Elda för ofta ?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Meanstreak
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 dec, 2011 13:24
Ort: KOLMÅRDEN

Elda för ofta ?

Inlägg av Meanstreak »

Förutsättningar:
Ny på vedeldning.
Anläggning inköpt/installerad beg dec 2011.
Golvvärme på 100 m2, element övervåning ca 70 m2.
Kulvert med vv cirkulation från pannrum till bostadshus 20m.
Calmar V33 och 4x750l tankar med originalisolering (7 cm?).
Laddomat 21.
Ecl 110 placerad i pannrum innegivare med display i bostadsdel.

Mitt problem är att jag måste elda dagligen för att värmen ska räcka till. Känns som om det inte skulle behövas nu när det inte är så kallt ute.

Kom gärna med frågor om anläggningen eller förslag hur jag skulle kunna optimera den.

Tacksam för hjälp.
Nybliven ägare av en Calmar V33 4x750l. Boende i skogen med postadress Kolmården. Nyfiken på allt som gör att elbolagen tjänas så lite pengar som möjligt.
Villa med 100m2 golvvärme och 70 m2 med element.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har räknat lite på din anläggning.
Du skriver inte hur gammalt ditt hus är eller hur det är kopplat så jag gissar lite.
Förmodar att det är kopplat som Calmarpannans principschema.

Om man antar att du laddar tankarna till 80 grader och låter temperaturen sjunka till 40 grader innan nästa laddning, så lagras 140 kwh i tankarna. Tar du i dagsläget ut 6 kw räcker värmen i drygt 23 timmar.
En brasa om dagen verkar således rimligt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Meanstreak
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 dec, 2011 13:24
Ort: KOLMÅRDEN

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av Meanstreak »

Grymt imponerad över snabbt svar.
Dina antaganden är helt rätt, bra isolerad nybyggd villa, huruvida det är kopplat rätt lämnar jag osagt, kan försöka ta en bild på hela härligheten för synpunkter.

Köper din uträkning men är inte nöjd med svaret =) vill ju elda mer sällan....

/J
Nybliven ägare av en Calmar V33 4x750l. Boende i skogen med postadress Kolmården. Nyfiken på allt som gör att elbolagen tjänas så lite pengar som möjligt.
Villa med 100m2 golvvärme och 70 m2 med element.
Pysslaren
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 21:10
Ort: Uppsala

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av Pysslaren »

Har tyvärr inga bra råd att ge dej Meanstreak men det känns som något är lite galet trots allt med din anläggning, jag behöver inte elda mer än max en gång/dygn för att hålla värmen på en behaglig nivå som det är ute nu, & då har jag ju ändå halva ackumulator volymen mot dej.
Vedolux 37 2st 750 l tankar var av den ena med 120 l vvb, laddomat 21-60, 300 l tryckexpansion, Vexve am20-w shuntautomatik, 5,5m stål-skorsten 168mm dia. Byggnad 1,5 plan 150m² + 35m² garage byggår -82.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av Jakob »

6 kW konstant uttag är ju mer än vad en nybyggd villa ens borde dra vid DUT?

Mitt hus (se profilen) drog i snitt 6,9 kW (netto efter verkningsgrad ca 90%) under västa dygnet i år. Då var det -20 ett litet tag resten av tiden ca -18.....

Någonting är galet med ditt system tror jag.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av rod02 »

Tänk på fysik lagen, energi kan inte försvinna bara övergå i andra energier. Är det varmt i rummet där acctankarna står? Smälter snön vid din kulvert? Varmt i pannrummet? Vid rätt temp och snömängd, så smälter fjärrvärmen snö... Temp 1m ner i skorsten? Energi kan även slösas i röken, men det är svårare att mäta.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Meanstreak
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 dec, 2011 13:24
Ort: KOLMÅRDEN

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av Meanstreak »

Finner inte några uppenbara bovar i systemet, smälte inte ovanför kulverten, varmt i pannrummet, ja men jag eldar ju där samtidigt och när pannan inte brinner uppfattar jag det inte allt för varmt därinne. Står i fullisolerat pannrum så värmen stannar ju där ett tag.... Får upp värme i tankarna.

Försöker bifoga bild på hur det ser ut, svårt att få med allt... skriv gärna exakt vad som bör ses..
bildvä.JPG
bildvä.JPG (101.27 KiB) Visad 5302 gånger

En sak som slagit mig är ecl 110 som jag har, går den att köra med 230 in så att man kan köra styrningen av cirkulationspumpen via den utan något extern relä? Nu såg jag nämligen att när solen värmt lite idag så är returtempen på ungefär samma som framledningen och om det blir omvänt så att returen är densamma eller högre än framledningen så kyler den ju plattan och då skulle jag ju önska att den slog ifrån per automatik.

Tack på förhand
/J
Nybliven ägare av en Calmar V33 4x750l. Boende i skogen med postadress Kolmården. Nyfiken på allt som gör att elbolagen tjänas så lite pengar som möjligt.
Villa med 100m2 golvvärme och 70 m2 med element.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av Matab »

Har du vv cirkulationen står o går för jämnan? Om så är fallet,brukar det sabba skiktningen i acktank o tömma dem rätt så snart.
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Meanstreak
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 dec, 2011 13:24
Ort: KOLMÅRDEN

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av Meanstreak »

Japp, vvcirkulationen står på konstant skulle jag sätta tidur på den menar du och bara köra den korta stunder? Annars får jag ju spola vatten som en tok när jag ska ha varmvatten.....
Nybliven ägare av en Calmar V33 4x750l. Boende i skogen med postadress Kolmården. Nyfiken på allt som gör att elbolagen tjänas så lite pengar som möjligt.
Villa med 100m2 golvvärme och 70 m2 med element.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av Matab »

Japp det blir markant skillnad att bara köra vvc när man behöver.Startar min pump med en fjärrkontroll(finns hos Classe/Konrad mfl) ett par minuter innan ja vill ha varmvatten i kran. Skulle även föreslå att du isolerar lite extra på dina acktankar 7cm är inte mycket idag..
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av Stegatorparn »

Cirkulationspumpen för värme går att styra via internt relä i ECL 110 via klämma 29 o 30.
Bifogar en länk till manualen: http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/VIKT ... ECL110.pdf

Ser ut som rören är isolerade med 19 mm Armaflex. Stämmer det?
Kan du ta några bilder på Laddomatens inkoppling, anslutning av radiator och golvvärme till tekniktanken och tankarna till höger om pannan. Hur går returledningarna mellen samtliga tankar?
Är fördelningen jämn mellan tankarna?
Blir det samma temperatur i mitten och botten av tankarna?
Hur lång tid tar det att ladda tankarna?

Ja, det var några funderingar jag har för att få en klarare bild av koppel och funktion.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Thomas LLA
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 31 okt, 2011 15:56

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av Thomas LLA »

Fungerar upperligt som Stegatorparen säger. Jag la in en switch åxå på pumpen. Manuell/auto.
Edit: Får nog öva lite på bilder... :oops:
017.jpg
017.jpg (187.57 KiB) Visad 5208 gånger
Meanstreak
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 dec, 2011 13:24
Ort: KOLMÅRDEN

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av Meanstreak »

Tack för alla svar.
Bifogar länkar till bilder (blir inte klok på bildfunktionen här)
Tekniktank:
http://dl.dropbox.com/u/54644665/tekniktank.jpg
Översikt:
http://dl.dropbox.com/u/54644665/IMG_8947.JPG
Höger sida:
http://dl.dropbox.com/u/54644665/IMG_8954.JPG
Tekniktank från sidan:
http://dl.dropbox.com/u/54644665/IMG_8956.JPG

Fruktansvärt svårt att visa exakt hur det ser ut, om det inte funkar, skrik igen!!

Nu svar på lite frågor:
Isoleringen är ca 2 cm så 19 mm stämmer nog, Alvesta vvs och en variant som är med klister på =)

Fördelningen mellan tankarna känns jämn, inga stora avvikelser mellan vänster och höger sida, känns dock som om höger sida ligger efter vänster i laddningen.
Tiden att ladda tankarna är lite olika, beror nog på stora brister hos personen som eldar men 2-4,5 ilägg så är det 85 i botten på alla fyra tankarna.

Returledningen (den i botten) är sammankopplad så att alla ligger i parallellt man ser röret bakom pannan komma underifrån till vänster om pannan.
Den övre är även den sammankopplad.

Utgången för cirkulationspumpen på 110:an har jag hittat men det som är lite oklart i min värld är om jag kan ansluta den med 230 eller om den måste vara ansluten med tafo.

GRYMT tacksam över den hjälp som man får !!

/J
Nybliven ägare av en Calmar V33 4x750l. Boende i skogen med postadress Kolmården. Nyfiken på allt som gör att elbolagen tjänas så lite pengar som möjligt.
Villa med 100m2 golvvärme och 70 m2 med element.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av Stegatorparn »

Cirkulationspumpen kan anslutas med 230 VAC till klämmorna 29 o 30.
Se plintschema på sidan 38 i manualen jag länkade till.

Kopplingen ser rätt ut på bilderna.
19 mm gummiisolering är egentligen en kylisolering men funkar hyfsat på värme. Håll dock koll på yttemperaturen på ledningar med 80 - 90 gradigt vatten. Isoleringen kan behöva förstärkas. Själv använder jag 40 mm isolering på motsvarande ledningar.
Buntband har inte på en gummiisolering att göra, då isoleringen kläms ihop.
Skarvar skall limmas med kontaktlim. Prefab limmade produkter kan släppa när dom blir varma.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Elda för ofta ?

Inlägg av Andreas Hansson »

Värmen borde räcka längre.
Jag har 2000L Ack och det räcker ungefär 2 dagar
Värmer ca 110 kvm
Bild

Jag skulle gissa att kulverten tar en hel del
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar