Livslängd på vedpanna?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
stefan68
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 27 maj, 2006 13:33
Ort: skaraborg

Livslängd på vedpanna?

Inlägg av stefan68 »

Hej
Jag har köpt en vedanläggning som är sedan 1992.
Det är 2st 500l tankar varav en med beredare.
Pannan är en HS Perifal 18.
Finns ingen laddomat utan en termiskventil och backventil+cirkulationspump.
Är det någon ide att sätta in den pannan eller är den förgammal?
Det finns ingen kylslinga i pannan så jag undrar hur man kyler pannan om den kokar?
Eldar nu i en Aquator panna från 1959 och ingen tank.

stefan68
Värmer huset med ved i en Aqvator kombi panna 1959 årsmodell
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Livslängd på vedpanna?

Inlägg av Jonas O »

Beror ju precis helt o hållet på hur hårt man eldar och kvaliteten på bränslet.
Ju torrare ved desto bättre för pannan.
Går säkert att få en panna till att hålla nästan hur länge som helst om man gör allt rätt.

I acc-tanken sätter du givaren till SYR ventilen, och SYR ventilen i sig sätter du på tappvarmvattnet ut ur acc-tanken.
Då kyler det tanken om den blir för varm (och kyler ju då även pannan)

Se http://www.rinkabyror.se och artnr 2977
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Livslängd på vedpanna?

Inlägg av danei »

Nej det gör man inte. Man kopplar kallvatten in på slingan och ansluter ventilen till andra sida, och sedan ner i avloppet. Sensorn ska sitta i pannan.
Sätta ventilen på varmvattnet kan man göra om beredaren sitter i pannan. Men inte om det är en plattvärmeväxlare som kräver att elen funkar, men då kan man ansluta varmvattnet till slingan.

Hur länge den håller beror på hur den har använts. Det är svårt att svara på. Men visst finns det risk för att den rasar snart. Om det varit jag och jag gjort jobbet själv skulle jag använda den. Om om man ska betala en rörkrökare dyrt så är jag inte lika säker. Det under förutsättning att det i grunden är en bra panna. Jag har nyligen installerat en begagnad pellets panna. Dock inte så gammal.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Livslängd på vedpanna?

Inlägg av bergatorparen »

Vedpannor får ta mycket stryk - även de som ägs av varsamma och försiktiga eldare. Ta vara på tankarna, och skaffa hellre än ny eller nyare panna så att du inte riskerar bli stående med enbart elpatron när Kung Bore fattar humör kring årsskiftet. Skaffa dessutom en som är lite större, vettja. 18 kW panna är lite, skall vi säga: anemiskt i vedsammanhang. Jag brukar inte rekommendera sektionspannor eftersom de glädjer Kari Kråka mer än husägaren, men Suemax har en vedpanna med intag för olje-/pelletsbrännare som inte kostar skjortan och som nog varar 15 - 20 år. Till förmån för de ca 2 användare som inte vet vad en sektionspanna är, så är det en gjutjärnspanna som är gjuten i olika sektioner. Genom att kombinera olika sektioner, kan producenten skapa olika pannor med samma delarna. Det gör att sektionspannor är billiga, men inte så effektiva som svetsade cortenstålpannor med keramik och omvänd förbränning.

En 20 kW Suemax går på 12 900 och en 30 kW går på 13 900 och de har 5 års garanti.

http://www.suemax.se/
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Livslängd på vedpanna?

Inlägg av Jonas O »

danei skrev:Nej det gör man inte. Man kopplar kallvatten in på slingan och ansluter ventilen till andra sida, och sedan ner i avloppet. Sensorn ska sitta i pannan.
Sätta ventilen på varmvattnet kan man göra om beredaren sitter i pannan. Men inte om det är en plattvärmeväxlare som kräver att elen funkar, men då kan man ansluta varmvattnet till slingan.
Hur menar du då? Fanns ju ingen kylslinga i pannan..
Han skrev ju att beredaren satt i ena acc-tanken. (ingen plattvärmeväxlare)

Varför ska sensorn sitta i pannan?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Livslängd på vedpanna?

Inlägg av danei »

Åjdå, jag läste visst lite för fort.
Finns det ingen slunga i pannan skulle jag inte koppla in nödkylning. Ska namn ha det så är det i pannan det ska vara. Man skulle kunna köra in kallvatten direkt i pannan, om det är ett absolut krav.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Livslängd på vedpanna?

Inlägg av Jonas O »

Lätt hänt :wink:


Jag har en SYR ventil med sensorn i ett dykrör på mitten på första acc-tanken.
Jag har den främst där för att vara som skydd mot solpanelerna eftersom dom trycker in värmen i den tanken.
Har inga problem med att pannan kokar, man har ju lärt sig med åren hur mycket ved man kan lägga in för att vara på säkra sidan. :wink:
Däremot har jag provat att elda så hårt att systemet går upp i kok, när acc-tanken når 98-100°C så öppnar SYR ventilen och börjar kyla genom att dumpa tappvarmvatten i avloppet.
Då ligger pannan på 101-104°C hörs viss punktkokning men mer blir det inte, har aldrig fått upp pannan i mer än 104°C (riktig vrålkokning blir det väl inte förrens runt 110°C eftersom det är lite tryck på det)

Så visst funkar det med SYR på acc-tank även om det är mest säkert att ha den på pannan, men har man ingen kylslinga så är det inte mycket att välja på. :)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Livslängd på vedpanna?

Inlägg av danei »

En vanlig orsak till kokning är elavbrott som får laddningen att sluta funka. Då hjälper inget i tanken. Ska man öka säkerheten så ska man inte vara beroende av att laddomaten funkar som den ska.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Livslängd på vedpanna?

Inlägg av Zwentomen »

Hehe. Hade gjort bort mig en gång för två vintrar sedan och av rent misstag "glömt" den trevägsventil som jag ställer om från pelletseldning till vedelning i fel läge. I pelletsläge värmer jag övre delen av tekniktanken på 750 liter och i Vedläge använder jag även tank två på 1500 liter. Nåja har ingen syrventil...och pannan var fulladdad och när jag av någon konstifg anledning kom ner till panrummet visade pannan på 115 grader och tanken låg på nästan samma värden :arrow: snabb omkastning så att tank två fick börja ta emot överskotten. Min panna klarade bra av manövern och har även klarat av flera ggr 110 grader efter detta
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Livslängd på vedpanna?

Inlägg av senmathal »

Det som skulle kunna orsaka en ren katastrof är om man öppnar någon ventil som får systemtrycket att sjunka när pannan är på 110 grader. Jämför om man öppnar kylarlocket på bilen när den är på gränsen till kokning och då rör det sig om knappt 10 liter vatten som kokar. Nu ska väl i och för sig inte trycket kunna sjunka pga att man öppnar en tank till.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar