Elda för ofta ?

Här diskuteras allt kring vedeldning
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av senmathal »

I stegatorparens uträkning räknade han med en temperatur på 40 grader när tankarna var urladdade. Det tycker jag verkar alldeles för mycket med de temperaturer vi har haft i Mars. Jag har inte mer än 25 grader i tanken när det är dags att elda igen. I en anläggning med acktankar är det viktigt att hålla tempen på radiatorreturen så låg som möjligt för att få ut det mesta av tankarna. Det är ganska mycket energi i 3000 liter 40 gradigt vatten. Hur styr du värmen ut till radiatorkretsen? Att skicka ut väldigt varmt vatten och sänka värmen med radiatortermostater brukar inte vara någon bra lösning då tempen på returen blir för varm. Det är bättre att i huvudsak styra temperaturen genom en shuntreglering för att hålla ner tempen. Samt att ha så lågt flöde som möjligt. Finjusteringar i för varma rum kan sedan göras med rumstemostater men huvudregeln är att dom skall stå på max. Kan du sänka returtempen till 25 grader vilket inte borde vara omöjligt i mars så borde du få ut betydligt mer värme ur en laddning.

Jag klarar mig på en eldning per dygn i ett gammalt dåligt isolerat hus med 1500 l ackvolym när det är runt 0 i medeltemp. Två våningar 140 m2 plus källare. Samt mycket sämre isolerade tankar än dina. Något verkar var galet i din anläggning. Nu vet jag inte hur mycket förluster det är med kulvert och annat men i alla fall.

/Mats
Senast redigerad av senmathal den tor 22 mar, 2012 12:18, redigerad totalt 1 gånger.
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av Stegatorparn »

Håller med dig senmathal, att det går att krama ur mer värme ur tankarna, men räknade med att tanten inte ville duscha i 25 gradigt vatten..... :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av senmathal »

Ja men det hänger ju inte riktigt ihop om det är bra skiktning i tanken. Tanten får duscha innan tanken är tom och då kan du ju vara 75 grader i översta delen av tanken och 25 längre ner. Eller funkar det inte med skiktning när man har system med kulvert?

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av Stegatorparn »

När jag gjorde beräkningen visste jag inte vad det var för tankar eller koppling, utan utgick från "sämsta fallet". Om du tittar på bilderna så är radiatorreturen ansluten en bit upp på tanken strax över elpatronen.
Denna placering kommer troligen att skapa en viss omblandning i tankens nedre del. För att utnytttja tanken maximalt borde radiatorreturen flyttas ner till pannreturen.

Moderna villor är i regel konstruerade med högflödessystem 55/45.
Om man justerar om till ett lågflödessystem enligt "Kirunametoden" som du föreslår skulle man säkert kunna utöka tiden mellan eldningarna. Flödet genom kulverten skulle då minska men man tappar förmodligen temperatur på framledningen.

Här är en länk till tekniktanken: http://www.trebema.se/tbm_c-tank_0601_2s.pdf
Nu vet jag inte om Meanstreak har beredare eller slingor i sin tank.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av BG »

en fråga jag inte sett är, ,,,,
Vad är det som styr laddpumpen i 21:an ?????

Har du rökgastermostat till laddomaten??? i såna fall är det bra!!!
i annat fall kan det gå åt mycket energi där...

///BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar