Ny bok om ved

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Ny bok om ved

Inlägg av Taxen »

Kanske något att läsa för vedeldare.
http://www.lantbruk.com/skog/det-ar-i-d ... eden-finns
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ny bok om ved

Inlägg av rod02 »

Böcker är bara dyr ved, när det finns forum ;-) .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Ny bok om ved

Inlägg av bergatorparen »

Du ser mig ut som dyr ved hela pôjken, gör du :lol:
Jag gillar att läsa, så jag besöker ofta biblioteket och när jag får mer ordning på sakerna här hemma skall jag skaffa ett bokskåp så jag kan börja köpa lite böcker igen. Kunskap är den rikedom som ingen kan ta ifrån en :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
BrokenArrow
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 15 sep, 2012 15:19

Re: Ny bok om ved

Inlägg av BrokenArrow »

Fick den i julklapp. Tabellerna i slutet ser omfattande ut: Energivärden, torktider etc.
Undrar dock om den verkligen kommer att påverka mitt praktiska arbete med veden ... :?:
Men dummare blir man knappast :)
Janfire Flex-A, Norrahammar 2204, KW SID 012
AC-län
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Ny bok om ved

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Ny bok om ved

Inlägg av senmathal »

Fick den boken i julklapp och dess stora värde är väl mysfaktorn. Jag hade i alla fall stor glädje av att läsa den. De faktiska kunskaperna och de vetenskapliga rönen om vedeldning och pannor hämtar jag dock från nätet.

För den som inte lusläser internet finns det dock utan tvekan en hel del matnyttigt att hämta och det mesta är nog väl så bra underbyggt men på en nivå mer för den normale eldaren än för vednörden.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar