Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av Icecap »

Aldrig att min skorsten får plåthuv! En stor del av rökgasen är vattenånga och att blåsa den upp på metall så att det kan kondensera och rinna ner i skorstenen kommer aldrig att hända här!

Och skitsnacken om att man inte eldar varje dag numera? På sommaren är det rätt, när all värme är avstängd och det bara är VV som behövs är det en eldning runt varannan dag men resten av året är det eldning som vanligt, fler starter per dygn förutom när det är kallt nog, då kör brännaren kontinuerligt.

Så behövs plåthuv: NEJ, verkligen inte!

Att jag har pellets istället för olja betyder inte att husets energibehov har minskat!

OL!: kul med nya medlemmer och jag respekterar att du har synpunkter men att börja dillra om "husets krona" har inget med fakta att göra! För en del här är funktion viktigare än form...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av danei »

Mycket av det som OL1 skrev håller jag med om. Men en modern vedpanna har inte höga rökgas temperaturer så det är ingen fara att använda i en gammal pipa. Problemet var nog när man körde en koks panna med ved. Då eldade man omväxlande med strypt luft och mycket tjära i röken. Om omväxlande med fullt blås och väldigt hög rökgastemperatur. Då finns det risk för skorstensbrand.
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av OL1 »

Icecap skrev: Aldrig att min skorsten får plåthuv! En stor del av rökgasen är vattenånga och att blåsa den upp på metall så att det kan kondensera och rinna ner i skorstenen kommer aldrig att hända här!
Detta problem har jag aldrig noterat. Antar att plåten också värms upp av rökgaserna. Däremot att snön som faller på kransen smälter och bildar istappar, men det beror inte på mina huvar utan hade hänt ändå!
Icecap skrev: Och skitsnacken om att man inte eldar varje dag numera? På sommaren är det rätt, när all värme är avstängd och det bara är VV som behövs är det en eldning runt varannan dag men resten av året är det eldning som vanligt, fler starter per dygn förutom när det är kallt nog, då kör brännaren kontinuerligt.

Så behövs plåthuv: NEJ, verkligen inte!
Helt rätt, det var ju precis det jag skrev egentligen. Eldar man varje dag behövs ingen plåthuv alls (dessutom massa andra fördelar som att temperaturen i grundkonstruktionen ökar lite och med det får man betydligt mindre fuktproblem). Men hos många finns pannrummet i en annan byggnad, jag har det så, eller så har man 2 eller fler murstockar i bostadshuset, vilket jag också har, och då blir det inte av att man eldar varje dag i båda murstockarna... Och på sommaren blir det bara enstaka ruggiga dagar vi eldar inomhus och solvärmen sköter resten...
Icecap skrev: För en del här är funktion viktigare än form...
Med risk för att verka spydig, vilket inte alls är mitt syfte: Det märks att en del låter funktion gå före form 8)
För mig går funktion och form hand i hand!!! Och så tyckte även våra förfäder, annars skulle man inte ägnat så mycket tid och pengar på att utforma alla vackra byggnadsdetaljer såsom skorstenskrön, ornamenterade sotluckor m.m. Något som är vackert formgivet smälter in i miljön medan "fula" detaljer sticker ut. En vacker skorsten lägger man knappt märke till, den hör ihop med huset, medan en stor och klumpig alternativt plåtrör som inte passar till alla byggnader blir som en finne i pannan.

Märk väl att jag talar i första hand om gamla hus och gamla konstruktionstekniker, även om de flesta goda råd gällande det gamla husets form och funktion med fördel också kan appliceras på modernare/nya hus.
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av senmathal »

Oavsett om plåthuven som hamnade på skorstenen är till nytta eller inte tycker jag faktiskt att den pryder sin plats. Huset vi bor i är i och för sig rätt gammalt men genomgick en omfattande renovering på 70-talet så då finns inte så mycket gammal stil kvar. Innan vi bytte tak satt det ett grönt blekt aluminiumplåttak där som inte var vackert. Nu sitter där ett enkelt Plannja TRP 20 och som sagt en huv på skorstenen. Skorstenen var inte fallfärdigt men ganska fult murad med stenar som inte direkt gav någon estetisk skönhet.

Vi kommer att fortsätta med ny fasad och planen är väl att hålla allt i samma stil, enkelt, enhetligt och funktionellt. Visst hade det varit vackrare men ett tegeltak och en vacker skorsten i äldre stil, spröjsade fönster och snirkliga fönsterfoder och vindskivor o.s.v. men man får rätta sig efter förutsättningarna. Sedan är det ju alltid en ekonomisk fråga. Där vi bor är huspriserna låga och vi funderar ofta på hur mycket vi vill vara skyldiga på huset den dag det man blir pensionär och inkomsterna minskar. Köper man hus mitt i livet blir tiden det skall betalas på kortare. Bor man då på en plats där värdeökningen inte står i paritet med renoveringkostnaderna får man tänka sig för.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av OL1 »

Huvudet på spiken! Off topic men det är ju i princip ett problem att inköpspriset på hus i vissa delar av landet är så låga att det inte betalar sig att göra vid dem. Att renovera ett kök eller badrum kan ju kosta mer än vad man överhuvudtaget kan få betalt för hela huset när man säljer...
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
Skriv svar