Värmesystem med glykol

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Figur
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 15:43
Ort: Småland & 08

Värmesystem med glykol

Inlägg av Figur »

En rent teoretisk fråga. Om man har ett utrymme, en verkstad eller annat som inte används varje dag i ett uthus t.ex, men ändå vill ha vattenburen värme vid behov, kan man då ha en vattenmantlad vedkamin med glykolblandat vatten i kaminen och elementen?
Som exempel tänker jag mig en sådan äldre tiders kökspanna som värmer vatten. Dom finns ju nytillverkade, men med högstatusutförande i rostfri plåt och med glaslucka. Och pris därefter.
Jag har faktiskt sett en sådan äldre tiders kökspanna, i ett fungerande kök, som hade oljebrännare.
Men nu var det om det går att ha glykolblandat i värmeledningssystemet?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Värmesystem med glykol

Inlägg av Icecap »

Såklart går det, det fungerar ju utmärkt i fordon. Men det kan finnas miljöhänsyn att ta - vilket betyder att du kan behöva tillstånd. Det kan vara en gräns för behov av tillstånd, t.ex. om den totala vätskamängd i värmesystemet är under ett visst nivå men din kommun kan berätta för dig vad som gäller där du bor.

Jag har även för mig att glykolblandningen har lite sämre värmetransportförmåga men inte alls en katastrofal skillnad. Men med så stora temperatursvängningar bör det finnas ett expansionskärl som är dimensionerat för det och där blåsan tål glykolen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Värmesystem med glykol

Inlägg av André »

Ja du kan ha glykol i ett sådant system, Det finns dom som gjort som du tänkt men istället för en kökspanna har dom en värmeväxlare mot husetssystem..
Vattenburen aerotemper är effektivast el att du bygger en egen av bil/lastbilskylare, Såg en som använt en kylare från äldre passat o den gav 8 kW med 30° vatten o körde med bilens fläktar som drev av batteriladdare som kostat ca 700:- inkl laddare :wink:

Har du kylare som aerotemper så är det bara dra grova rör från pannan o upp till kylaren så behöver du ingen cirkulationspump heller då du får fin självcirkulation, Pannan har väl 2" röranslutning har jag för mej :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: Värmesystem med glykol

Inlägg av Hasse63 »

Intressant. :D

Finns ritning/byggbeskrivning på en panna stor nog att värma ett garage på 35 kvadrat

:wink:
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Värmesystem med glykol

Inlägg av Eldvin »

Köp en beg köks Nora på blocket, ett expkärl å nåra element,cirk pump så e det klart.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Värmesystem med glykol

Inlägg av bergatorparen »

Figur skrev:Som exempel tänker jag mig en sådan äldre tiders kökspanna som värmer vatten. Dom finns ju nytillverkade, men med högstatusutförande i rostfri plåt och med glaslucka. Och pris därefter.
Jag har faktiskt sett en sådan äldre tiders kökspanna, i ett fungerande kök, som hade oljebrännare.
Men nu var det om det går att ha glykolblandat i värmeledningssystemet?
CTC har en nytillverkad kökspanna i klassisk stil: Parca. Den kommer "arbetsklädd" i grått och har svarta gjutjärnsluckor. Går att elda med: Koks, ved, briketter, pellets och olja. Verkningsgraden varierar med bränslet. Provat och godkänd för koks och ved. Här är produktsidan: http://www.ctcvarme.se/web/Vedpannor/He ... 0-147.aspx

Den är inte direkt billig - men den är välgjord och har en pålitlig leverantör så reservdelar och service borde inte bli något problem. Kommer i 3 storlekar.

Vill man spara 20 000 kronor, så kan Viadrus vara ett bra alternativ om man bara skall elda tillfälligt. Annars finns det "redneck" lösningar man kan svetsa ihop själv av vad man har för handen. Det finns många exempel på YouTube. Sök på woodgas, woodgasifier och rocket stove. Det finns en sann myriad av olika lösningar som kostar från några få kronor till flera tusen att genomföra.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Värmesystem med glykol

Inlägg av Eldvin »

Men Herr Bergatorpare,,De va väll garaget han skulle värma??? Och nån lågbudget variant?? Å då måste det väll va bättre att köpa en bättre begagnad panna på blocket än en Vidarus??? kanske vart bättre med en varmluft panna ?? då slipper man vattnet helt å hållet.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Värmesystem med glykol

Inlägg av rod02 »

En "skrotpanna" som kanske inte ens håller vattentätt, kan funka som luft panna om man klär av den. Budget var ordet. Drar man sedan minst 5M spirorör innan röken går ut, så blir det som en radiator. Fläktar gör det hela effektivare.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Värmesystem med glykol

Inlägg av bergatorparen »

Eldvin skrev:Men Herr Bergatorpare,,De va väll garaget han skulle värma??? Och nån lågbudget variant?? Å då måste det väll va bättre att köpa en bättre begagnad panna på blocket än en Vidarus??? kanske vart bättre med en varmluft panna ?? då slipper man vattnet helt å hållet.
Ja varmluftspanna är det bästa, men han pratade ju om vattenburet och Viadrus är förvisso inget att ha för att värma kåken, men för tillfällig eldning i en verkstad skulle den duga - och prismässigt är den inte så farligt dyr. Billigaste värmen får man med en kamin baserat på rocketstove principen: Två gamla propanbehållare, en bit rör av cortenstål som man kapar och svetsar en "J" format brännkammare av. Finns video på YouTube. Effektivt och billigt i drift eftersom du kan använda i stort sett "skräpved" att elda den med och små mängder av den med.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Värmesystem med glykol

Inlägg av Eldvin »

Jag vet ju förstås inte varför det skulle va vatten,Men ska man ha fort varmt så funkar varmluftaren fort!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Värmesystem med glykol

Inlägg av rod02 »

Jag gissar att trådskaparen har kaminen i huset, och bara tillfälligt vill leda värme till biutrymme. Är det så?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar