parallellkoppla fyra tankar,hur?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

parallellkoppla fyra tankar,hur?

Inlägg av lennart wiklund »

Har ju en panna med beredare,och två rena tankar,laddomat4030.Vill in med åtminstone en ev två tankar till.Men hur paralellkoppla dessa så att alla fyra tankarna blir jämt laddade,kan någon snäll rita upp och lägga in bild på detta.

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: paralellkoppla fyra tankar,hur?

Inlägg av senmathal »

Hej Lennart! Så ses vi här också :) Har tyvärr ingen bild men det jag har lärt mig är att man skall koppla in laddningen diagonalt och det har funkat för mig. Om du t. ex kopplar röret för laddningen av tankarna nära tank ett så kopplar du returen nära tank fyra. Sedan är det väl en fördel om laddrör och returrör liksom går rakt förbi alla tankar med en T-koppling till varje tank.

Jag tror man kan tänka ganska logiskt utifrån hur lätt vattnet har att ta sig till varje tank. I min anläggning har jag bara tre tankar men dom fylls väldigt jämnt. En förutsättning är väl att tankarna är lika stora.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: paralellkoppla fyra tankar,hur?

Inlägg av Stegatorparn »

För att få en jämn fördelning i tankar och radiatorer utan injusteringsventiler brukar man koppla tankarna som ett Tichelmann-system, där rörlängden till varje tank är lika lång.

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: paralellkoppla fyra tankar,hur?

Inlägg av lennart wiklund »

senmathal skrev:Hej Lennart! Så ses vi här också :) Har tyvärr ingen bild men det jag har lärt mig är att man skall koppla in laddningen diagonalt och det har funkat för mig. Om du t. ex kopplar röret för laddningen av tankarna nära tank ett så kopplar du returen nära tank fyra. Sedan är det väl en fördel om laddrör och returrör liksom går rakt förbi alla tankar med en T-koppling till varje tank.

Jag tror man kan tänka ganska logiskt utifrån hur lätt vattnet har att ta sig till varje tank. I min anläggning har jag bara tre tankar men dom fylls väldigt jämnt. En förutsättning är väl att tankarna är lika stora.

/Mats
Citroen&vedeldning Mats!!!
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: parallellkoppla fyra tankar,hur?

Inlägg av senmathal »

Citroen&vedeldning&modellflyg Lennart!!! :)

Sista bilden i Stegatorparns inlägg är precis som jag har kopplat och det fungerar mycket bra i min anläggning. Sedan tror jag inte att det är så där på cm med rörlängderna utan ska vara en strävan. Det finns ju även en praktisk verklighet att ta hänsyn till. I förra huset hade jag tankarna i två olika rum med allt vad det innebar för rördragningen men det fungerade lika bra där. Gör det så bra det går och det kommer säkert att fungera om tankarna är lika stora. Se även till att undvika luftfickor så att luften alltid har möjlighet att stiga mot en avluftare.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: parallellkoppla fyra tankar,hur?

Inlägg av lennart wiklund »

så ar det ju Mats.Cittra,ved och modellflyg!!tre gemensamma nämnare,rätt coolt som sonen säger.Det jag funderar på vid parallekopplat är om verkligen varmvattnet hittar till sista tanken,undrar om man måste sätta kulventiler så man kan strypa flödet till första tanken??eller fördelar vattnet sig lika till alla tre,eller fyra??Som jag tänker så måste det gälla att alla tankar står absolut i våg och samma höjd?eller?
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: parallellkoppla fyra tankar,hur?

Inlägg av senmathal »

Om du sätter returen så att den kommer närmast sista tanken tror jag inte du behöver oroa dig. Men förutsättningen är att tankarna är lika stora och ungefär lika höga.

I Mitt förra hus stod den ena tanken precis bredvid pannan medan den andra tanken stod i ett annat rum. Trots det så fylldes tankarna väldigt jämnt. Jag tror inte du behöver någon kulventil av den anledningen. Men däremot finns det många andra fördelar med kulventiler så att man kan stänga bort olika delar i systemet. På sommaren kanske du inte vill köra mot alla tankar utan bara mot den du ev har beredare i. Var dock väldigt noga så att du inte kan stänga bort någon del från expansionskärlet. Ventiler nertill på tankarna och öppet uppåt är nog en bra lösningen.

/Mats.
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar