigt nära väggen som är bakom dörren. Skorstenen ska alltså gå upp i ett hörn bakom en öppen dörr.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Och inga andra alternativa finns för dragningen
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

jo det finns ett alternativ. men då får kaminen stå i en trång hall. Å jag antar att det blir rejält varmt 1 meter framför kaminen. Å det är precis vad jag har i hallen om kaminen skulla stå där.

Varför jag itne har så många alternativ beror på att vårat hus är väldigt speciellt vad gäller taket. Vi har ett valmat tak med takutbyggnader på varje sida. Detta innebär att man bli begränsad till vart skorsten ska gå upp från nedre våning. Man vill ju heller inte ha en skorsten rätt upp i ett rum på övervåningen.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Råd om skorsten.

Inlägg av kay »

Jag har bara 110cm i inner diameter på min skorstensslang, ca: 8 meter lång. till en MORSÖ 1442 kamin, 3-5kW, jag får jätte bra drag i pipan i alla fall,
men då är ju min kamin lite mindre, jag tror det skulle funka utmärkt med 130cm inner diameter, det är ju 7 m så det borde bli bra drag
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Skriv svar