Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av Eldvin »

Nu va jag lite stygg!!! Men Bergartorparn ser ironin i mina inlägg! För han kan,Å vet vad han pratar om!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av danei »

bergatorparen: Din försa referens var riktigt vettig. Läs gärna den själv.
Till exempel det här...
Tegel har en låg egenvikt men är ett material som andas, vilket innebär att det tar upp och avger fukt och därmed ökar i vikt vid t ex regnväder.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av bergatorparen »

Jag tog med den artikkeln därför att den verkade täcka en del baser, men det där missade jag. Där tror jag artikkelförfattarna är lite ute på hal is därför att anledningen till att välja tegel, är därför att det isolerar och skyddar. Tegel som andas är inget jag sett i mina 52 levnadsår. Jag har inte hellre sett en sur tegelsten. Den kan vara fuktig utanpå, men knackar du den i tu, så är den snustorr inuti. Samma gäller takpannor. Men för all del: Skaffa en takpanna. Väg den, och lägg den i vatten över natten och väg den igen. Om vattnet penetrerat strukturen i den, kommer den att väga mer i många timmar efter att den tagits ut ur vattnet - om inte, så kommer det att väga samma igen som innan "badet" någon timme efter att den fiskats upp.

Vore det så att tegel kunde ta upp vatten, så skulle kondens vara ett ännu större problem än vad det är eftersom all förbränning alstrar vatten och förvärmare inte är standardutrustning på skorstener. Det kanske skulle varit en idé, men jag tror de flesta tycker som jag att vi lägger tillräckligt med pengar på energi som vi gör.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av rod02 »

Hur funkar tegelrören man anv till dränering?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av senmathal »

För ett antal år sedan då jag nyligen köpt en liten tegelvilla i Höga Kusten drabbades vi där av en enormt regnig höst varefter vädret plötsligt slog om och det blev 10 - 15 grader kallt över en natt. Morgonen efter låg det driver med centimetertjocka skivor av tegel på marken vid östra väggen. Det visade sig senare att jag var långt ifrån den ende som drabbats av detta fenomen den hösten, eller mer precist den natten. Huset var byggt 1959 och detta hände om jag minns rätt år 2000 precis ett år efter det att jag köpt huset, med vad jag trodde, en underhållsfri fasad. Året efter talades det ofta om impregneringsolja till tegel. Betongpannorna på taket var däremot helt intakta.

Orsaken kan väl knappast ha varit något annat än frostsprängningar pga fukt. Men å andra sidan kan man konstatera att skivorna som lossnade var max 10 mm så särskilt djupt kan inte fukten ha sugit in. Man kan också konstatera att de flesta tegelväggar klarade även den hösten och mitt hus hade ett väldigt ovanligt tegel då det var helt omöjligt att hitta likadana stenar, vare sig nytt eller begagnat.

När det gäller problemet med fukt i skorstenen har jag fått för mig att det är bruket mellan stenarna som tar stryk och liksom pulveriseras. Så var det i alla fall på skorstenen i mitt förra hus liksom i huset jag bor i nu. Drar man med fingret efter fogen så är det bara som sand mellan stenarna.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av Olle45 »

Nu är jag ingen expert på tegel sorter.

Tegel finns i olika kvaliteter beroende av användnings områden
Hårdare bränd tegel ger större fukt motstånd.
När en skorsten ska muras har jag sett att muraren har tegel i ett vatten bad före den lägg spå plats
Jag stält frågan varför den blöt läggs
Svar: Fogen blir starkare för att fogen / bruket håller fukten längre
Min egen fundering som uppstår är varför inte tätmedel för bruk används vid murning av rökgångar
kan det vara så att murarens kunnande / vetskap om hur mycket vatten som ska passera ut igenom
rök gången, tänk 1 liter eldningsolja förbränns / timme ger 1,2 liter vatten som ska ut i from av ånga
denna fukt innehåller svavelsyra i liten mängd som inte är helt ofarlig för för bruket i fogarna.
det är alltså inte bara fukt som kommer ovan ifrån som är skorstenens fiende.
Tillverkar rökgasutrustning
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av bergatorparen »

rod02 skrev:Hur funkar tegelrören man anv till dränering?
De läggs ända mot ända så att vattnet kommer in genom fogarna. Nackdelen är att de som regel täpps till efter ett antal år i synnerhet om man inte gjort rätt förarbete - vilket en f d granne till mig fick erfara tillbaka på 1960 talet då han tvingades dränera om två gånger inom några få år.


@senmathal: Jag minns den där händelsen. Jag tror fogarna mellan tegelstenerna spelade en viss roll i dramat med. Impregneringsmedlet som kom efteråt, tror jag ingen blev rik på.

Tegel som material är i sig inte förmöget att suga åt sig vatten, men hur leran bearbetats inför bränningen spelar stor roll för vilka egenskaper det färdiga teglet skall få. Finns det utrymmen inuti tegelstenen dit vatten kan ta sig, så var så säker: Dit tar sig vattnet. Modernt tegel är, tvärtom vad många tror, av bättre kvalitet än gammalt eftersom moderna tegelmakare har bättre utrustning som klarar av att skapa en jämnare kvalitet. Skillnaden syns och känns.

Och bara så vi är på det rena med en sak: Jag skiljer mellan material som i sig har förmågan att bli dränkta av vatten och som håller på vatten så som textilier, trä, svamp och liknande på ena sidan, och materialer som inte i sig är dränkbara och som inte förmår hålla på vatten på den andra sidan.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av Olle45 »

Tegel rör för dränering läggs ända mot ända så att vattnet kommer in genom fogarna även tegelrören
skulle suga till sig vatten för att leda bort vattnen.

Obs !! Våra förfäder täckte tegel rörskarvarna med långtrådig mossa sådan mossa som växer i kärr / våtmark
denna mossa har mycket lång hållbarhet säkert flera hundra år utan att ruttna...

Denna typ av mossa användes även för tätning av timrade hus.
Tillverkar rökgasutrustning
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av Becker »

Så, är det bra med en huv över skorstenen eller inte?? :roll:
Det var ju det som var frågan :wink: Inte om tegel fungerar bra som vettex-trasa eller inte :mrgreen:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av Olle45 »

Repris på mitt inlägg!

Klart att en regnhuv som skyddar skostenen mot regn är helt rätt!


Jag håller helt med om att skorstenar behöver ett regn skydd!
våra förfäder kan inte haft så fel att ha regnskydd över skorstenen !


Bakgrunds historia.. till varför skorstens tak togs bort !
Liten blick tillbaka i tiden runt (år 1949) så minns jag hur gamla hus med skorstenar
hade ett tak utfört med en flat stenhäll som vilade på stenar i hörnen just för att regnvatten
inte skulle komma ner i skorstenen.( inte för att förhindra kondens)

Men så kom oljan som bränsle och problem med kondens eftersom rökgasmängden minskade lika så rökgastemperaturen
oftast hade skorstenar en area runt 338 cm²
Kondens problem löstes med en dragex som öppnar och vädrar ut fukten som uppstår när rökgaser kondenserar i skorstenen.

1960 talets början började värmeinstallatörer förstå att en area 338 cm² var föstor till villa anläggningar.
nu muras halv * halv stens mur area 169 cm² + att hålla koll på att rökgastemperaturen inte ligger under +60°C
mätt 50 cm ner i skorstenen från skorstens toppen räknat.
----------

Nu till min fråga till en sotar mästare varför slutade installatörer förse skorstenar med ett tak ???
Svaret jag fick var att det gick bra tills spisfläkten som suger ut matoset blev installerad
här blev det ett problem med tryckt luftflöde kunde störa självdraget i från pannan.
Nu åkte nästan alla tak över skorstenar bort kvar blev skorstenar med en vindflöjel.


----------

När det gäller tätning vid regnhuvar så finns många bra material att välja emellan
vanligast är säkert slicon, plåt kitt mm

det går även att blanada in tätmedel (typ sika) i bruket som skyddar mot fukten att sugas in i bruket o tegel...
Tillverkar rökgasutrustning
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av Olle45 »

Tillägg som löser sotarmästarens invändning angående den tryckande Köksfläkten som kan störa draget
ifrån rökkanalen.

Lösningen är att förlänga rökkanalen med isolerad rör bit så att den går ut ovanför huven även förlängningen
ska ha tak.

Angående att elda panna emot ackumulatortank
Eldning kanske inte sker varje dag, här kan regnvatten bli ett större problem för skorstenen
värmen ifrån de tider pannan inte eldas räcker kanske inte till att hålla skorsten torr och frostfri.

Denna teori talar för att en skorstens huv är viktig för fukt / regn / snö skydd !
Tillverkar rökgasutrustning
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av rod02 »

Här funkar pipan till öppna spisen som intag till köksfläkten. Inte direkt utan via 3 rum. Och kan rökfylla vardagsrumet. Har ingen form av huv.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av danei »

Jag har svårt att veta var jag ska börja.
http://www.tegelinformation.se skriver.
Ett murat hus med både fasad- och innerväggar i tegel tar emot mycket fukt och avger det sedan snabbare än andra material, till exempel trä:
Tegel lägger man i blöt för att den ska suga in vatten innan murning, lergrytor läggar man i blöt för att de ska dra åt sig vatten, mm. Jag har själv observerat hur långt vattnet trängt in efter att ha delat en sten som låg i blöt under ett murnings jobb. Ett argument som säljarna av betong pannor har är att de inte är tyngre än blött tegel, även om de är tyngre än en torr panna.

Däremot lergods som ska vara tätt är alltid glaserat.

Jag har ingen tegelpanna hemma för att skaffa mät data. Men det är nog bättre om bergatorparn gör det själv. Resultatet skulle antagligen förklaras med undermålig kvalité på pannan om jag mäter...


När det gäller mossa: På beskrivningen låter det som att du syftar på vitmossa. Timmer väggar tätas vanligen med husmossa eller väggmossa. Jag letade lite efter tätning med vitmossa, men det klassas som olämpligt.

Vitmossan är visserligen lite antiseptisk, men att den skulle vara så hållbar måste vara en myt. I en mosse bryts visserligen inget ner, men om du lägger vitmossa i jord lär den inte ligga kvar särskilt länge.
Om den använts vid dränering av hur har jag ingen aning om. Men jag har aldrig sett den i den användningen, och jag får ingen träff på Google.

Att ha ett regnskydd över skorstenen kan inte vara fel, bortsett från att det stör rökgaserna som kommer ut. Men att plåta in skorstenen är inte riktigt samma sak. Det kan antagligen orsaka problem om man gör det fel.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av bergatorparen »

Jag kanske kommer att göra just det :lol: skaffa en tegelpanna eller två och göra ett "Mythbusters" test. En sak som dock kan förklara frostsprängningar och sådant mera, är att tegel inte är homogent alla gånger. Lite beroende på vad för sorts lera som använts och tillsatser, så vill en färdig tegelsten/-panna kunna ha mikroskopiska kanaler där vätska kan tränga in. Att vätskan sedan inte stannar kvar särskilt länge beror på att tegel tar upp och magasinerar värme som omvandlar vätska till ånga. Men det ÄR fullt möjligt att göra tegel som INTE tar upp vatten - det är bara en fråga om hur man bereder råvarorna och proportionerna mellan dem, samt själva formningsprocessen. Tegel i sig är ett glasliknande material, men de produkter vi kan göra av tegel, kan ha olika egenskaper beroende på HUR vi gör dem.

En sak som förbryllar mig, är hur lite teoretiskt material det finns om tegel - och i synnerhet på svenska. Engelska och tyska brukar det ju finnas hyfsat mycket material på, men även där är det informationstorka - verkar det som.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av OL1 »

Kul att kunna bidra som ny forummedlem, även om tråden är ett par månader.

Vad gäller äldre skorstenar: Förr eldade man varje dag i bostadshusen året runt, vilket gjorde att skorstenen höll sig torr av värmen och ingen huv behövdes. De gamla huvar man ser på äldre hus är oftast på uthus, typ bagarstugor osv. Huvar kunde vara av olika typ, fanns det gott om stora flata stenar var säkert varianten med en sådan ovanpå fyra hörnstenar vanlig. Jag har någon gång också sett motsvarande konstruktion i plåt. Sådana stora (och enligt mig mycket fula...) huvar med plåtomslag kring skorstenstoppen finns inte i äldre skorstenstradition men väl mindre varianter med diskreta plåtslag.

Behövs en huv? Idag är nog svaret - JA. De flesta eldar inte varje dag året runt. Och vad händer om man inte eldar. Den äldre skorstenen är murad med lerbruk som löses upp av vatten. Inte bra... Hur ska den se ut? Se till traditionen i trakten där du bor! Jag tycker man ska undvika de stora skjuthuvarna som finns prefabricerade och beställa av en plåtslagare som kan göra en huv som är perfekt avpassad till varje enskild skorsten, om man målar den med 2 lager järnmönja som rostskydd och sedan 3 lager kimrökssvart linoljefärg så har man en vacker och diskret huv som kommer att hålla! Tänk på att skorstenen och skorstenskrönet är husets krona! Den skall visas upp och inte täckas in i plåt som om den skämdes för sig!!!

Renovering av skorsten! Rörinsatser i gamla skorstenar kan vara riskabelt. Oftast görs detta med någon form av isolerande massa runt rören, vilket får till följd att murstocken inte får upp någon värme. Om man installerade rören pga att skorstenen var dålig och den är murad med lerbruk riskerar man att öka förfallets hastighet. Kallare skorsten betyder mer fukt i lerbruket som vittrar snabbare. Ytterst finns ju risken att hela konstruktionen till slut blir instabil. Renovera därför hellre med lerbruksputsning invändigt i kanalerna (görs genom sk säckdragning el glidgjutning, notera att den metod som oftast saluförs innebär att man vinschar upp säcken - vilket i oturliga fall kan leda till att man får för högt tryck mot kanalväggarna som riskerar att skadas, "på riktigt" gör man dragningen för hand!) och lerbruksputsning utvändigt på murstocken samt med kalkbruk (ev hydrauliskt kalkbruk) ovan nock. En gammal lerbruksmurad skorsten är nog i de flesta fall helt olämplig för vedpannor med högre effekt, både ett och två hus har brunnit upp pga att man installerat panna i bostadshuset...

Angående tegel. Förr slogs tegelsten för hand och brändes i vedeldade ugnar. De som låg närmast elden brändes hårdare än de som låg längre från elden. De blev mörkare i färgen och användes där påfrestningarna var höga, tex skorstenskrön. För faktum är att tegel tar upp fukt. Ju hårdare bränt desto mindre. Och därför blöter man tegel innan man murar, för att det inte skall suga upp fukten från bruket och därigenom ge en för snabb torktid.

Det finns massvis av trevlig litteratur om gamla hus, men ytterst lite i dem handlar om skorstenar och murning så vitt jag har kunnat hitta.

Bästa Hälsningar
Oskar
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
Skriv svar