Stockeldning

Här diskuteras allt kring vedeldning
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Stockeldning

Inlägg av rod02 »

Jag har för mig att jag läst nått om långa stockar som matas in och eldas. Hur funkar det?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Stockeldning

Inlägg av xdigger »

Hmm, du tänker inte på 1 meters ved? Tror inte att det finns nåt sätt att elda stockar som inte är klyvda.

Av 2 anledningar så tror jag inte på detta:
- Oklyvda stockar torkar VÄLDIGT dåligt.
- Dom brinner dåligt om dom inte är klyvda och kommer då att sota och tjära en hel del då det mest kommer ligga och pyra.

Det smidigaste om plats finns och om du har nåt smidigt sätt att köra in veden med hjälp av en truck/traktor eller lastare är att köra 1 meters ved, dock inte lönsamt om man inte har ett enormt värmebehov då det inte är ekonomiskt att värma hur mycket vatten som helst, bäst att hålla sig inom rimlighetens gränser.

Jag kör halvmeters ved och det är rätt smidigt, skulle dock vara MYCKET smidigare med en panna med keramik i.


Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Stockeldning

Inlägg av rod02 »

Vad jag minns så var en stor del av stocken synlig utanför pannan.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Stockeldning

Inlägg av xdigger »

Låter inte som någon vettig lösning och jag tror inte det kan ha varit effektivt i alla fall, men det är kul med annorlunda lösningar.. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Stockeldning

Inlägg av bergatorparen »

Jag har en svag erindran om att ha sett detta. Jag tror det var i USA eller Kanada (det är väl bara där de är tokiga nog att försöka elda hela stockar :lol: ) Det mest effektiva sättet är med rocketstove teknik: Mycket lite och mycket småhuggen ved som brinner i ett L format rör. Kolla på YouTube.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stockeldning

Inlägg av Icecap »

Min morbror byggde en panna där han kunde kasta in 1m stockar. Fungerade utmärkt. Han byggde även en vedklyv, sannolikt för att stockarna skulle torka snabbare men han delade dom bara en gång.

Han byggde senare om den panna till flispanna och jag byggde styrningen åt honom, en riktig mikroprocessorstyrd grej som fungerade ypperligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Stockeldning

Inlägg av xdigger »

Det viktigaste är att bitarna är klyvda minst 1 gång för att dom ska torka och inte ruttna, sen beror det på eldstadens uppbyggnad hur stora klumpar man får in och som brinner effektivt!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stockeldning

Inlägg av danei »

Jag är uppvuxen med vedeldning. Vi har alltid klyvt och torkat veden i 1m länder. Men sedan har det kapats till 1/3m för pannan. Vist finns det pannor som ta 1m ved. Men då är det högre effekter än vad som är motiverat i en villa.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Stockeldning

Inlägg av xdigger »

Jag håller med dig Daniel! :) Fast här eldar vi 0,5m ved.. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: Stockeldning

Inlägg av BG »

Det enda praktiska stockeldningen jag har kommit i kontakt med är vid läger eld
och övernattning ute i det fria.
Då gör man en brasa och tar tvä stockar och lägger dess ändar mot varandra med en liten skarv mitt över elden...
sedan är det bara att knuffa ihop stockarna vartefter de glöder och brinner upp...
denna brasa kan hållas i liv väldigt länge...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Stockeldning

Inlägg av rod02 »

Inte riktigt som jag minns, med största delen av stocken synlig, men eldning på riktigt :-)

http://logboiler.ca/

Log Boiler/ The Log Boiler
http://www.youtube.com/watch?v=BY1fUSGXqg8
Log Boiler/ The Log Boiler Inte samma som ovan, tiden skiljer.
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=2b1 ... =endscreen

Logburner Canada Largest Top Loading Furnace
http://www.youtube.com/watch?v=lbHRmGAK ... =endscreen

Med acctank för minst en vecka... Vem säljer ved i de längderna kluven en gång?
En lite nedgrävd(ej inne i huset) för 1.5M ved skulle vara lagom och lätt fylld. Borde gå för hand med lite vinschar m.m. Om jag haft en gård....

Peta in en pinne i brasan, får en helt ny innebörd hahaha.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Stockeldning

Inlägg av rod02 »

Senast redigerad av rod02 den mån 07 jan, 2013 15:16, redigerad totalt 1 gånger.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Stockeldning

Inlägg av xdigger »

Hehe, ja hade man haft bättre möjligheter så hade man ju kört meterved dessutom.. :)

Dock verkar en del av dom där "stockeldarna" inte fattat att klyva och torka veden.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Stockeldning

Inlägg av bergatorparen »

Det behövs inte. Det blir varmt som i ett krematorium och då ångar vattnet bort tätt snabbt. Vattnet fungerar här som en moderator som håller nere förbränningshastigheten på en lagom nivå. En normal villa anläggning behöver torr ved därför att volymerna är så mycket mindre att den inte har energi över att förånga vattnet. Jag tror dock att dessa stockar kanske har torkat över sommaren :wink:

En helt annan femma är givetvis hur utsläppen från dessa logboilers ser ut. Att röken är osynlig är inte sak samma som att den är oskadlig. TV har inpräntat oss att all synlig rök är fy skäms medan osynlig är okej. En rökgasanalys av utsläppen från dessa logboilers kanske skulle ge en annan bild? :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Stockeldning

Inlägg av rod02 »

Här pratas det om förbränning och utsläpp.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... XNhIfKYjQc
Fläkten styrs av tempen i boxen.

Extra länken skal vara http://thelogboiler.com/

Jag tror jag snappade upp 12 feet = 3.6576 meter logs...
Men en för 1.5M(typ 1.7M max) skulle vara lagom(kluvna en gång). För visst är 3M std på timmerbilar.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar