Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Här diskuteras allt kring vedeldning
Root
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 01 jan, 2013 06:04

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Root »

Ja det var det jag gjorde den gången det funkade så bra. Sen blev det skit igen.
Gaselle 70kw, 5000l acctank, kulvert till hus med 750l slavtank..
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Eldvin »

Å inga packningar som läcker?? Luckorna går ju att justera .Å fläkten e ren å går som den ska??Ligger det mycke aska på keramiken??
Root
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 01 jan, 2013 06:04

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Root »

Tätningarna är hela och fina och det är tydliga avtryck där luckan sitter. Fläkten är rengjord flera ggr. Jag märkte att draget blev sämre när fläktvingarna blev fyllda med sot.
Jag har provat att låta askan vara kvar på keramiken men det är ingen skillnad än om det är rent.

En annan sak som jag aldrig upplevt, som andra verkar skriva om är röd keramik och plåtbalja. Det verkar inte bli så varmt i min. Inte ens när den i mitt tycke brinner bra. Men det kanske är för att det inte brinner bra 2 Tim i sträck.
Gaselle 70kw, 5000l acctank, kulvert till hus med 750l slavtank..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Andreas Hansson »

Är veden torr?
Prova att öka på primären?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av senmathal »

Det blir alltid så för mig när jag eldar med gran. Ibland är det som en stor glödhög som fyller hela vedutrymmet. Om du har en del björk i vedboden så testa att fyll en hel panna med bara björk ska du se att pannan brinner perfekt. Sen är det säkert så att man ska justera lite olika beroende på träslag men att helt slippa ifrån problemet med granved tvivlar jag på. Om du skulle testa att lägga några rejäla björkklabbar längst upp som trycker ner det hela.

När det gäller storleken på ved så är nog min erfarenhet att en modern keramikpanna med underförbränning brinner nog så bra med lite kraftigare vedklabbar. I min Calmar V33 så får jag ut mer värme av en fyllning med grov ved än med finklyven. Nu är det väl säkert så att man får in en större mängd ved i vikt räknat med grövre klabbar. Men ett problem med för finklyven ved tycker jag är att det gärna vill brinna i hela vedutymmet på en gång medan med grovklyven ved så brinner det längst ner vid keramiken och pannan brinner mycket längre med samma temperatur på rökgaserna som ska värma vattnet. Det som brinner upp inne i vedutrymmet brinner ju inte med samma heta effektiva och miljövänliga låga som lågan i keramiken.

Viktigt är förstås att man har lite finklyven torr ved i botten när man tänder upp så man snabbt får keramiken riktigt varm och att det är tillräckligt varmt för att de större klabbarna ska brinna bra.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Root
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 01 jan, 2013 06:04

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Root »

Mina problem har nu löst sig!! Allt berodde på att jag monterat brännkoppen fel.
Tack ni som kommit med förslag!
Jag har skrivit en längre förklaring här

http://www.byggahus.se/forum/biobransle ... 0kw-2.html
Gaselle 70kw, 5000l acctank, kulvert till hus med 750l slavtank..
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Eldvin »

Se där ja! Kul nästan jämt :lol:
Skriv svar