Ny sågkedja och ny slpteknik

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Ny sågkedja och ny slpteknik

Inlägg av rod02 »

Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ny sågkedja och ny slpteknik

Inlägg av xdigger »

Tror det är skräp, har funnits liknande tidigare, försvinner om nåt år eller så.

Köp en filmall och filar, sen filar du 1-2 drag på varje tand vid varje tankning och ryttarna var 5 gång.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ny sågkedja och ny slpteknik

Inlägg av danei »

Varför filar du ryttarna löpande?
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ny sågkedja och ny slpteknik

Inlägg av xdigger »

Jag kontrollerar givetvis med filmallen först, men vartefter du filar kedjan så minskar avståndet mellan skär och ryttare vilket gör att kedjan äter mindre och mindre, så filar man inte ryttarna regelbundet så kommer kedjan inte erhålla full skärkapacitet, och man ska aldrig behöva trycka med sågen, då fuskar man med filningen, jag har senaste året lärt mig den ädla konst att fila kedjor och gör man som jag säger då hinner det knappt bli tråkigt heller eftersom det då går blixtsnabbt varje gång man ska fila.

Här kan man få ett och annat råd också! http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=1940
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ny sågkedja och ny slpteknik

Inlägg av Icecap »

Ryttaren måste helt korrekt filas också!

Men den kedja som ska vara så bra tror jag inte på! grejen är inte att man kan slipa den snabbt, det ska nog gå alldeles utmärkt. Problemet är att slipsättet ger plan topp vilket gör att den ändå glider på träet den ska skära i.

Hade slipsättet klarat av att ovandelen av tanden blev lätt bakåtlutat hade det varit en helt annan sak, då kunde det vara riktigt bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ny sågkedja och ny slpteknik

Inlägg av rod02 »

Om det vore smidigt med fil, så behöver man inte nedan.
Chainsaw sharpening with an angle grinder
http://www.youtube.com/watch?v=aVPyV336Fnc

Kolla hans andra filmer. Mycket seriösare.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ny sågkedja och ny slpteknik

Inlägg av xdigger »

Det är smidigt med fil när man lärt sig och det gör man efter ganska kort tid när man får öva, det är inte direkt svårt och inte direkt jobbigt.. Det finns inga bra genvägar. Varje gång jag lägger filen på kedjan så tar det ca 1-2 minut att ta hela varvet runt, och 2-3 minuter om jag ska fila ryttarna med. Byta kedja tar för lång tid så jag byter endast om jag skulle stenköra.

Det enda man behöver är en rundfil, plattfil och en kombinerad filmall(rätt för kedjan finns olika).
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Ny sågkedja och ny slpteknik

Inlägg av lennart wiklund »

helt rätt ett par tre drag på varje tand vid tankning,detta gör susen!!
håller man kedjan i trim,ja då går det lätt!
Själv går jag och längtar efter mina två lastbilstravar,känner att jag vill igång nu!!
har liksom kommit i "vedåldern" nu,50år....då skall man ha ca två-tre årsbehov liggandes på lut!
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ny sågkedja och ny slpteknik

Inlägg av xdigger »

Hehe.. Ja det är kul att köra med skarp kedja.. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ny sågkedja och ny slpteknik

Inlägg av rod02 »

Under de 2 år jag vedeldade, sågade jag med slö kedja och snedslitet svärd :-C . Inte kul när sågen drar snett. Nu sågar jag så lite så det spelar ingen roll. Blir lilla elkedjesågen. Skillnad som natt och dag med rakt svärd och vass kedja. På vissa kedjor finns streck som visar vinkeln.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar