Stockeldning

Här diskuteras allt kring vedeldning
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Stockeldning

Inlägg av bergatorparen »

Det verkar som om kanadensarna gjort sina hemläxor - trots allt. Men en sak är jag säker på: Detta är väl och bra för bondgårdar och verkstäder, men för privata hushåll tror jag nog det är overkill :lol:

Jag för min del har börjat tro att det extra jobbet med ved kanske kan vara värd mödan. Pellets är väl och bra, men har en allvarlig svaghet: I dåliga tider blir det brist på råvara, kvaliteten sjunker för att hindra priserna att gå genom taket. Då är ved bra att ha därför att den har den kvalitet den har från naturen och den går det att bedömma visuellt. Pellets är mycket bättre på att dölja sina eventuella svagheter.

Kanske blir det en anläggning som kan båda delarna nästa gång - vem vet? 8)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stockeldning

Inlägg av danei »

Massaved och brännved brukar hanteras i 3m längder. Timmer brukar ligga på 3,2m och uppåt i 30cm intervall.

Ved varierar MYCKET mer än pellets. Det var den sämsta motiveringen för vedeldning som jag har läst.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Stockeldning

Inlägg av xdigger »

Bergatorparen: Jag eldar mest med ved och har gjort det sen vi köpte huset i Juli 2011 och jag anser att ska man elda med ved så ska man göra det bekvämt för sig, en ordentlig panna med keramik och helst lamdasond och sen 2-3kbm tank, då kan man elda 1 panna full med ved och sen behöver man inte elda mer samma dag, då blir det ganska bekvämt och effektivt. Som jag eldar nu så är det inte lika bekvämt får fylla min panna minst 2 gånger nu när det är kallt och har jag låtit huset sjunka ner för lågt i temperatur så måste jag fylla kanske 3 gånger vilket gör det till ett jäkla passande, det funkar hos mig för min sambo eldar också, men jag antar att många är dom som inte har den lyxen och har man en modern panna så klarar även tanterna av att elda. Jag är mycket sugen på en CTC V40 lamda, den har även 2-4 värmebärare med styrningar så den har fina möjligheter för att dela upp värmesystemet med. Och givetvis tar den 50cm ved. Dock skulle jag ALDRIG köra ved om jag skulle behövt köpa färdigklyvd ved på tippat mått då det blir VÄLDIGT dyrt, då kan man lika gärna köra pellets.


Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Stockeldning

Inlägg av bergatorparen »

Ni har båda goda poänger. Det är bara att man emellanåt tröttnar lite. Man bor mitt i ett skogslän och veden är billig och lätt att få tag på. Nackdelen är all hantering: Kapa, klyva, torka, trava och sedan skall det hela helst förvaras minst två veckor inomhus innan man eldar. Samma hur man vrider och vänder, så har man rumpan där bak. Men skall jag fortsätta elda pellets, så lär jag nog skapa några egna lösningar som gör att jag inte behöver lägga så mycket på reservdelar som jag gör. Sedan bör vi kanske här på forumet också börja upparbeta lite mera entusiasm för skall man rätta sig efter bufflarna här inne, så är allt skit och bråte och inget att ha - om man summerar ihop det de säger, vill säga :alien:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Stockeldning

Inlägg av xdigger »

Nej, du behöver inte förvara inomhus i ett par veckor.. Jag har all min ved under plåttak och sen bär jag in dagsransonen vid varje eldning typ 2 dryga skottkärror som jag tippar in genom källarfönstret. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Stockeldning

Inlägg av bergatorparen »

Det var så jag brukade göra när jag hade 265:an :lol:
Nu är det pelletssäckar som åker in den vägen - 12 styck med 4 -6 dagars intervall under eldningssäsong, avsevärt mer sällan under sommartiden (aka Gröna Vintern) när det i stort sätt endast eldas för varmvatten. :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Stockeldning

Inlägg av xdigger »

Jag ska snart plocka ur brännaren och börja köra ved igen ett tag.. :( Har egentligen ingen lust men jag måste elda upp lite ved också, samt att det blir rätt skönt i källaren när jag eldar ved.. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Stockeldning

Inlägg av bergatorparen »

Det är så, men jag hade nog väntad till ut i mars månad. Det kan ju komma bli smällkallt både under återstoden av denna månaden och i februari. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Stockeldning

Inlägg av xdigger »

Vi får se hur jag gör.. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar