Behov utav hjälp

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
maltesson
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 24 feb, 2012 14:21

Behov utav hjälp

Inlägg av maltesson »

Hejsan nybörjare här på forumet men hoppas på lite hjälp i denna djungel.

Skall bygga ett garage där även pannrumet skall bli. Där kommer att stå en Calmar V33 panna med pelletsbrännare. Den skall då ladda 2 tankar i pannrummet och 1 tank i huset. Men problemet är att jag ligger ute på veckorna o kan inte vara hemma o elda. Då är min fråga när jag laddat upp alla tankarna på helgen kan jag stänga av de 2 i pannrummet o bara ladda den inne i huset med hjälp utav pelletsbrännaren? Sedan eldar man upp allt igen när man kommer hem med ved. Tacksam för svar
Ichgary
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 03 feb, 2011 22:22

Re: Behov utav hjälp

Inlägg av Ichgary »

Enklast vore väl om du kunde skippa tanken i huset och shunta direkt från garaget. Hur långt kommer det att bli från garaget till huset?
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Behov utav hjälp

Inlägg av danei »

Visst kan du det. En variant är att sätta en ventil med ställdon på tankarna i garaget. Ventilen stänger när pelletsbrännaren startar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Behov utav hjälp

Inlägg av André »

Ska du ändå bygga nytt garage med pannrum i varför då ha flera tankar?
Försök att bara ha en tank som isoleras ordentligt med 30-40 cm på sidorna o 50-60 cm i toppen bör du ha o 5 cm under, Allt blir mycket enklare/billigare med bara en tank i pannrummet..
Om du bör ha en tank i huset beror på längd/isolering på kulverten, Auqawarm kopparflex har ca 1/4 förluster jämfört med wirsbo pex kulvert.. Kopparflex 2x20 räcker o den har 5,1 W/m i förlust vid 60°, Umeå energi har jag sett använder 2x20 från gatan o till huset i fjärvärmenätet..
En kulvert på 10 meter har bara ca 450W/år i förluster om du kör 60° i den men om det går kan du köra kanske bara 50° + att man alltid kan lägga ner ändå mer isolering/granulering runt den så blir förlusterna ändå mindre.. En acktank har mellan 1300-2000 kWh/år i förluster så även om man räknar med att spillvärmen kommer huset tillgodo vintertid så blir förlusterna med en tank extra högre..
Tanken i garaget bör du iaf ha på 3 m3 men gärna mer, En kompis kör en V33 mot 3700 L acktank o värmer den på 2,5-3 ilägg vintertid med diff på 60° i tanken..

Beroende på pelletsbrännare stoppar man bara tempgivaren under isoleringen på tanken 30 cm från toppen sedan väljer man start/stopptemp, Detta är std på Bequem/Ctc Bio bl.a
Väljer du med pelletslucka i sidan så shiftar du mellan ved/pellets under en reklampaus :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar