Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux 30

Här diskuteras allt kring vedeldning
pigan
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 14:14

Omkopplad plattvärmeväxlare nu

Inlägg av pigan »

Rörmokaren var här idag, han ändrade inte på shunten utan den sitter fortfarande innan acktankarna, men plattvärmeväxlaren tar hetvatten från ena tankens topp, sen går returen från växlaren in i den andra tanken på samma höjd. Nu är tankarna uppe på 70 i topp och 60 i botten efter 3 h eldning, det verkar ju lite rimligare. Troligtvis var det pumpen i plattvärmeväxlaren som störde allting. Tom rökgaserna ligger högre, satte tillbaks turbulatorerna och de orkar ändå hålla nästan 200 grader. Sen säger mannen, ja, jag har ju aldrig satt in en platvärmeväxlare innan. Jag höll på att svimma, då tar mna väl reda på hur det ska installeras innan man gör installationen. Återkommer med bilder på hur det ser ut nu och hur värmen har hållt sig i tankarna imorgon bitti. Nu går det också ut mer normal värme på systemet inte 75 grader fast det redan är varmt i huset....
fastmoving600
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 18:35

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av fastmoving600 »

Kul att höra att det funkar bättre. Helt klart vettigare värden på både tankarna och pannan.

Helt klart är sådanan där värmeväxlare lite kluriga att koppla in och få att funka som det är tänkt. Inget för nybörjare....... (Har själv aldrig varit i närheten av en....)

Ser fram mot bilder o hur det går med värmen i huset.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av danei »

Det är knappast någon raketforskning, en amatör skulle antagligen göra en bättre installation. Nu vet jag inte hur dina tankar är kopplade, men returen låter fel.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av Jonas O »

Returen från värmeväxlaren måste ju sitta i botten???!!!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av André »

Att ta ut värme o vv via vvx är faktiskt bästa sättet att göra på laddkretsen innan tanken, Blir både billigare installation samt att man får värme/vv direkt man börjar elöda..
Men man bör ta ut värme/vv på undersidan på laddkretsen för att undvika att luft går ut till radiatorerna o laddkretsen ska anslutas på framsidan på tanken o inte i toppen, På toppen av tanken ska man ha avluftning/säkerhetsventil.. Exp kan man gärna koppla in på returen från tankbotten för att vv inte ska gå ut i exp.kärlet o svalna för att sedan gå in i tanktoppen o kyla denna..
Radiatorreturen samt från vvxl ska in i botten på tanken annars kommer tanken kylas från toppen o sabba skiktningen o de blir samma temp i hela tanken vilket man inte vill el ska ha.
En 30 kW panna måste du köra laddomaten på läge 2 med 78° termostaten medans 1:an kan gå med 72° termostaten som sitter i som standard, Kör man på för låg hastighet på pumpen kan övehettningsskyddet på pannan lösa ut o då stoppas fläkten vilket den ej ska göra.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av danei »

Man kan utan vidare koppla övertrycksventil och avlufting på laddlednignen och motera den i toppen. Man kan även som André skrev ansluta värme och varmvatten där. Men då får man se till att flödena inte stör laddningen. Det kan orsaka problem, men det beror på flöden och dimentioner.
pigan
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 14:14

Nya bilder

Inlägg av pigan »

Igår grejade jag med shunten och råkade lyfta bort den röda, sen när jag satte tillbaks den så blev tempen ut på radiatorsytemet bra mycket lägre 30-40 grader. Innan var den 75 grader trots att shunten stod på 1:an och det redan var varmt i huset. Nu går det ut ca 40-50 grader på systemet vilket verkar mer rimligt. Nedan kommer bilder på hur det ser ut just nu. Rörmokaren hävdar envist att man brukar kopplar shunten innan tankarna. Tankarna är isolerade igen så det ska bli intressant att se hur mycket värme det finns kvar imorgon. Här kommer lite bilder på hur det ser ut nu. Det är ju lite synd att det bara finns termometer i toppen på tanken, bad att rörisen skulle ta med sig och sätta dit i botten sist han var här, men "det fanns inga hemma" så det fick vara som det är.

Bild

hela sytemet från sidan

Bild

varmvattenanslutningen, till från högra tanken och retur till den vänstra

Bild

shunten till systemet
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av Jonas O »

Vad har rör-killen för svar när det gäller returen från tappvattenautomaten?

VARFÖR drar han in den i samma höjd som uttag?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av Doc »

Det är verkligen rörigt.
Förstår inte varför han inte kapade järnröret från värmekretsens retur. Skulle underlättat mycket hela u bågen är helt utan nytta. Om man sedan drar returen rakt ner och kopplar till TVAn`s retur på detta. Sedan vrider man shuntens retur bakåt och kopplar den lite snett bakåt mot den nedstigande returledningen. Förlänga röret från laddkretesen/framledning neråt till TVAn´s inlopp. Sedan borde det vara biff. Vad säger experterna?

Den befintliga installationen av TVA med uttag och retur en bit ner i tanken sabbar säkert all skiktning och inte heller kan man använda varmvattnet ovanför anslutningarna. :?

Bild


Du får visa din inställatör hur Martin Sköld har kopplat sin panna: :D http://www.pellets.info/posting.php?mod ... =1&t=12468
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
fastmoving600
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 18:35

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av fastmoving600 »

Doc, om du läser alla inlägg så hade dom det kopplat i princip som du föreslår, och då funkade systemet rätt dåligt.
Nu med denna koppling funkar allt mycket bättre, men jag håller med om att returen från vvx:en skulle in längre ner i ack:arna.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: Nya bilder

Inlägg av BG »

pigan skrev:Igår grejade jag med shunten och råkade lyfta bort den röda, sen när jag satte tillbaks den så blev tempen ut på radiatorsytemet bra mycket lägre 30-40 grader. Innan var den 75 grader trots att shunten stod på 1:an och det redan var varmt i huset. Nu går det ut ca 40-50 grader på systemet vilket verkar mer rimligt. Nedan kommer bilder på hur det ser ut just nu. Rörmokaren hävdar envist att man brukar kopplar shunten innan tankarna. Tankarna är isolerade igen så det ska bli intressant att se hur mycket värme det finns kvar imorgon. Här kommer lite bilder på hur det ser ut nu. Det är ju lite synd att det bara finns termometer i toppen på tanken, bad att rörisen skulle ta med sig och sätta dit i botten sist han var här, men "det fanns inga hemma" så det fick vara som det är.
Knepig rörmokare... meeen den yrkeskåren verkar ha en tendens till att vara lite knepiga *Leeer*
Visst KAN man koppla in shunten innan tanken sådär ..MEEEEN då brukar det bli så att temperaturen ut till radiatorerna stiger utav bara sjutton när man eldar i pannan .Om man liksom du inte har någon reglercentral som drar ned shunten `= inte optimalt oavsett.....
Farsgubben har shunten kopplad så då han har långt till acc-tanken. ca8m. dock har han shuntautomatik som automatiskt shuntar ned när laddomaten börjar trycka på.

PS. angående temperatur längre ned på tanken . så dår det lika bra att tejpa fast en känselpropp mot plåten... DS.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av Eldvin »

Ock varför ska man elda utan schuntatomatik???
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av xdigger »

Som tidigare talare, står i manualen att pumpen ALLTID ska vara på läge 3, skulle öka till en högre termostat om så får du upp tempen på systemet, jag valde 83 grader på min, då brinner pannan effektivast.

Jag skulle även rekommendera dig att skaffa nån form av shuntautomatik då systemtempen på ett vedsystem varierar kraftigt, då kan du hålla jämn och fin temp inomhus, jag kör själv med samma shunt som du och med Thermomatic EC HOME som jag tyckte var väldigt prisvärd!


Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
pigan
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 14:14

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av pigan »

Vi har insett att vi måste ha en automatisk styrning till shunten annars blir jag vansinnig (och det är ju onödigt). Men med den gamla panna behövde vi aldrig ändra shunten så då antog jag att det skulle funka med en enkel shunt här med och det kanske det hade gjort om pannan varit rätt kopplad till tankarna. Ska kolla vilken som passar bäst, en trådlös verkar ju smidig. Tack för ert intresse för installationen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av André »

Shuntstyrning är ett måste när man eldar mot acktank.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar